نماینده ایلام :
لذا با انتشار خبر ورود موج دوم این بارشها وپیش بینی افزایش شانتاژهای خبری مخل آرامش روانی مردم استان ،برآن شدیم تا با بررسی موضوع ،از طریق نماینده استان در کمیسیون انرژی ،حقیقت را از زبان مسئولین مرتبط کشوری جویا شویم.
کد خبر: ۷۲۹۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶ 29 March 2019

تابناک ایلام::بارش های سیل آسای چند روز پیش باعث طغیان رودخانه ها،آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیل در برخی شهرها وروستاها در شمال ،جنوب وغرب کشور شد . آبگرفتگی معابر مناطق شهری وروستایی استان گلستان و جاری شدن سیل در ورودی شهر شیراز و جان باختن تعدادی از هموطنانمان بزرگترین وتلخترین ابعاد این حادثه طبیعی بود.

بدنبال این بارشها واتفاقات تلخ به وقوع پیوسته ،فضای مجازی به بستری برای رونق گرفتن بازار شایعاتی شده که تشدید نگرانی هموطنانمان و همچنین مسافران نوروزی را رقم زده است . البته هشدار امروز سازمان هواشناسی  مبنی بر ورود موج جدید بارشی از اوایل هفته پیش رو و همچنین هشدار پلیس راه در خصوص عدم مسافرت به پنج استان غربی کشور از جمله استان ایلام جدید ترین هشدار در این زمینه محسوب می شود که این موضوع تا حدودی افزایش نگرانی در بین هم استانی هایمان را رقم زده است.

لذا با انتشار خبر ورود موج دوم این بارشها وپیش بینی افزایش شانتاژهای خبری مخل آرامش روانی مردم استان ،برآن شدیم تا با بررسی موضوع ،از طریق نماینده استان در کمیسیون انرژی ،حقیقت را از زبان مسئولین مرتبط کشوری جویا شویم.

جلال میرزایی نماینده استان وعضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص نگرانی مردم از احتمال جریان یافتن سیل در روزهای شنبه ویکشنبه در استان گفت: به دنبال پیش بینی بارش در روزهای شنبه ویکشنبه موضوع را از معاونت آب وزارت نیرو در خصوص مخاطرات بارشها و بالا رفتن آب در حوزه سد سیمره دریافت نمودم.

وی ادامه داد: براساس گزارش وزارت نیرو و برمبنای پیش بینی های صورت گرفته  در خصوص میزان بارشها در موج دوم بارندگی ها، نگرانی خاصی در اینخصوص وجود ندارد اما به این معنا نیست که نهادهای مرتبط با مدیریت بحران آمادگی نداشته باشند.البته تنها آمادگی ابن نهادها کافی نیست ومردم باید نهایت آمادگی را داشته باشند وآمادگی آنان برای اجتناب از خطر اصل واساس است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص تمهیدات اندیشیده شده برای پیشگیری از مخاطرات ناشی از سیل در استان خاطر نشان کرد: خوشبختانه با هماهنگی بالایی که بین هلال احمر ،مدیریت ستاد بحران ومدیران کل وجود دارد ،مشکل خاصی ازنظر آمادگی برای مواجهه با مخاطرات احتمالی مشهود نیست .

وی افزود : تنها نگرانی درایلام صرفا در حوزه بالا دست سد سیمره است . چونکه سد سیمره بعنوان  سد تنظیمی سدهای کرخه،ورود آب به دریاچه این  سد را تنظیم می کند .بنابراین بدنبال افزایش میزان ورودی آب سد سیمره ناشی از ذوب شدن برفها و واشعابات بالادست  ،پیش بینی می شود میزان ورودی سد سمیره با افزایش چشم گیری روبرو شود.لذا ممکن است برای تنظیم میزان خروجی آب و اندیشیدن تمهیدات لازم  برای کاهش آسیبهای ناشی از آن در تراز دریاچه سد تغییراتی ایجاد شود.

میرزایی بیان داست : درعین حال براساس برآوردها ،مسئولین سد در نظر دارند که تراز سد را از 399متر تا 704 متر افزایش دهند ،این افزایش تراز و همچنین افزایش میزان ورودی آب سد با عث می شود حدودا 250میلیون متر مکعب به آب دریاچه سد افزوده شود.در نتیجه بالا آمدن سطح آب بالادست سیمره ممکن است مخاطراتی رابرای چند روستای استان از جمله چم شیر به وجود آورد.

نماینده استان تصریح کرد: بدنبال این موضوع روز گذشته در جلسه مدیریت بحران استان و فرمانداری سیروان مطرح شد ،تدابیر لازم برای ارایه کمکهای فوری ورفع نیازهای ضروری براساس برنامه ها واقدامات معاونت آب وزارت نیرو اتخاذ شده است .به موازات اجرای این برنامه ها ،فرمانداری سیروان ودستگاههای متولی اقداماتی را در دستور کار خواهند داشت.

وی درپایان گفت: درکل باید گفت که بارشهای پیش بینی شده در اوایل هفته پیش رو به جز نقاط پیرامون سد سیمره و مناطقی از جنوب استان ،مشکل خاصی برای دیگر مناطق استان به وجود نخواهد آورد ومردم نبایستی نگران این موضوع باشند ،انشاالله با تدابیر اندیشیده شده افزایش سطح آب سد سیمره در بالادست ،خطرجدی متوجه هم استانی های عزیزمان دراین مناطق نخواهند داشت ودیگر هم استانی هایمان در سایر نقاط با رعایت ایمنی و عمل به هشدارها تعطیلات رابا آرامش سپری کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار