مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام از آسیب هشت میلیارد تومانی سیل نوروز به آثار تاریخی این استان خبر داد.
کد خبر: ۷۳۲۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸ 07 April 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ عبدالمالک شنبه‌زاده با بیان این‌که باران و به دنبال آن سیل در دو مرحله به آثار تاریخی استان آسیب وارد کرده، بیان کرد: در نخستین بارش باران، آسیب‌ها قدری‌ جزئی‌تر بودند و هفت اثر تاریخی هر کدام با آسیب‌های ۱۰ تا ۱۵ درصد خسارت دیدند.

او امامزاده «سیدابراهیم» در بخش زرین‌آباد شهرستان دهلران، امامزاده «سیدصلاح‌الدین محمد» در شهرستان آبدانان، پل «پسر و دختر» و قلعه «سام» در شهرستان چرداول، قلعه «پوراشرف» در شهرستان دره‌شهر، آتشکده «سیاه‌گل» در شهرستان ایوان و قلعه «کنجان‌چم» در شهرستان مهران را بناهای تاریخی برشمرد که در نخستین دور بارش‌ها دچار آسیب شدند.

به گفته‌ او، این آثار در بخش‌هایی دچار نشت آب شدند، گچ‌ها از بین رفته و دیوارها آسیب داشتند و حدود یک میلیارد تومان آسیب به آن‌ها وارد شده بود.

دور دوم بارش‌ها و آسیب هفت میلیارد تومانی

شنبه‌زاده با بیان این‌که سیل اصلی با فاصله چند روز در روزهای ۱۰ تا ۱۲ فروردین و با درجه بارندگی بسیار بالا، آسیب‌های زیادی به آثار استان وارد کرده است، افزود:‌ علاوه بر آثاری که در دور اول آسیب دیده بودند، آثار دیگری مانند پل «گاومیشان» در شهرستان دره‌شهر، امامزاده «مهدی صالح» در دره‌شهر بخش ماژین، بخش‌هایی از شهر تاریخی سیمره به دلیل قرارگیری‌اش در داخل شهر و آثار قرارگرفته در کناره‌های رودخانه سیمره و قلعه «شاخ» در دهلران خسارت دیدند.

برخی تپه‌های باستانی به طور کامل زیر آب رفتند

مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان ایلام با بیان این‌که حجم زیادی از آثار تاریخی استان ایلام شامل تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی نیز هستند، گفت:‌ با توجه به فلسفه‌ استقرار تمدن‌ها در نزدیکی آب و قرار گرفتن بسیاری از تپه‌ها در کنار رودخانه سیمره این شهر تاریخی و آثار قرارگرفته در کناره رودخانه دچار آسیب‌های زیادی شدند.

او با اشاره به این‌که متاسفانه برخی از تپه‌های باستانی به طور کامل زیر آب رفتند و آسیب‌ جدی دیدند، افزود: برخی لایه‌ها به طور کامل شسته شده‌اند، همچنین شیارهایی وسط تپه ایجاد شد که باعث شده بود لایه‌های باستانی از بین بروند و دچار آسیب‌دیدگی شدیدی شوند.

وی تپه‌های «فرخ‌آباد»، «غران» و «چک دوستعلی» را جزء ۱۲ تپه باستانی دانست که به طور کامل زیرآب رفته‌اند و ادامه داد: با فروکش کردن آب، تپه‌ها پایش شدند. متاسفانه شیارهایی در تپه‌ها ایجاد شده‌اند که باعث شسته شدن لایه‌های باستانی و از بین رفتن آن‌ها شده است.

به گفته‌ او، برآورد کارشناسان میراث فرهنگی برای حفاظت بیشتر و نجات‌بخشی این آثار و محوطه‌های تاریخی در استان ایلام، حدود هفت میلیارد تومان است که به سازمان میراث فرهنگی اعلام شده است.

کشف خمره‌های آذوقه، آسیاب و سنگ آسیاب

شنبه‌زاده با اشاره به کشف دو خمره ذخیره آذوقه در کناره دیواره رودخانه «زرانگوش» در سیل رخ‌داده، توضیح داد: با شسته شدن کناره‌های رودخانه، دو خمره از کناره دیوار و از دل خاک بیرون زده بود که دسترسی به آن خیلی سخت بود. تا زمان فروکش کردن آبِ رودخانه امکان انتقال خمره‌ها وجود نداشت، چون باید از رودخانه عبور می‌کردیم و این کار شدنی نبود، بنابراین در کنار حفاظت‌های فیزیکی، با فروکش کردن آب و بیرون آمدن خمره‌ها از آب موفق به انتقال خمره‌ها به موزه شدیم.

او همچنین از کشف یک آسیاب و سنگ آسیاب تاریخی در شهر تاریخی دره‌شهر در سیمره خبر داد و افزود: با توجه به تاریخی بودن کل آن منطقه، این اثر تاریخی در همان منطقه می‌ماند.

آسیب تاسیسات گردشگری

مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام در ادامه با اشاره به آسیب دیدن برخی تاسیسات گردشگری و زیرساخت‌های آن در سیل‌های رخ‌داده، اظهار کرد: در نیمه دوم سفرهای نوروزی، به دلیل احتمال وقوع بحران خوشبختانه با کاهش زیاد ورود گردشگران به این استان مواجه شدیم.

شنبه‌زاده با اشاره به پیش‌بینی ستاد بحران استان از وقوع سیل شدیدتر و تذکرهای مکرر شبکه‌های ملی نسبت به وضعیت آب و هوایی مناطق غرب و جنوب غرب کشور، افزود: در نیمه اول سفرهای نوروزی با استقبال خوبی مواجه بودیم، اما با توجه به تذکرها، تعداد گردشگران ما در نیمه دوم کمتر شد، اداره میراث فرهنگی نیز به دلیل احساس خطر برای حضور گردشگران در استان، حدود ۱۰ واحد گردشگری را که در کنار حاشیه رودخانه‌ها و سدها ساخته شده بودند مسدود کرد و اجازه ورود نداد که خوشبختانه پیشگیری بسیار خوبی بود تا شاهد اتفاقات بدتری نباشیم./ح

ایسنا

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار