مدیر آب منطقه ای شهرستان های قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ با اعلام اینکه در رودخانه تلار 16 سردهنه وجود دارد، گفت که براثر بارندگی و طغیان رودخانه تلار در 12 فروردین ماه 12 سردهنه این رودخانه آسیب دید.
کد خبر: ۷۳۲۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵ 07 April 2019

مدیر آب منطقه ای شهرستان های قائمشهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ با اعلام اینکه در رودخانه تلار 16 سردهنه وجود دارد، گفت که براثر بارندگی و طغیان رودخانه تلار در 12 فروردین ماه 12 سردهنه این رودخانه آسیب دید.

رودخانه تلار از کوههای البرز سرچشمه می گیرد و پس از عبور از شهرستان های سوادکوه، سواکوه شمالی، سیمرغ، قائمشهر و جویبار به دریای خزر می ریزد. این رودخانه در طول مسیر 160 کیلومتری خود علاوه بر گذر از کوه و دشت و دمن، از داخل چند شهر مرکزی مازندران هم عبور می کند که از جمله آن زیراب، کیاکلا مرکز شهرستان سیمرغ و قائمشهر است.
رودخانه تلار بر اثر بارندگی شدید 26 اسفند پارسال که تا دوم فروردین امسال ادامه داشت و مجددا در 12 فروردین هم به خاطر بارندگی و آب شدن برف در بالادست طغیان کرد و بخشی از شهر زیراب در شهرستان سوادکوه را زیر آب برد.
هادی نیک اختر روز یک شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، میزان خسارت وارده به سردهنه های رودخانه تلار را 40 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت که براثر طغیان رودخانه تلار 30 درصد از سردهنه های بتنی و کلیه سردهنه های سنتی این رودخانه آسیب دیده است.
وی با بیان اینکه در حال ساخت سردهنه ها در رودخانه تلار هستیم، افزود: با ساخت سردهنه های آب رودخانه تلار درصدد هستیم تا آب را به اراضی کشاورزی متصل کنیم.
** شناسایی 52 نقطه آسیب پذیر در رودخانه تلار
مدیر آب منطقه ای شهرستان های قائمشهر، سوادکوه ، سوادکوه شمالی، جویبار و سیمرغ با اعلام اینکه 52 نقطه آسیب پذیر در رودخانه تلار را شناسایی کرده ایم، گفت که 12 نقطه از رودخانه تلار که بیشتر در معرض آسیب بود را لایروبی و ساماندهی کرده ایم تا از خطرات احتمالی سیلاب جلوگیری شود.
نیک اختر با بیان اینکه مابقی نقاط آسیب پذیر برای لایروبی و ساماندهی در دستور کار است ، افزود: به دلیل اینکه بخشی از این رودخانه از داخل محدوده شهری می گذرد با هماهنگی های به عمل آمده با شهرداری ها در حال لایروبی رودخانه تلار در مناطق شهری هستیم.
وی با اعلام اینکه شهرداری سیمرغ لایروبی و ساماندهی رودخانه تلار را آغاز کرده است، گفت که از 6 کیلومتر برای لایروبی و ساماندهی رودخانه تلار در شهرستان سیمرغ تاکنون 70 درصد این کار انجام شده است.
مدیر آب منطقه ای شهرستان های قائمشهر، سوادکوه ، سوادکوه شمالی ، جویبار و سیمرغ ، افزود: نسبت به لایروبی سه نقطه آسیب پذیر رودخانه تلار در شهر بهنمیر را از طریق منابع مدیریت بحران اقدام کرده ایم.
نیک اختر با بیان اینکه اعتبارات دولتی برای لایروبی رودخانه ها محدود است، گفت: نمی توان سریعا نسبت به لایروبی همه مسیرهای آسیب پذیر رودخانه تلار اقدام کرد.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار