درحالی این روزها مردم جامعه ما روزهای پر التهاب سیل ، گرانی ، بیکاری ، فقر وتحریم را تجربه می کنند با همت مسئولان استانی، آرام وبی سر صدا قیمت نان در ایلام از صبح امروز افزیش یافته است.
کد خبر: ۷۳۳۲۴۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸ 10 April 2019

تابناک ایلام ، مجتبی کاور ::درحالی این روزها مردم جامعه ما روزهای پر التهاب سیل ، گرانی ، بیکاری ، فقر وتحریم را تجربه می کنند با همت مسئولان استانی آرام وبی سر صدا قیمت نان در ایلام از صبح امروز افزیش یافته است.

بدون شک نان قوت غالب اغلب مردم و یکی از پای ثابت‌های سفره‌های ایرانیان ، بخصوص مردم استان ایلام است که در صبحانه، ناهار و شام روي سفره قرار مي گيرد. سفره هایی که در سالهای اخیر به خاطر مشکلات اقتصادی ، تورم ،بیکاری و... کوچک کوچکتر شده اند ! به طوری که نه تنها دیگر خبری از گوشت قرمز و سفید نیست بلکه پیاز هم در تلاش است نقش خود را در سفره  های مردم کم رنگ کند تا از قافله افزیش قیمت اجناس داخلی که هیچ ربطی به تحریم ندارند عقب نماند .

تا به امروز و پیش از افزیش رسمی قیمت نان در استان ،برخی از نانوایان با اعمال تخلف و وزن کم چانه ها سعی می کردند بنوعی هزینه های مضاعف تحمیل شده را جبران کنند ولی این بار مسئولان استانی علاوه بر افزیش قیمت نان درکمال ناباوری وزن چانه ها را از 180گرم به 160گرم کاهش دادند وقیمت نان لواش هم از 160تومان به 190تومان افزیش یافت ! این افزیش قیمت وکاهش وزن درحالی اتفاق افتاده که متاسفانه به خاطر پائین بودن کیفت آرد ونان سبب شده مصرف کننده که مردم باشند به ناچار بیش از نیاز خود نان تهیه کنند وبخش عظیمی از آن را نیز به خاطر عدم کیفیت لازم دورریز کنند .

براساس آمار ارئه شده  ما ايراني ها چندین برابر ميانگين جهاني نان مصرف مي کنيم، این در حالی است  که مصرف آرد و نان کشور هشت کیلوگرم در ماه است در حالیکه میانگین مصرف سرانه استان ایلام در ماه 10 کیلوگرم ودرواقع میانگین مصرف آرد و نان 20 درصد از میانگین مصرف کشوری بیشتر است. 

اینکه قیمت  نان هم باید گران می شد در آن شکی نیست ولی به راستی بعد از افزایش قیمت، تغییر در کیفیت نان وآرد در استان رخ خواهد داد یا نه ؟ بدون شک پاسخ خیر است چرا که کاهش وزن واز طرفی پایین بودن کیفیت آرد سبب خواهد شد در روزها وماه های اخیر علاوه بر بالا رفتن مصرف نان دور ریز آن نیز زیاد شود .

بدون شک افزیش قیمت ها وبالا رفتن هزینه ها ؛گران شدن نان از مدتها قبل توسط برخی نانوایان به شیوه های مختلفی اجرا می شد، اما این طرح ازصبح امروز عملا با همت مسئولان رونمایی شد وآنچه در روز اول گرانی نان مشهود بود کیفیت نامطلوب قبلی است ودر واقع گرانی نان تاثیر بر کیفیت نداشته است . حال باتوجه به اینکه نان در سبد غذایی مردم استان نقش مهمی دارد مردم از مسئولان انتظار دارند تا علاوه بر تامین آرد استاندارد ،نظارت جدی تری بر کیفیت پخت نانوایان وبهداشت آنها داشته باشند تا زمینه سود جویی برخی افراد فراهم نشود ./م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
نانوایان هر کاری می خواهند میکنند چه ازاد پز چه دولتی درمحدوده خیابان امام حسین جنت اباد شمالی نان سنگک 1000 تومانی 1500 تومان شده یعنی 50 در صد افزایش کی وکی باید جلوی این گرانفروشی را بگیرد یا از سر وته چونه خمیر میزنن یا گران میفروشند یا نان بی کیفیت تحویل مردم میدهند وهیچ مسئولی جوابگو نیست واخرش میگویند نان 6 سال است که گران نشده وبه بهانه گرانفروشی چند مدل نان با سبزی با کنجدو.. می پزند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار