موضوعی که حتی واکنش دستگاه قضایی استان را بدنبال داشت ،نکته ای که جانشین دادستان مرکز استان در خصوص پرداخت خسارت به مردم این منطقه عنوان کرد ،حقیقت ماجراست که اگر قبلترها اجرایی می شد ،امروز از پدیده اجتماعی نارضایتی مردم منطقه و تهدید جان ساکنین اثری نبود .
کد خبر: ۷۳۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳ 12 April 2019

تابناک ایلام::یکی از موضوعات چالش برانگیز حال حاضر استان ایلام در خصوص بالا آمدن آب دریاچه سد سیمره بدلیل افزایش ورودی آن وهمچنین کنترل خروجی آن بخاطر تنظیم سد کرخه است ،موضوعی که این روزهای چندین روستای شهرستان سیروان وکوهدشت ار درگیر نموده است.

در حالیکه نقش انکار ناپذیر سدسیمره در کنترل میزان خروجی سد کرخه و حرکت روان آبها به سمت خوزستان وکاهش بحران در این استان بر کسی پوشیده نیست ؛اما از سویی باید گفت که افزایش تراز این سد در راستای کنترل بحران در استان خوزستان ،دارایی وزندگی مردم در روستاهای سیروان را بلعیده و عدم اراده مسئولین در اقناع مردم ،حتی جان آنان را نیز به مخاطره انداخته است.

بی شک همه کسانی که پس از جریان سیل اخیر به روستاهای سیروان سری زده باشد به این نتیجه خواهد رسید که به رغم بارشهای اخیر اثری از تخریب وآثار سیل در شهرستان سیروان مشهود نیست و زیر آب رفتن باغات ،اراضی کشاورزی و تعدادی از منازل مسکونی روستاهای چم شیر و مله روته وتنها به خاطر دست بردن در ورودی و خروجی سد سیمره بوده وگرنه سیمره همچون هزاران سال گذشته فقط راه خودش را می رفته است.

اما مشکل اصلی اینجاست که با وجود مطالعات صورت گرفته در راستای احداث این سد و علم به پس رفت پس از آب گیری وزیر آب رفتن روستاهای پشت سد ،همچنان موضوع تملک اراضی ،باغات و منازل این روستاها از سوی وزارت نیرو صورت نگرفته و مردم این روستاها بدلیل عدم دریافت خسارت همچنان بر حضورشان دراین منطقه اصرار می ورزند.

حقیقت اینجاست ؛اگر مسئولین سد و وزارت نیرو از همان سالها پیش به نحوی مبادرت به تملک این روستاها می نمودند و مردم روستاها منطقه را تخلیه می کردند ،پس از آبگیری براساس ظرفیت تعیین شده از همان سال همین روستاها واملاک زیر آب می رفت ،وامروز هم چیزی به نام تهدید جان روستاییان منطقه و سایر هزینه های تحمیل شده به دولت وجود نداشت.

موضوعی که حتی واکنش دستگاه قضایی استان را بدنبال داشت ،نکته ای که جانشین دادستان مرکز استان در خصوص پرداخت خسارت به مردم این منطقه عنوان کرد ،حقیقت ماجراست که اگر قبلترها اجرایی می شد ،امروز از پدیده اجتماعی نارضایتی مردم منطقه و تهدید جان ساکنین اثری نبود .

جانشین دادستان مرکز استان ایلام ،خطاب به معاون وزیر نیرو گفت: خانه های مردم از بین رفته، درآمدی ندارند و زمین های کشاورزی و باغات شان تخریب شده است این مردم مثل شما درآمدهای میلیونی ندارند.

"بهنام ملکی" در جلسه تعیین تکلیف روستای "چم شیر" که با حضور استاندار ایلام، نمایندگان مجلس، جمعی از مدیران و معتمدین محلی برگزار شد، اظهار داشت: با استناد به اصل ۱۵۶ قانون اساسی و از باب اصل منافع عمومی؛ به مشکل این مردم ورود خواهیم کرد.

وی افزود: شما به استانداری تعهد بدهید که مشکلات مردم روستای "چم شیر" را حل می کنید در غیر این صورت به دادستان سیروان می گوییم ورود کند و شما را تحت تعقیب قرار دهد.

جانشین دادستان مرکز استان ایلام  با تاکید بر حل مشکل مردم این روستا، تصریح کرد: شما باید مشکلات مردم "چم شیر" را حل کنید.

اگرچه برای اولین بار است که اینچنین دستگاه قضایی با قدرت وتحکم به مساله سد و خسارت مردم چم شیر ورود می کند ،اما انتظار می رود این موضوع همزمان با فروکش کردن خبر سیل در کشور به دست فراموشی سپرده نشود و یکبار برای همیشه به پرونده مطالبات مردم عرب رودبار پایان داده شود ،تا با وجود هزینه های بالای احداث سد،مسئولی نسد بتوانند با خروج مردم از منطقه پشت سد ،از حداکثر ظرفیت ذخیره استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار