معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام ؛
معاون فنی منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: بیابان های کشور عراق هم متاثر از بارش متعدد باران در حال حاضر وضعیت مطلوبی از لحاظ دریافت ریزش های جوی دارند و نزولات جوی باعث مرطوب شدن این اراضی غبار خیز شده است.
کد خبر: ۷۳۵۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱ 16 April 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ حجت الله فتحی اظهار داشت: بارش های سیلابی و پرآب هفته های اخیر در کاهش بروز پدیده گرد و غبار در فصل خشک سال تاثیر گذار است.

وی افزود: هم اکنون آب در تالاب بزرگ هورالعظیم که نقشی اساسی در تولید گرد و غبار داشت به خاطر ریزش های مناسب جوی جریان پیدا کرده و اراضی این تالاب خشک از آب باران سیراب و سرشار شده است.

فتحی یادآور شد: بیابان های کشور عراق هم متاثر از بارش متعدد باران در حال حاضر وضعیت مطلوبی از لحاظ دریافت ریزش های جوی دارند و نزولات جوی باعث مرطوب شدن این اراضی غبار خیز شده است.

وی گفت: بارش ها به علت اینکه موجب نمناک شدن زمین های بیابانی و تبدیل این اراضی خشک به تلاب های پر آب کرده است در سال جاری برخلاف سال های گذشته میزان گرد وغبار تولید شده از ناحیه بیابان های داخلی و کشور عراق کمتر است.

وی توضیح داد: بارش های متناوب و جاری شدن آب در کانون های بیابانی و تبدیل این اراضی به تلاب پر آب باعث تثبیت و مرطوب شدن خاک شده است.

فتحی در مورد تاثیر بارش ها بر درختان بلوط نیز گفت: جنگل های بلوط استان ایلام سال ها به علت خشکسالی های پی درپی و متعدد دچار تنش رطوبتی بود و این خشکسالی های مداوم موجب بروز بیماری، آفت و خشکیدگی درختان بلوط زاگرس شد و ریزگردها نیز این عوامل را تشدید می کرد.

وی افزود: اما بارش های امسال و سال گذشته در بازگشت سلامت به درختان بلوط استان ایلام نقشی موثر داشت و حتی بارش های مداوم و شدید باعث شد تا حشراتی که در درون بدنه و تنه درختان به عنوان آفت زندگی می کردند و باعث بیماری و نابودی تدریجی درختان می شدند به علت رطوبت بالای هوا از بین بروند.

وی تاکید کرد: با توجه به بررسی های میدانی از درختان جنگلی استان ایلام میزان خشکیدگی درختان بلوط به کمترین مقدار رسیده و نیز بارش به موقع و موثر باران موجب شادابی و سرزندگی این درختان بعد از سال های متمادی شد.

به گفته فتحی همچین بارش باران باعث شد تا گیاهان علفی و مرتعی از رشد مطلوبی برخودار شوند و حتی در اراضی لخت نیز گیاهان رشد و نمو داشتند و این مساله موجب تثبیت و جلوگیری از فرسایش خاک و افزایش سطح نفوذ پذیری آب به دل زمین می شود.

به گزارش ایرنا، سال گذشته استان ایلام 118 روز گرد و غبار با پایداری 24 ساعته را ثبت کرد و استان ایلام امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 100 درصد کاهش گرد وغبار داشت.

عمده ریزگردهای استان ایلام از طرف بیابان های عراق، سوریه، اردن و عربستان و نیز استان خوزستان است.

سه استان واسط، دیاله و میسان در کشور عراق که هم مرز با استان ایلام هستند دارای بیش از 2 میلیون هکتار اراضی بیابانی هستند که به عنوان کانون های اصلی گرد و غبار نیز شناخته می شوند.

یک میلیون و 700 هزار هکتار از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام را جنگل، مرتع و بیابان در برگرفته که شامل 642 هزار هکتار جنگل درختان بلوط و 790 هزار هکتار مرتع است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار