کد خبر: ۷۳۵۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 16 April 2019

 

در پس زیبائیهاى کم نظیر این پارک، خاکى حاصلخیز که مى تواند مأمن گل هاى زیبا باشد بسى حیف و صد افسوس که شاید به منظور و به هدف کاربرى تفریحى بالاتر، قسمتى از آن تبدیل به یک پارک بازى کم کیفیت با وسایلى که به دفعات به لحاظ عدم امنیت جانى مورد نقد اهالى شهر و دلسوزان این مرز و بوم قرار گرفته بود.

ژاله گیتی نژاد

*کارشناس مدیریت گردشگرى

یکى از مشهورترین باغ هاى سرزمین گیلان که شاید به لحاظ طراحى و موقعیت مکانى در نوع خود از سالیان دور همواره زبانزد عام و خاص بوده و امید مى رود که با تمامى فرازها و نشیبهاى روزگار لااقل حافظ فرم اصیل این پارک با تمامى زیبائیهایش باشیم. در پس زیبائیهاى کم نظیر این پارک، خاکى حاصلخیز که مى تواند مأمن گل هاى زیبا باشد بسى حیف و صد افسوس که شاید به منظور و به هدف کاربرى تفریحى بالاتر، قسمتى از آن تبدیل به یک پارک بازى کم کیفیت با وسایلى که به دفعات به لحاظ عدم امنیت جانى مورد نقد اهالى شهر و دلسوزان این مرز و بوم قرار گرفته بود. تجربه اى بس تلخ که اگر چه شاید در ابتدا به درجاتى لبخند و کمى هیجان بر لب کودکان و نوجوانان نهاد لکن در دهه اخیر چون آینه اى زنگار گرفته مایه رنجش خاطر طبیعت دوستان نیز گشته است.
منکر نیاز هاى طبیعى شهرهاى مدرن نیستیم و نخواهیم بود چه خوب مى شد که یک شهر بازى در جایگاهى مناسب با وسعتى بى نظیر با وسایلى استاندارد و فضایى دلپذیر براى گذران اوقات فراغت جوانان و کودکان ایجاد مى شد.رونق اقتصادى حاصل از ایجاد چنین فضاهایى بر کسى پوشیده نیست. ضمن آنکه چنین حرکتى در جهان کنونى در جهت جلب توریست مى تواند بسیار مهم و پرفایده باشد. لیک چنین امرى مستوجب دوراندیشى و پرهیز از سطحى نگرى بوده که شرح آن مجالى در خور را مى طلبد تا حق کلام ادا گردد.
به هر روى امروز که پس از گذر از تمامى تجربیات تلخ و زخم هایى که بر پیکر این باغ زیبا زدیم، وقت آنست که با طراحى منحصر به فرد و کارشناسى شده با تلفیقى از مدرنیته و سنتهاى این مرز و بوم در طراحى باغ هاى اصیل ایرانى، منطقه پاکسازى شده از آلات فرسوده موجود در این پارک را با گل هایى زیبا زینت بخشیم تا شاید لااقل دلِ « باغ محتشم» را بدست آوریم. باغى که در تمامى این ایام با دیدن این ناملایمات و زخم ها به پیکرش سکوت کرد.و مدتهاست که بوى رود زیبایى که در آن جارى بود و از آن مى گذرد مشامش را مى آزارد.
بیاییم درک کنیم عظمت حضور این پارک زیبا در قلب این شهر را و به حرمت سکوتش در برابر مصائبى که بر وى گذشت کمى دلش را بدست آوریم و آنرا به اصل خویش برگردانیم و چه تحفه اى والاتر از گل براى دلجویى از این باغ عزیز

این زمان آمد مرا این حال پیش
از که نالم چون زدم بر خویش نیش
هر چه گفتى هست او زان بیشتر
لیک مى ترسم که هنگام سحر
ناله ها پیش خداى خود کند
وز براى تو دعاى بد کند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار