اما در این میان خسارات زیادی نیز به اکوسیستم ها،زیستگاهها و کنام های جانوری وارد گردید و بسیاری از حیوانات نیز در جریان این سیلاب ها تلف شدند و کنام و زیستگاه آنها خراب شد که حدود۲۰۰رأس کل،بز و میش در استان گلستان،۲رأس قوچ و۲رأس شیشک در مازندران بر اثر سیلاب تلف شدند.
کد خبر: ۷۳۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۷ 16 April 2019

تابناک ایلام طاهر جمشیدزاده*::در سیلابهای اخیر که۲۵ استان کشور را در برگرفت علاوه بر خسارات جانی که تعداد۷۶نفر از هموطنان عزیزمان طبق اعلام آمار پزشکی قانونی کشور جان خویش را در این سیل های مخرب و خانمان برانداز از دست دادند.

خسارات بی شائبه و فراوانی به خانه های مسکونی و تخریب و زیرآب رفتن کامل آنها در بعضی مناطق،زیر ساخت ها، ابنیه ها،زمین های کشاورزی،بنگاههای تولیدی و... وارد شد و آسیب جزیی و کلی دیدند که پریروز دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور در بهارستان میزان خسارتهای ناشی از سیل های اخیر را ۳۰تا۳۵هزار میلیارد تومان اعلام کردند.

اما در این میان خسارات زیادی نیز به اکوسیستم ها،زیستگاهها و کنام های جانوری وارد گردید و بسیاری از حیوانات نیز در جریان این سیلاب ها تلف شدند و کنام و زیستگاه آنها خراب شد که حدود۲۰۰رأس کل،بز و میش در استان گلستان،۲رأس قوچ و۲رأس شیشک در مازندران بر اثر سیلاب تلف شدند.

درست در جریان سیل خوزستان بود که  خبری فوری بر روی تلکس خبری رسانه ها نشست مبنی بر اینکه۲۰رأس از گوزن های زرد به علت سیل گم و ناپدید شده اند و همزمان مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست کشور در مصاحبه ای ضمن تأیید خبرگم شدن گوزن های زرد در استان خوزستان ابراز داشت:«هنوز هیچ خبر تازه ای از گوزن های گم شده در دست نیست و تنها نقطه امیدواری آن است که هنوز لاشه ای هم پیدا نشده است .

چند شب پیش بود که براثر وقوع سیل،سرمحیط بانی میانرود که«سایت تکثیر و پرورش گوزن زرد»هم در آنجا واقع شده بود تخریب شد و زیر آب رفت» که دو روز پس از این خبر احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خبری غیر منتظره و مسرت بخش گفت:«۲رأس گوزن زرد در میانرود دزفول پس از فروکش کردن سیلاب در منطقه حفاظت شده دز مشاهده شده اند که با توجه به۴دوربین کار گذاشته شده در منطقه حفاظت شده دز،یکی از دوربین ها تصاویری از یک رأس گوزن زرد نر در جنگلهای دز به ثبت رسانده است .

محیط بانان این اداره کل هم یک رأس گوزن زرد ماده را در جنگل مشاهده کرده اند که امکان تصویربرداری از آن وجود نداشته است که مشاهده این گوزن ها علاوه بر اینکه موجب خوشحالی محیط بانان و دوستداران محیط زیست شده؛این مسأله را تأیید می کند که با مشاهده این گوزن ها احتمال آسیب جانی به گوزن ها بر اثر وقوع سیلاب کم است زیرا این گوزن ها جانوران باهوش و شناگران ماهری هستند.»

ایران منطقه ای است که طی سالیان  گذشته حیات وحش و تنوع زیستی اش در معرض خطر نابودی قرار گرفته است بنابراین برای حفاظت از آنها اقدامات گوناگونی صورت گرفته است اما زمانی که بلایای طبیعی مثل زلزله،سیل،رانش زمین،طوفان،صاعقه،آتش سوزی و ..‌. رخ می دهد حتی خود انسان و اقدامات حفاظتی اش نیز نمی تواند از بروز این قبیل حوادث و بلایای طبیعی جلوگیری کند.

اگرچه خود انسان با دست بردن و دست انداختن در طبیعت،زمین خواری،کوه و جنگل خواری،ساخت ویلاهای غیر قانونی در حاشیه رودخانه ها،تخریب خاک،منابع طبیعی،ویران نمودن اکوسیستم های جانوری و گیاهی و برهم زدن نظم و دیسیپلین طبیعی چرخه حیات وحش را تغییر داده است و مسبب بسیاری از این رخدادهاست همانطور که پل ارلیش که پروانه شناس و رییس مرکز زیست شناسی حفاظت در دانشگاه استانفورد بود و او را با توماس مالتوس معروف مقایسه می کنند زیبا بیان کرده است:«تردیدی نیست که انسان معاصر«Homo sapiens»علاوه بر آنکه ششمین انقراض بزرگ جانداران است روند تکامل را نیز تا میلیون ها سال در آینده تغییر می دهد.

*نویسنده و روزنامه نگار

 
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار