اسحاق جهانگیری افزود: کسب و کار مردم در مناطق سیل زده به ویژه در بخش کشاورزی متحمل خسارات زیادی شده که بر اساس شاخص هایی که به تصویب هیات دولت رسیده است، این خسارات نیز باید در کوتاه‌ترین زمان حداکثر در مدت 2 ماه جبران شود.
کد خبر: ۷۳۵۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷ 17 April 2019

اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در دومین جلسه نحوه تامین منابع مالی برای جبران خسارات سیل در هفته جاری که به ریاست وی برگزار شد، بیان کرد: تامین اسباب و وسایل زندگی مردم نیز از اولویت های مهم است که دولت آن را در دستور کار خود دارد و باید در زمانی کوتاه پرداخت کرد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: کسب و کار مردم در مناطق سیل زده به ویژه در بخش کشاورزی متحمل خسارات زیادی شده که بر اساس شاخص هایی که به تصویب هیات دولت رسیده است، این خسارات نیز باید در کوتاه‌ترین زمان حداکثر در مدت 2 ماه جبران شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه پرداخت کمک های بدون عوض و تسهیلات ارزان قیمت باید به سرعت به مردم مناطق سیل زده پرداخت شود، گفت:دولت مطابق تاکید رهبر معظم انقلاب تمرکز اصلی خود را بر استفاده حداکثری از ظرفیت های بودجه معطوف کرده و تا جایی که امکان داشته باشد از محل بودجه، هزینه خسارات را تامین خواهد کرد، اما چنانچه لازم باشد با موافقت رهبری از منابع صندوق توسعه ملی نیز استفاده خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به مصوبه جلسه روز شنبه که مقرر شد رییس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی گزارش ظرفیت های مالی بودجه را برای جبران خسارات سیل ارایه کنند، تاکید کرد: با توجه به اعلام ظرفیت های قانونی بودجه سال 98 و تسهیلات قرض الحسنه که در این جلسه اعلام شد، چنانچه کسری وجود داشته باشد از ظرفیت های دیگر از جمله صندوق توسعه ملی استفاده خواهد شد که بخش اصلی خسارت مردم در 2 ماه آینده پرداخت شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به عنوان فرماندهی مدیریت بحران سیل نیز در این جلسه گزارشی از برگزاری جلسات مستمر و روزانه برای برآورد خسارات ناشی از سیل ارایه کرد و گفت: با توجه به اینکه بحران سیل هنوز خاتمه نیافته و در روزها و هفته‌های آینده نیز احتمال وقوع سیل و بروز خسارت وجود دارد، باید به طور مستمر و روزانه برآورد خسارات محاسبه شود تا همه کسانی که متحمل خسارت شده اند مد نظر قرار گیرند.

وی ادامه داد: برآوردهای اولیه نشان می دهد که خسارات ناشی از سیل اخیر در استان های مختلف به ویژه گلستان، لرستان و خوزستان در حدود 400 هزار میلیارد ریال بوده است. 

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه برآورد خسارات به صورت دقیق و واقع بینانه انجام می شود، افزود: در وهله نخست به دنبال پرداخت کمک بدون عوض، پرداخت تسهیلات و جبران خسارات و نیز تامین مسکن موقت، تعمیرات و بازسازی خانه های تخریب شده مردم هستیم.

محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه تاکید کرد: ظرفیت کارشناسی فنی و مهندسی این سازمان در خدمت مدیریت جامع بحران سیل قرار دارد تا برآورد خسارات دقیق و کارشناسی باشد.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه تمام ظرفیت خود را برای پرداخت کمک بدون عوض و تسهیلات به مردم مناطق سیل زده در اختیار قرار خواهد داد که حدود 70 هزار میلیارد ریال امکان استفاده از ظرفیت قانونی بودجه به صورت نقد و اوراق و جابجایی وجود دارد و اعتبار مورد نیاز برای بازسازی زیربناها که بالغ بر 130 هزار میلیارد ریال است در دست بررسی است. 

رییس کل بانک مرکزی هم در این جلسه از آمادگی این بانک برای پرداخت 50 هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به سیل زدگان در کوتاهترین زمان ممکن خبر داد. 

سعید نمکی وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای پیشگیری از شیوع بیماری در مناطق سیل زده ارایه و بیان کرد: رییس سازمان بهداشت جهانی در تماس تلفنی از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از بیماری ها که با وجود گستردگی سیل تاکنون هیچ مورد بیماری اپیدمی در مناطق سیل زده مشاهده نشده، تشکر کرد.

در ادامه این نشست وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی گزارشی از برآورد خسارات وارد شده به بخش زیرمجموعه خود در استان های سیل زده ارایه و پیشنهاداتی را برای تامین منابع مالی و جبران خسارات وارده مطرح کردند.

در این جلسه رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم با یادآوری این که برآورد دقیقی از تعداد واحدهای مسکونی تعمیری و نیازمند بازسازی انجام شده، بیان کرد: 179 هزار واحد مسکونی تعمیری و احداثی در استان های مختلف شناسایی شده که البته خوزستان نیز پس از تعیین تعداد واحدهای مسکونی آسیب دیده باید به این رقم افزوده شود.

علی تابش افزود: بنیاد مسکن به 20 هزار میلیارد ریال کمک بدون عوض، 6 هزار و 300 میلیارد ریال تسهیلات، چهار هزار و 600 میلیارد ریال برای اسکان موقت و 6 هزار و 900 میلیارد ریال برای جابجایی روستاها و ترمیم پل ها و راه های روستایی نیاز دارد که در صورت تامین این منابع، تامین مسکن مردم با سرعت دنبال خواهد شد.

در این جلسه که وزرای صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی و رییس سازمان مدیریت بحران نیز حضور داشتند، گزارشی از آخرین برآورد خسارات در بخش های مختلف ارایه شد و ظرفیت های بودجه برای جبران این خسارات مورد بحث و تصمیم گیری قرار گرفت. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار