ارجاع شکوائیه یکی از شهروندان مشهدی با موضوع برداشت غیر‌مجاز از حساب بانکی‌اش به مرکز فرماندهی پلیس فتای خراسان‌رضوی روند تحقیقات یک پرونده کلاهبرداری را به جریان انداخت.
کد خبر: ۷۳۷۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶ 22 April 2019

به گزارش تابناک رضوی، ارجاع شکوائیه یکی از شهروندان مشهدی با موضوع برداشت غیر‌مجاز از حساب بانکی‌اش به مرکز فرماندهی پلیس فتای خراسان‌رضوی روند تحقیقات یک پرونده کلاهبرداری را به جریان انداخت. مأموران اداره ویژه جرائم سایبری پلیس فتا که مسئولیت رسیدگی به این پرونده را در اختیار گرفته بودند، برای به دست آوردن مستنداتی از جرم واقع شده، اظهارات شاکی را مجددا مورد بررسی خود قرار دادند.

 

در تحقیقات ابتدایی این پرونده آمده بود که شاکی چند روز پیش طی چندین مرحله پیامک کسر وجه به مبلغ ٧٩٠‌میلیون ریال را دریافت و هنگامی که به بانک مورد نظر مراجعه کرده متوجه برداشت غیر‌مجاز وجه کسر شده به صورت اینترنتی شده است.

 

ردزنی متهم در جنوب شرقی کشور

 

ضابطان قضایی در قدم اول پیگیری خود به بررسی آخرین تراکنش حساب بانکی مال‌باخته پرداختند که مشخص شد مبلغ کسر شده صرف چند مرحله خریدهای اینترنتی و انتقال وجه شده است، از همین رو مأموران با رصد میدانی در فضای سایبری و بررسی چند شماره حساب کشف شده، فردی که احتمال می‌دادند عامل این برداشت‌های غیرمجاز باشد را ردزنی کردند.

 

با کشف قطعه اول پازل این پرونده مرحله دوم عملیات مأموران پلیس فتا برای شناسایی متهم آغاز شد و طولی نکشید که محل اختفای وی در یکی از شهرهای جنوب شرقی کشور شناسایی شد. با مشخص شدن محل اختفای متهم برگ برنده به دست مجریان قانون افتاد اما طی بررسی‌های میدانی صورت گرفته پلیس فتا مشخص شد که عامل این کلاهبرداری به تازگی به مشهد نقل مکان کرده‌ است.

 

تیم رسیدگی‌کننده با کسب این اطلاعات ارزشمند بدون فوت وقت تحقیقات سایبری خود را انجام دادند و از طریق ردزنی آخرین محل آنتن‌دهی خط تلفن همراه شناسایی شده مخفیگاه متهم را در یکی از مناطق شهر مشهد شناسایی کردند.

 

دستگیری مرد شیاد در مخفیگاهش

 

مجریان قانون از بیم فرار و نقل مکان متهمان بی‌درنگ وارد عمل شدند و پس از اخذ مجوزهای لازم قضایی محل را تحت کنترل نامحسوس قرار دادند. بررسی‌های محلی پلیس ادامه داشت تا اینکه مردی جوان وارد ملک مورد نظر شد از همین رو تیم عملیاتی مرحله اجرایی نقشه‌شان را عملی و این فرد را دستگیر کردند.

 

متهم ابتدا حاضر به همکاری با ضابطان قضایی نبود و جرم انتصابی‌اش را انکار می‌کرد اما پس از رویارویی با مستندات و ادله موجود در پرونده به‌ناچار لب به بیان حقیقت گشود و پرده از راز شیادی، جعل و کلاهبرداری‌هایش برداشت.

 

عکس‌برداری از اسناد بانکی

 

متهم دستگیر شده که با همدستی فردی دیگر اقدامات مجرمانه‌اش را انجام می‌داد در اعترافات خود به افسر تحقیق این پرونده گفت: «‌چندی پیش داخل یکی از بانک‌های مشهد بودم که متوجه شدم شاکی برای دریافت رمز اینترنتی به مسئول مربوط مراجعه کرد. برگه رمز کارت در دستان شاکی بود و او بی‌توجه به اطراف مشغول صحبت با متصدی مربوط بود. اسناد بانکی مال‌باخته طوری در دستانش قرار داشت که به راحتی می‌شد ارقام رمز، شماره کارت، شماره حساب را مشاهده کرد برای همین کنار وی رفتم و بدون اینکه متوجه یا مشکوک شود به وسیله تلفن همراهم از برگه‌هایش چندین عکس گرفتم. پس از به دست آوردن این اطلاعات از طریق اینترنت چندین مرحله خرید و انتقال وجه انجام دادم.»متهم در بخش دیگری از اعترافاتش صراحتا گفت که در این اقدام مجرمانه ٧٩٠میلیون ریال از حساب شاکی برداشت و خرید کرده است.

 

دستگیری همدست متهم

 

رئیس پلیس فتای خراسان‌رضوی در‌این‌باره گفت: در بررسی‌های صورت گرفته از سیستم رایانه‌ای متهم مشخص شد وی با همدستی یک فرد دیگر علاوه بر برداشت غیرمجاز از حساب شاکی اقدام به جعل عنوان و ضمانت برداشت وام کرده است.سرهنگ جهانشیری ادامه داد: در بخش دیگری از تحقیقات این پرونده همدست متهم نیز دستگیر شد و به دام قانون افتاد. او نیز در بازجویی‌های پلیسی به جرم خود اعتراف کرد. در‌نهایت متهمان جلب شده به همراه پرونده و مستندات به دست آمده به منظور سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار