بدنبال تحقق این سفر مهم و موثر در آینده استان در راستای تامین خسارتهای ناشی از سیل ،شاهد شکل گیری برخی حواشی بی حاصل نظیر برجسته سازی مقوله شمال وجنوب در سیل اخیر بودیم  .در حالیکه تمامی شواهد از نگاه بی طرفانه ویکسان از سوی مسئولین استان حکایت داشت ،پرداختن به این موضوع خسارت بار آن هم در بازه زمانی حساس حضور رییس جمهور نمی توانست محلی از اعراب داشته باشد.
کد خبر: ۷۳۷۰۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ 22 April 2019

تابناک ایلام::مردم استان ایلام همانند تعداد دیگری از استانهای کشور ،اولین ماه سال جدید را با بارشهای سیل آسایی دشت کردند ،بارشهایی که با وجود نوید پایان دو دهه خشکسالی و تنش آبی در کشور ،گرفتاری های جدی برای بسیاری از هموطنانمان در استانهای شمالی و دو استان همجوار به ارمغان آورد ،گرفتاریهایی از جنس از دست دادن 76 هموطن و تحمیل بیش از 46هزار میلیارد تومان خسارت به زیر ساختهای عمومی و زندگی مردم .

اما در استان ما وضعیت به گونه ای دیگر رقم خورد،با مدیریت میدانی استاندار ،پای کار بودن دستگاههای عضوستاد بحران و مدیریت درست واصولی ورودی و خروجی سدهای سه گانه ،هشدارهای مستقیم به مردم در معرض سیلاب و بررسی وپاکسازی مسیل ها ،بارش بالای دویست میلی متر برای مردم استان بحران آفرینی جدی  بدنبال نداشت.

با این حال در یک سو بدلیل مدیریت مستقیم سد سیمره توسط مسئولین وزارت نیرو ، افزایش تراز این سد باعث زیر آب رفتن تعدادی منازل مسکونی ،باغات واراضی تعداد پنج روستای شهرستان سیروان خصوصا چم شیر شد . در دیگر سو  تمرکز بارشها در شهرستان های جنوبی همچون آبدانان و دره شهر ،باعث جاری شدن سیل در روستاهای بخش ماژین و برجای گذاشتن خسارت در برخی روستاهای این بخش شد.

درکنار اقدامات موثر پیشگیرانه مدیریت استان که  به عدم تحمیل تلفات جانی درسیل اخیر ایلام  انجامید ،تلاش ها برای قرار دادن نام استان ایلام در کنار دو استان سیل زده خوزستان ولرستان ،بزرگترین اقدامات پسا سیل از سوی مسئولین استان تلقی می گردد.

اقداماتی که حاصل آن تمرکز خدمات امدادی از سوی دستگاههای خدماتی و نظامی در دو شهرستان سیروان ودره شهر و مهمتر از همه تبدیل استان به کانون توجه مدیران ارشد کشوری بود. حضور 5وزیر کابینه ،فرمانده نیروی زمینی ارتش ،فرمانده هوا فضای سپاه ،رییس بسیج مستضعفین ،دو استاندار و مدیران بنیاد ها وموسسات کشوری نقطه عطفی در کارنامه مدیریتی استان به حساب می آید.

با این وجود مدیریت استان به حضور این حجم از مسئولین ملی در مناطق سیل زده دره شهر وسیروان اکتفاء نکرده و حضور رییس جمهور در دو استان سیل زده خوزستان ولرستان را به فرصتی مغتنم برای گنجاندن نام ایلام در کنار استانهای سیل زده هدف بازدید رییس جمهور تبدیل کرد.

در حالیکه در برنامه ریزی دولت،بازدید از استان ایلام در برنامه بازدیدهای رییس جمهور قرار نداشت ،اما سماجت وپیگیری استاندار ایلام منجر به تغییر برنامه بازدیدهای رییس جمهور  وحضور دوساعته ایشان در شهرستان دره شهر و بازدید از برخی روستاهای خسارت دیده بخش ماژین شد.

البته این مهم را  نبایستی ازقلم انداخت که انتخاب دره شهر بعنوان هدف بازدید رییس دولت تنها بدلیل قرابت این شهرستان به پلدختر و تسهیل این سفر بود و هیچ دلیل دیگری در پشت این برنامه ریزی ها قرار نداشت . چرا که  فشردگی برنامه بازدید  وضیق وقت به گونه ای بود که استاندار ایلام در همراهی با رییس جمهور تا شهرستان دزفول ، توانست گزارش خسارتهای وارده را تقدیم ایشان کند.

بدنبال تحقق این سفر مهم و موثر در آینده استان در راستای تامین خسارتهای ناشی از سیل ،شاهد شکل گیری برخی حواشی بی حاصل نظیر برجسته سازی مقوله شمال وجنوب در سیل اخیر بودیم  .در حالیکه تمامی شواهد از نگاه بی طرفانه ویکسان از سوی مسئولین استان به مناطق سیل زده  حکایت داشت ،دنبال نمودن این استراتژی  خسارت بار ،آن هم در بازه زمانی حساس حضور رییس جمهور نمی توانست محلی از اعراب داشته باشد.

به هرحال مردم مناطق سیل زده ،رسانه ها و همه کسانی که به نحوی از انحاء در روند امور قرار دارند ،بیشتر از هرکسی در جریان این موضوع قرار دارند که تا قبل از سفر رییس جمهور ،تعداد 5وزیر کابینه و بیش از 7فرمانده ومدیر ارشد نظامی وکشوری به استان ایلام سفر کرده و مسئولین استان بدون دخالت دادن نگاه تبعیض آلود ، مقدمات بازدید آنان از هر دو منطقه سیل زده سیروان ودره شهر را فراهم آورده  وخدمات رسانی دستگاههای امدادی ،دولتی ونظامی شامل هر دو منطقه سیل زده استان شده است.

لذا  اتفاق مهم حضور رییس جمهور در استان ودریافت مستقیم گزارش خسارتها از استاندار که قطعا در روند جبران خسارتها و کمک به مرمت و بهبود زیرساختها تاثیر مستقیم خواهد داشت -را باید به فال نیک گرفته وضمن قدردانی از تلاش های استاندار به خاطر تحقق این سفر ،تمامی تلاش ها را بر جبران خسارتها و استفاده بهینه از شرایط پیش آمده متمرکز کرد.

یقینا مسئولین ،نمایندگان و رسانه ها وسایر موثرین از پرداختن به مباحث حاشیه ای همچون برجسته سازی دو قطبی شمال وجنوب آن هم درراستای مقاصد تبلیغاتی راه به جایی نبرده وجز به محاق بردن تلاش های موثر وبطلان فرصتهای طلایی ،عایدی دیگری برای مردم استان نخواهد داشت ،البته همانگونه که در مطالب پیشین نیزبدان تاکید ورزیده ایم ،جامعه ما به سطحی از عقلانیت و فرهیختگی رسیده که براحتی مقهور حرکات فریبنده و حاشیه ساز نشوند ،یا اینکه خیر ومصلحت استان را فدای بازی بی نتیجه شمال وجنوب ننمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار