کد خبر: ۷۳۸۰۱۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ 25 April 2019
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، دشت های پوشیده از لاله های واژگون، کوهپایه های خامی و رود رونه از سحرانگیزترین جاذبه های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در دومین ماه از فصل بهار است که طبیعت دوستان زیادی را به سوی خود می کشاند.
** لاله واژگون
این روزها رخ نمایی لاله های واژگون در بیش از یکهزار هکتار ازدامنه های کوه دنا، طسوج، سرگچینه، جلیل بابکان، سرچنا،مارگون، گور گو، کاکان، سی سخت، کوه گلو و نرماب در کهگیلویه و بویراحمد تفرجگاهی تماشایی برای گردشگران است.
نام دشت های انبوه از لاله های واژگون حتما را شنیده اید اما شاید سفر به چنین جاذبه های بی بدیل را تجربه نکرده باشید که در این صورت یکی از زیباترین تفرجگاه های طبیعی ایران را از دست داده اید.
لاله های سر به زیر در دامنه کوهستان جلوه ای از شکرگذاری و تسلیم مخلوق در برابر خالق بی همتاست.
عمر این گیاه بسیار کوتاه است و گل‌دهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز و در فصل بارش پایان می‌یابد بنابراین اگر قصد دیدن منظره های چشم نواز لاله های واژگون را دارید بهتر است هر چه زودتر اقدام کنید.
لاله های واژگون در رنگهای نارنجی، زرد و رویش می کند 60 گونه از این گیاه در سراسر دنیا شناسایی شده که ۱۵ گونه از آن در ایران وجود دارد و به طور طبیعی در کشورمان رشد می کند.
** جاذبه های اطراف کوه خامی
کوه خامی با سه هزار و 200 متر ارتفاع از بلندی های رشته کوه زاگرس است که 10 قله بیش از سه هزار متری دارد.
غارها، درخت سرو لار، رودخانه خروشان،آبشار دائمی، درختان انبوه و گل های رنگارنگ این منطقه را به زیباترین جاذبه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به ویژه در اردیبهشت ماه تبدیل کرده است.
کوه خامی دارای طبیعتی بکر، زنده و اقلیم معتدل کوهستانی است.
این کوه از معدود مناطق کوهستانی ایران است که چون نقاشی چیره دست تمام زیبایی های طبیعی چون جنگل، چشمه ، آبشار، علفزارها ،گیاهان معطر، رودخانه ها و حیات وحش را در خود جای داده است.
آبشاری دائمی کوه خامی در مسیر جاده باشت به چرام و در کنار روستای تلچگاه شکوه زیبایی های آفرینش را به تصویر کشیده است.
این آبشار در منطقه ای بنام تنگ برا قرار گرفته که پوشیده از درختان سرسبز بلوط، بیشه زارهای مورد،چشمه سارها و رودخانه های زیباست.
آبشار خامی باشت پس از حدود سه ساعت کوهپیمایی در میان دره ای زیبا هر بیننده ای را شگفت زده می کند.
2 چشمه با نام های دو پیردل و چشمه سرد جلوه خاصی به این منطقه داده است.
در کنار پوشش گیاهی کوه خامی نغمه سرایی پرندگانی چون کبک ، تیهو و انواع کبوتر کوهی مانند گاهک سفر به این منطقه را رویایی کرده است.
منطقه خامی رویشگاه گیاهانی با خواص دارویی مثل پونه کوهی ،آویشن، ریواس، جاشیر، چویل، گل شیپوری و بن سرخ که اگرچه کارشناسان از طبیعت دوستان می خواهند آن را نچینند اما طبیعت دوستان آن را به سوغات می برند.
گیاهی به نام اوشنم (نام محلی) هم در کوه خامی می روید که در گذشته به عنوان پاک کننده بخصوص در شست و شوی لباس کاربرد داشته است.
در کنار درختان بلوط که بارزترین نماد جنگلی در کوه خامی به شمار می رود درختانی همچون کیکم، پسته وحشی ،کلخنگ، ارزن ، بادام ، زالزالک و تاگ وجود دارد که سایه سار این درختان استراحتگاه گردشگران است.
در کنار این درختان زیبا درخت شگفت انگیز دیگری به اسم (وول) وجود دارد که به گفته ساکنان محلی وقتی که عمرش به پایان می رسد خود بخود آتش می گیرد.
هر ساله کوهنوردان و گردشگران زیادی از سراسر استان کهگیلویه و بویراحمد و استان های هم جوار به کوه خامی می آیند تا نظاره گر مناظر دلفریب و چشم اندازهای آن باشند.
در سال های نه چندان دور کوهنوردانی از کشورهای مختلف خارجی از جاذبه های کوه خامی هم دیدن کرده اند.
کوه خامی دارای ایستگاه ها و استراحتگاه هایی برای کوهنوردان از جمله گو ونا،اونو و بازگه است.
بازگه زیباترین نقطه کوه خامی است که آخرین نقطه ییلاقی برای ساکنان محسوب می شود .
از مهم ترین چشمه ساران کوه خامی می توان به چشمه موری کش،او کمپ ،پیورو، چشمه اونو و کل کوزر یاد کرد که چشمه موری کش از بیشترین آب در تمام فصول سال برخوردار است.
علاوه بر این کوه خامی دارای تنگه هایی است که مانند یخچال های کوهستانی عمل می کند و در تمام فصول سال برف را در خود نگه می دارد؛ مثل تنگ برف گیر قیه(قیه همان پیاله و کاسه در اصطلاح محلی است.
وجود زیرساخت اقامتگاه بومگردی و امکانات رفاهی محل خوبی برای اسکان گردشگران در این منطقه فراهم کرده است.
**منطقه گردشگری رود رونه
ساحل زیبای رود رونه در شهرستان باشت با محیطی مفرح، طبیعتی زیبا و آب و هوایی دلپذیر چون بهشتی گمنام در جنوب ایران است.
این منطقه که آمیزه ای از سرسبزی بهار در سایه سار جنگل های بلوط و بادام، صدای شرشر آب و بناهای تاریخی آن منظره ای بدیع،بکر و رنگین کمانی از جاذبه های طبیعی است در جنوب کهگیلویه و بویراحمد و در 10 کیلومتری شهر باشت قرار دارد.
آب خنک و گوارای رود رونه در سایه سار دلنشین درختان گردو، انگور، انجیر و توت وحشی و رایحه خوش بوته های پونه سردسیری استراحت گاهی بی بدیل برای مسافران نوروزی مهیا کرده است.
وجود غاز بزرگ معروف به اشکفت میر محمد ظاهری که در بلندی یکی از دیگر جاذبه های تاریخی و گردشگری این منطقه است تکمیل کننده جاذبه های طبیعی این منطقه است.
اشکفت برابر با وسعتی به اندازه برپایی بیش از 30 چادر مسافرتی در کنار چشمه آب گوارا این منطقه را به بهشت گمشده طبیعت گردی تبدیل کرده است.
** بازدید گردشگران از جاذبه های کهگیلویه و بویراحمد
مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از اول تعطیلات نوروزی تا شانزدهمین روز از فروردین سال 1398، یک میلیون و 395 هزار و 783 نفر از جاذبه‌ها و مناطق گردشگری این استان دیدن کردند.
پارسال بیش از یک میلیون و 800 هزار نفر از جاذبه های دیدنی کهگیلویه و بویراحمد بازدید کردند.
مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از ابتدای تعطیلات نوروزی امسال تا پایان روز شانزدهم فروردین 692 هزار 321 گردشگر در این استان اقامت کردند.
استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد با داشتن چشمه ها و تفرجگاه های بکر، آبشارهای زیبا، رودخانه های خروشان همراه با مناظر بدیع گردشگری از مقاصد گردشگری مهم در جنوب کشور است.
دریاچه های طبیعی،پوشش جنگلی درختان سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته های کوهساران، جلوه هایی از طبیعت سحرانگیز این استان است.
کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 280 تفرجگاه طبیعی، حدود 2 هزار و 600 اثر تاریخی، 758 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای گردشگری نوروزی است.
استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران سالانه پذیرای افزون بر سه میلیون گردشگر است که صدها جهانگرد هم در میان آنها به چشم می خورد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار