دهقانی ادامه داد: با توجه به پهنه تجاری در طرح جامع گردشگری، می‌توان خیابان ستارخان و عفیف آباد را به پیاده راه‌های تجاری تبدیل کرد اما باید با یک‌سری مطالعات ترافیکی و پیوست های دیگر همراه شود تا تجربه‌ی محور حافظیه دوباره پیش نیاید .
کد خبر: ۷۴۰۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 01 May 2019

تابناک فارس به نقل از روابط عمومی شورای شیراز، سولماز دهقانی در دومین نشست "زندگی پیاده در شیراز" گفت: گردشگری شهری، نه تنها در شیراز بلکه در کشور هم نوپاست .

عضو شورای شهر شیراز گفت: زمانی از زندگی پیاده در شیراز صحبت می‌کنیم که حتی پیاده رو‌ها هم در تسخیر اتومبیل هستند و در برخی مکان‌ها برای پیاده‌روی ساده در شهر با ماشین‌هایی مواجه می‌شویم که راه را بر عابر پیاده مسدود کرده‌اند، و این حاکی از فرهنگ‌های غلط رایج در شهر مانند فرهنگ ماشین محوری است؛ فرهنگی که فرصت درک و دریافت شهروندان و گردشگران را از شهر گرفته و به ما اجازه نمی‌دهد که در شهر قدم بزنیم، تامل کنیم، فضاها را دریابیم و احساس تعلق بیشتری نسبت به شهر داشته باشیم .

وی با انتقاد از تخریب‌های صورت گرفته در بافت تاریخی افزود: باید از این تخریب‌ها جلوگیری کرد چون بافت تاریخی، ظرفیتی است که می‌توان به بحث پیاده مداری و پیاده روها در آن توجه بیشتر کرد و اگر پیاده‌مداری به قوت شکل گیرد سبب پایداری بافت و رونق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بافت خواهد شد .

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر شیراز افزود: با توجه به ظرفیت‌های شیراز، باغ‌های قصردشت نیز یک پهنه منحصر بفرد در کل کشور است وباید از آن نگهداری کنیم، چون در کمتر جایی می‌توان باغ‌هایی در مرکز شهر دید .

وی با بیان اینکه شیراز یکی از کلانشهرهای پاک کشور است، ادامه داد: این عنوان یک امتیاز مثبت است و در جذب گردشگر می‌تواند نقش مهمی داشته باشد .

دهقانی بابیان اینکه پهنه‌هایی درطرح جامع گردشگری در نظر گرفته شده است، ابراز کرد: این پهنه‌ها شامل باغ‌های قصردشت، بافت تاریخی و پهنه‌ی خرید و تجارت است که از دل هر کدام از این‌ها می‌توان پیاده راه‌هایی به وجود آورد که در مرکز شهر قرار دارند و نقاطی که دارای ارزش هستند را به هم پیوند داده و باعث جذابیت شهری شوند .

ناظر شورای شهر در سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز گفت: باید بیش از پیش به سیما و منظر شهری توجه شود .

دهقانی پیاده راه‌سازی محور حافظیه را تجربه بدی برشمرد و افزود: باید در بحث پیاده راه سازی همه جوانب در نظر گرفته شود تا اگر مسیری مسدود می‌شود بار ترافیک روی محورهای دیگر تاثیر نداشته باشد .

وی با انتقاد از برخی اقدامات تعجیل آمیز، افزود: این اقدامات باید بازنگری شوند و باید مسیرهایی که برای پیاده راه سازی در نظر گرفته می‌شوند، پشتوانه مطالعاتی از لحاظ زیست محیطی، فرهنگی، اجتماعی و ترافیکی داشته باشند و سپس تصمیم گیری شود .

دهقانی با بیان اینکه در طرح جامع گردشگری، ۹ پهنه در نظر گرفته شده که در طرح به طور مفصل توضیح داده شده است، خاطر نشان کرد: اگر از شهر شیراز جاذبه‌های گردشگری از قبیل آرامگاه حافظ و سعدی را بگیرند چیزی برای ارائه به گردشگران حوزه فضاهای شهری نخواهیم داشت .

رییس کمیسیون گردشکری و زیارت شورای شهر شیراز گفت: جاذبه‌های شهری چیزهایی است که از دوره‌های قبل به ما به ارث رسیده و در دهه های اخیر سعی نکردیم بر جاذبه های شهری بیفزاییم .

وی ادامه داد: بافت تاریخی نقاط منحصر به فردی دارد که می‌توان پیاده راه‌ها را در بافت تاریخی فعال کرد تا با این اقدام به وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم بافت کمک کند تا از بحث گردشگری و صنعت توریسم بتوانند منتفع شوند .

دهقانی ادامه داد: با توجه به پهنه تجاری در طرح جامع گردشگری، می‌توان خیابان ستارخان و عفیف آباد را به پیاده راه‌های تجاری تبدیل کرد اما باید با یک‌سری مطالعات ترافیکی و پیوست های دیگر همراه شود تا تجربه‌ی محور حافظیه دوباره پیش نیاید .

 

وی افزود: در سال ۹۷ ، بودجه شهرداری به اتمام پروژه‌های نیمه تمام که سبب ترافیک زیاد شهری شده بود اختصاص یافت اما در سال ۹۸ ، بودجه گردشگری که پارسال در حدو د ۲۳ میلیارد تومان بود به ۱۲۶ میلیارد افزایش یافت .

دهقانی پیاده راه عرفان و احیای سایت زندیه(میدان توپخانه) را از عمده‌ترین پروژه‌های گردشگری امسال برشمرد و افزود: ۴۷ میلیارد تومان برای احیای سایت زندیه در نظر گرفته شده که ایجاد فضاهایی مناسب در این سایت، می‌توان به بحث گردشگری شهری و فضاهای تعاملی و اجتماعی که پیش می‌آید کمک کرد .

وی با اشاره به خشکسالی‌های اخیر و مهاجرت افراد از شهرستانهای فارس و استانهای دیگر به شیراز گفت: این مهاجرت خرده فرهنگ‌هایی را در شهر به وجود آورده که می گ‌تواند نقاط مثبت و منفی داشته باشد .

دهقانی گفت: اگر برای ایجاد فضاهای شهری و میدان گاه‌ها درشهر تلاش نشود، ممکن است با بحرانهای اجتماعی و فرهنگی زیادی مواجه شویم؛ باید حس تعلق به شهر در شهروندان ایجاد شود تا کمترین آسیب‌ها را در شهر شاهد باشیم .

وی محور زند را محور پزشکی و سلامت برشمرد و افزود: باغ مینو و ساختمان شهر و روستا ظرفیت و نقاط با ارزشی در محور زند هستند که با در نظر گرفته شدن در طرح می‌توانند به هم پیوند داده شوند و بحث گردشگری شهری را بیش از پیش فعال کنند .

دهقانی با اشاره به محور عرفان(دروازه قران تادروازه اصفهان ) افزود: ساختمان قدیمی کفش ملی را در این محور می‌توان در نظر گرفت و باید توجه داشت که یک سری نقاط در این محور هستند که اگر به صورت پیوسته دیده شوند می توانند در غنی شدن این پیاده راهها کمک کنند .

وی از تخصیص ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای محور عرفان در سال جاری خبر داد و با تاکید بر لزوم توجه به شکل های دیگر جابه جایی از قبیل پیاده راهها و پیاده روی و بحث دوچرخه افزود : این امر سبب جذابیت برای شهروندان و گردشگران می‌شود و مردم می توانند خواستار ساماندهی این مسیرها و به وجود آمدن پیاده راهها به عنوان مطالبه عمومی از مجموعه مدیریت شهری باشند تا مدیریت شهری اولویت اصلی را بر پروژه های پیاده محورو انسان محور قرار دهد تابه بحث گردشگری و امنیت هم کمک شود .

وی با اشاره به دشوار بودن تردد شبانه شهروندان در برخی خیابانهای شهر افزود: با کوچکترین اقدامات می‌توان برخی مسیرها را احیا کرده و با ایجادامنیت از آنها استفاده کرد .

دهقانی گفت: در دهه های اخیر، هیچ جاذبه‌ی جدید و المان شهری شاخص شکل نگرفته است تا گردشگران از آن استفاده کنند .

عضو هیات رییسه شورای شهر شیراز گفت: تمام تلاش شورای شهر این است که جاذبه های جدیدی درشهر شیراز ایجاد شود .

وی با اشاره به مصوبه‌ی ساماندهی سرویسهای بهداشتی شهر گفت: با توجه به وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی، نیاز به این ساماندهی در مسیر مکان‌های گردشگری ضرورت ویژه دارد .

وی از پیگیری ایجاد خیابان‌های غذا خبر داد و افزود: در راستای بحث زیست شبانه به ویژه استفاده افراد از فضاهایی که در شب امکان تردد و تعامل در آن وجود دارد، این طرح در دستور کار قرار گرفت که امید است با انجام مطالعات به نتیجه برسد .

دهقانی خاطر نشان کرد: نمیخواهیم بی گدار به آب بزنیم تا فردا بگویند این پروژه‌ای که با شکست مواجه شود و به ضرر مردم بود در شورای پنجم کلید خورد .

رییس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای شهر شیراز گفت: در راستای شعار انسان محوری و پیاده محوری در شهر می توان با برگزاری فستیوالها، رویدادها و نمایشگاه‌‌ها در پیاده راه‌‌ها، از لحاظ محتوایی نیز برای همشهریان و گردشگران جذابیت ایجاد کرد .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار