شیراز پرافتخار، جلوه گاه باشکوه خداوندی و مرکز تلالو انوار الهی فرزندان موسی بن جعفر (ع) است که می تواند مامنی مناسب برای گردشگران و زائران باشد.
کد خبر: ۷۴۳۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷ 12 May 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: استان فارس علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری، از وجود امامزادگان عظیم‌الشأن نیز بهره‌مند است. بعد از مشکلات و دغدغه های دنیای امروز، افراد برای رفع آثار ناشی از فشارهای روحی و روانی، نیازمند استراحت و آرامش هستند که گردش زیارتی و دینی برای ایجاد این آرامش تاثیر به سزایی دارد.

از ورودی شمالی که وارد شیراز شوی آنچه در نخستین لحظه، چون نگینی میان انگشتر چشم نوازی می کند، گنبد‌های برافراشته امامزادگان جلیل القدر این شهر است. قصد زیارت میکنی و به حرم می روی ...

امین ولایت مامنی برای تقویت روح و آرامش

بوی گلاب، فضا را معطر کرده و در گوشه گوشه صحن حرم شاهچراغ زائران و دلدادگانی هستند که با چشمانی تر به ضریح مطهر نظاره گر هستند. مجاوران این حرم الهی با گفتن التماس دعا به همدیگر سلامتی و استجابت دعا را طلب می کنند.

شیراز مامن برادران امام هشتم و سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی است. برادران امام رضا (ع) حضرات سید میرمحمد، سید علاالدین حسین و علی بن حمزه و گل سر سبدشان امین ولایت حضرت احمدبن موسی (ع) است که وجودشان به شهر شیراز برکتی خاص بخشیده و هر ساله دلدادگان و عاشقان ولایت را به سوی خود می‌کشاند.

امین ولایت مامنی برای تقویت روح و آرامش

امسال در هوای لطیف اردیبهشت شیراز که معطر به عطر گل‌ها و بهار نارنج است، ماه میهمانی خدا، ماه پر خیر و برکت رمضان حلول کرده است. در ماه ضیافت الهی حرم مطهر امامزادگان شیراز محور برنامه‌های مذهبی اند و هر ساله زائران زیادی مجاور امامزادگان جلیل القدر شیراز می‌شوند.

حرم‌های مطهر فرزندان گرامی حضرت موسی بن جعفر (ع) و دیگر امامزادگان همچون ستارگانی درخشان فضای ملکوتی این شهر را منور کرده اند. آستان مبارک این اماکن مقدس روشنی بخش قلوب مومنان و تسلی دل‌های حاجتمندان است و علاوه بر مکان‌های زیارتی، محل آرایه معماری، شعر و ادب، نقاشی، حجاری و کاشی کاری هنرمندان شیرازی است.

سومین حرم اهل بیت مامنی برای شب های قدر

آرامگاه حضرت سید میر احمد برادر حضرت امام رضا (ع) امام هشتم شیعیان، در شیراز، در محله‌ای که به محلهٔ سردزک معروف، واقع شده است. این محله اکنون به محلهٔ بازار مرغ و محلهٔ سر باغ و محله سنگ سیاه و حصار جنوبی شهر و محلهٔ لب آب پیوسته است.

معماری حرم مطهر احمدابن موسی شاهچراغ (ع)
حرم با به کار بردن آئینه‌های ریز رنگین، به سبکی هنرمندانه، آئینه کاری شده و دعاهای پر خیر و برکت با سرانگشت هنرمندان شهر نوشته شده زینت بخش صحن شده و کاشی‌های هفت رنگ و زیبا جلوه ای خاص به این فضای معنوی داده است.

بنای حرم، مشتمل بر ایوانی در جلو و حرمی گسترده در پشت ایوان است که در چهار جانب حرم، چهار شاه نشین قرار گرفته و مسجدی نیز در پشت حرم (سمت غرب) ساخته شده‌است. ضریح آن در شاه نشین زیر گنبد قرار دارد و از نقره ساخته شده‌است.

سومین حرم اهل بیت مامنی برای شب های قدر

حیاط شاه چراغ دارای دو درب اصلی ورودی است که در سمت جنوب و شمال حرم از زیر دو سر درب بزرگ کاشی کاری شده گذشته و وارد حیاط وسیع حرم می‌شویم. در میان حیاط، حوض بزرگ فواره داری ساخته شده و در اطراف حوض درختکاری شده‌است. حرم شاهچراغ در سمت غرب حیاط و حرم سید میر محمد- برادر شاهچراغ - در سمت شمال شرقی حیاط قرار دارد.

سومین حرم اهل بیت مامنی برای شب های قدر

 

غیر از دو در اصلی، دو در فرعی دیگر نیز وجود دارد که یکی به بازار حاجی و دیگر به مسجد جامع عتیق می‌رود درگاه مانندی نیز از ضلع شمال حیاط وارد بازار شاهچراغ می‌شود. در دور تا دور حیاط، اتاق‌هایی دو طبقه ساخته شده که در پیشانی و جرز‌های جلو آن‌ها کاشی کاری شده‌است. ستون‌های آهنی ایوان حرم به وسیله چوب‌های نفیس پوشش داده شده و در سقف مسطح آن نیز چوب منبت کاری شده به کار رفته‌است. امکانات وسیعی مثل پاسگاه انتظامی، دفتر پست و مخابرات، کتابخانه و موزه در این حیاط وسیع برای رفاه مردم ایجاد شده‌است.

حجت الاسلام احمد سلامی معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس شاهچراغ (ع) در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، گفت: شیراز به برکت وجود امام زادگانی همچون حضرت احمد بن موسی شاه چراغ (ع)، سید میر محمد، سید علاالدین حسین و علی بن حمزه که براداران امام رضا (ع) هستند به دارالعباده معروف است و بارگاه های منور این حرم ها محلی برای راز و نیاز عاشقان و ارادتمندان اهل بیت (ع) است.

وی افزود: اهمیت و جایگاه بسیار رفیع و والای بقاع متبرکه و امامزادگان به عنوان سرمایه‌ های مادی و معنوی و پراکندگی، تنوع و فراوانی این امامزاده‌ ها در استان فارس سبب شد، مقام معظم رهبری به شیراز عنوان مبارک سومین حرم اهل بیت را بدهند.

حجت الاسلام سلامی ادامه داد: حضرت شاهچراغ (ع) صاحب کرامت و فضیلت، معدن حکمت و برکت مظهر و شهادت و بعد از حضرت رضا (ع) محبوب‌ ترین فرزند حضرت موسی‌بن جعفر(ع) هفتمین پیشوای جهان تشیع است.

وی اظهار کرد: حضرت احمد بن موسی(ع) در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر کرد ولی در راه توسط افراد مأمون خلیفه عباسی به شهادت رسید.

امین ولایت مامنی برای تقویت روح و آرامش

حال و هوای زائران حرم نورانی حرم شاهچراغ (ع)


زائر مشهدی  اظهار داشت: شهر شیراز همیشه در ذهنم شهر شاعران، ادبا، فرهنگوران و تاریخ بود، اما با حضور در شاهچراغ، راز روح معنوی شهر شیراز که همان شاهچراغ است را دریافتم.

وی افزود: این شهر همه چیز دارد و شاهچراغ روح معنوی و آرامش بخش آن است که آدمی را گرفتار می‌کند و لحظه‌ ای ذهن را را رها نمی‌ کند
شیراز با شاهچراغ در کنار سایر داشته هایش دارای همه چیز است.

امین ولایت مامنی برای تقویت روح و آرامش

گردشگر آلمانی بیان کرد: برای اولین بارم هست به شهر زیبای شیراز سفر می کنم و در این مکان حضور دارم، آیینه کاری های این مکان و سبک ساخت آن بسیار زیباست و چشم هر بیننده ای را خیره می کند و واقعا شگفت انگیز است.

امین ولایت مامنی برای تقویت روح و آرامش

زائر دیگری از شهر همدان  تصریح کرد: سفر به شهر شیراز به عنوان شهری مذهبی و سومین حرم اهل بیت (ع) برای مسلمانان و زیارت حضرت شاهچراغ (ع) برای من بیشتر به یک رویا شبیه بود تا واقعیت.

او با بیان اینکه سفر به شیراز که یکی از زیباترین شهرهای ایران است برای من بسیار جالب بود، افزود: زیارت حرم شاهچراغ هم که برادر بزرگ امام رضا هست یکی از آرزوهای من بود.

این زائر ایرانی ادامه داد: اینجا حال و هوای خاصی دارد، در این مکان احساس آرامش و امنیت می کنم و یک حس عجیب که هرجایی نمی شود آن را داشت، حس سالک شدن روح و پرواز.

امین ولایت مامنی برای تقویت روح و آرامش

بی درﻧﮓ ﺷﻬﺮ شهر شیراز که به برکت امام زادگان جلیل القدرش به سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی شهره شده و ماه مبارک رمضان میزبان خیل عظیم زائران است.

در این ماه و خصوصا شب های قدر صحن و سرای حرم مملو از دلدادگانی می شود که خود را از گوشه و کنار به خانه دوست می رسانند تا بهترین شب سال را در نزد بهترین بنده خدا سپری کنند تا بواسطه انوار الهی آن ها خداوند نظری افکند و خواسته دلشان مستجاب شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار