فرماندار دهلران؛
فرماندار دهلران گفت : بدون شک حل مشکل آب شرب روستا ها یکی از اولویت هایی است که در دستور کار قرار گرفته است.
کد خبر: ۷۴۴۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰ 13 May 2019

تابناک ایلام ، مجتبی کاور:: با فرارسیدن فصل تابستان یکی از عمده ترین مشکلات در کشور بحث تامین آب شرب روستا ها است ودر این سالها دولت تلاش کرده مشکل آب روستا ها را به حداقل برساند. خشک سالی ، فرسودگی واز طرفی عدم رعایت الگوی مصرف از سوی برخی از مردم سبب شده مشکل آب همچنان در اکثر روستا های کشور حاکم باشد .

همین امر باعث شده مردم مناطق روستایی برای رهایی از مشکلات کم آبی و... از روستا ها به حاشیه شهر ها مهاجرت کنند ومهاجرت روستاییان به شهر سبب شده در برنامه پنجم توسعه کشور (ماده ۱۹۴)، دولت مكلف شود به منظور بهبود وضعيت روستاها در زمينه سياستگذاري، برنامه‌ريزي، راهبري، نظارت و هماهنگي بين دستگاههاي اجرائي، ارتقاء سطح درآمد و كيفيت زندگي روستائيان و كشاورزان و كاهش نابرابري‌هاي موجود بين جامعه روستايي، عشايري و جامعه شهري، را اجرایی کند.

هر چند تاکنون بخش عمده از این برنامه به صورت کلی اجرایی نشده است ولی اقدامات انجام شده هم نتوانسته مانع مهاجرات برخی از خانواده های روستایی به شهر شود؛ چرا که عمق مشکلات وکمبود امکانات در روستا بیشتر از اقدمات انجام شده است ومطلبد مسئولین کشوری برای حل این مشکل چاره اندیشی کنند .

از آنجایی که آب زيربناي توسعه و حيات زندگي است این روزها در برخی روستا های شهرستان دهلران بخصوص بخش مرکزی وچندین روستا در بخش دشت عباس ،مشکلات کم آبی وبی آبی سبب شده مردم در فضای مجازی وحتی حضوری برای حل مشکل آب روستا های خود به مسئولان شهرستان مراجعه کنند تا قبل از فرارسیدن فصل تابستان چاره اندیشی کنند.

چرا که برخی از روستاهای این شهرستان بخصوص بخش مرکزی برای تامين آب شرب با مشکلات جدي مواجه هستند.

برای بررسی بیشتر مشکلات وحل آنها گفتگویی با فرماندار دهلران ورئیس  اداره آب وفاضلاب روستایی داشته ایم.

فرماندار دهلران گفت : بدون شک حل مشکل آب شرب روستا ها یکی از اولویت هایی است که در دستور کار قرار گرفته است.

مجید عسگری در گفتگو با تابناک بیان داشت : خوشبختانه در بحث مشکلات آب شرب بخش مرکزی اقدمات بسیار خوبی در مجتمع برتش و خط انتقال آن صورت گرفته است.

وی اظهار داشت : خط انتقال آب شرب از مجتمع برتش تا مخازن حدود 20کیلومتر می باشد که اعتبارات آن ازصندوق توسعه ملی هزینه شده است وبا تکمیل 2کیلومتر باقی مانده این خط ،مشکل آب شرب روستا های بخش مرکزی حل خواهد شد.

عسگری عنوان کرد : باتوجه به اینکه اصلاح شبکه های داخلی از محل اعتبارات شهرستان است امسال قطعا توجه جدی در کمیته برنامه ریزی شهرستان برای تعمیر ،تجهیزشبکه داخلی روستا اختصاص خواهیم داد.

وی گفت : صرفه جویی آب یکی از موضوعات بسیار مهمی است که باید در دستور کار همه قرار بگیرد.

رئیس اداره آب و فضلاب روستایی دهلران گفت : 40درصد شبکه های آب رسانی روستایی در سطح شهرستان نیازمند توسعه ، ترمیم وتعویض هستند.

علی کریمی در گفتگو با تابناک اظهار داشت : به خاطر فرسودگی شبکه های داخلی ،ماهیانه بیش از ده درصد آب شرب در روستا های شهرستان هدر می رود.

وی افزود : برای حل مشکلات آب شرب روستا ها وترمیم بخش زیادی از شبکه های داخلی در سال جاری اعتباری بالغ بر 30میلیارد تومان نیازمند است.

رئیس آب و فضلاب روستایی دهلران گفت : شهرستان دهلران با داشتن 62روستا حدود پنج هزار 600مشترک ماهیانه 84هزار متر مکعب آب مصرف می کنند که از این میزان 25درصد برای احشام استفاده می شود.

وی گفت :برای حل مشکل آب شرب روستاهای بخش مرکزی که از مجتمع برتش تامین می شوند حدود 45میلیارد ریال اعتبار با پیشرفت فیزیکی 70درصد در حال انجام است.

کریمی گفت : تامین آب شرب روستا های بخش مرکزی از طریق 3 حلقه چاه انجام می شود ولی به خاطر فرسودگی خطوط ،انتقال باقی مانده تنها دو حلقه چاه فعال است.

رئیس آب و فضلاب روستایی دهلران گفت : برای تعویض وترمیم شبکه های داخلی دو روستای میل و شهرک وحدت 2میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

وی افزود : در دوسال گذشته برای تامین آب سه ایستگاه در بخش مرکزی 16میلیارد تومان هزینه شده است.

کریمی تصریح کرد : تنها در دو روستای سمانه و عین غانه آب رسانی به صورت سیار است که انشا الله در آینده نزدیک مشکل آب شرب آنها نیز حل خواهد شد ./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار