مجری طرح سد و نیروگاه برق آبی سیمره گفت: آمادگی لازم برای پرداخت خسارت روستای سیل زده چم شیر شهرستان سیروان استان ایلام وجود دارد.
کد خبر: ۷۴۴۳۹۸
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳ 13 May 2019

یکی از موضوعات چالش برانگیزی که از سالها پیش و بدنبال احداث سد سیمره همچنان تداوم دارد ،موضوع تملک اراضی ،باغات و مستحدثات روستای چم شیر در شهرستان سیروان است . روستایی که قرار بود پس از آبگیری سد سیمره وافزایش تراز سد تحلیه تا گامهای بعدی عملیاتی شود

باوجود اینکه سالها پیش با کارشناسی صورت گرفته قرار بود براساس تعرفه تعیین شده ارزش املاک و باغات ساکنین پرداخت وبه تملک وزارت نیرو در آیند ،اما بدلیل اعتراض ساکنین به خسارت تعیین شده و بروز اختلاف در این زمینه ،کماکان این موضوع به صورت لاینحل باقی مانده است.

بدنبال وقوع سیل فروردین ماه و تصمیم وزارت نیرو برای افزایش تراز سد،با وجود اینکه بخش اعظمی از منازل و اراضی ساکنین این روستا دچار آبگرفتگی شد و این وضعیت جان ساکنین را نیز تهدید می کرد اما مردم چم شیر به بهانه عدم پردخت خسارت وارده به املاکشان حاضر به تخلیه روستا نشدند.

پس از این اتفاق بود که با حضور مسئولین وزارت نیرو وپیگیری های استاندار وحتی ورود مدعی العموم به این موضوع ،مقرر شد تا پایان اردیبهشت ماه جاری مقدمات پرداخت خسارات و تملک اراضی فراهم واین پرونده پر حرف وحدیث و دامنه دار نیز بسته شود.

گویا پیگیری ها نتیجه بخش بوده وبراساس گفته مجری طرح ،اعتبار لازم برای پرداخت خسارات و تملک اراضی وباغات روستای چم شیر تامین شده است.

چرا که مجری طرح سد و نیروگاه برق آبی سیمره  با اعلام این خبر گفت: آمادگی لازم برای پرداخت خسارت روستای سیل زده چم شیر شهرستان سیروان استان ایلام وجود دارد.

ابوالقاسم اقبال منش در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفته است: خسارت های وارده به منازل، باغات و زمین های کشاورزی روستای چم شیر سیروان که در حریم سد قرار دارد و در جریان بارش های سیلابی فروردین امسال دچار آبگرفتگی شده است، پرداخت می شود. 
وی با بیان اینکه قیمت مستحدثات(ساختمان ها)، زمین ها و باغات این روستا سال 95 کارشناسی شده بود، یادآور شد: بر اساس نشست 22 فروردین ماه امسال با حضور استاندار ایلام مقرر شد هیات کارشناسی متشکل از کارشناس سد سیمره، کارشناس منتخب مردم و کارشناس مرضی الطرفین به منظور به روز کردن قیمت ها تشکیل شود. 
وی تاکید کرد: این کمیته در سریع ترین زمان تشکیل شده و قیمت های جدید اعلام شد، اما با اعتراض مردم مواجه شد و مردم روستا معتقد بودند تمامی موارد در نظر گرفته نشده است به همین دلیل در نشست هفته گذشته با محمد رزم رئیس کل دادگستری استان ایلام مقرر شد قیمت ها اصلاح شده و به مسئولان سد ابلاغ شود. 
**اعتراض به قیمت های کارشناسی دلیل تاخیر در پرداخت خسارت سیل زدگان 
مجری طرح سد و نیروگاه برق آبی سیمره گفت: از هفتم اردیبهشت ماه سال جاری آمادگی لازم برای پرداخت خسارت به مردم روستای چم شیر وجود داشت، اما بدلیل اعتراضات مردم و کارشناسی دوباره قیمت ها به تاخیر افتاد. 
اقبال منش اضافه کرد: مسئولان سد سیمره در جریان بارش های سیلابی اخیر تمامی وظایف خود را بر اساس برنامه زمان بندی انجام داده اند و تاخیر بوجود آمده جهت ارزیابی مجدد قیمت ها به وجود آمده است.
وی تاکید کرد: اکنون نیز آماده پرداخت خسارت و تملک منازل، زمین های کشاورزی و باغات روستای چم شیر هستیم و تا چند روز آینده و به محض اعلام قیمت های کارشناسی جدید، پرداخت خسارت آغاز خواهد شد. 
**تمامی زمین های کشاورزی و باغات روستای چم شیر بجز 18 باغ بر اساس ارزیابی سال 95 تملک شده است. 
مجری طرح سد و نیروگاه برق آبی سیمره گفت: تمامی باغات و زمین های کشاورزی روستای چم شیر بجز 18 باغ که صاحبان آنها تمایل به معامله نداشتند بر اساس ارزیابی سال 95 تملک شده است. 
اقبال منش با تاکید بر اینکه روستاهای حریم سد سیمره باید در حین اجرای طرح تملک می شد، افزود: کار تملک در دستور کار بود اما بدلیل مشکلات نقدینگی به تاخیر افتاد. 
وی یادآور شد: سال 95 قیمت کارشناسی برای پرداخت خسارت و تملک زمین های کشاورزی و باغات روستا تعیین شد اما همچنان مشکلاتی در زمینه پرداخت خسارت منازل وجود داشت که اکنون برطرف شده است. 
وی تاکید کرد: پرداخت خسارت زمین های کشاورزی و باغات منطقه بدلیل کمبود نقدینگی و همچنین قرار گرفتن در تراز پایین تر در اولویت قرار گرفت اما اکنون خسارت تمامی منازل و باغات باقیمانده پرداخت می شود. 
**پول اراضی کارشناسی شده به مردم پرداخت یا در صندوق ثبت واریز شده است/ احراز مالکیت شرط پرداخت خسارت به سیل زدگان 
مجری طرح سد و نیروگاه برق آبی سیمره گفت: تمامی پول زمین های کشاورزی و باغات کارشناسی شده روستای چم شیر بر اساس ارزیابی سال 95 به مردم پرداخت شده است یا در حساب صندوق ثبت اسناد قرار دارد و افراد با احراز مالکیت می توانند خسارت خود را دریافت کنند. 
وی با بیان اینکه از مجموع 157 هکتار زمین کشاورزی این روستا تا کنون 52 هکتار معادل 33 درصد احراز مالکیت شده و پول آنها به مالکان پرداخت شده است، اظهار کرد: زمین های کشاورزی باقیمانده یا مالکیت آنها محرز نشده است و یا مالکان تمایلی به معامله و دریافت خسارت ندارند اما در هر صورت پول در حساب صندوق ثبت موجود است و افراد می توانند برای دریافت خسارت خود اقدام کنند. 
اقبال منش یادآور شد: همچنین از مجموع 875 هزار اصله درخت بیش از 750 هزار معادل 86 درصد پول باغات روستای چم شیر به طور مستقیم به مردم پرداخت شده است. 
وی اضافه کرد: برای 18 باغ باقیمانده و منازل مردم بر حسب معیارهای مختلف قیمت گذاری جدید انجام می شود و مردم می توانند برای دریافت خسارت خود اقدام کنند. 
مجری سد و نیروگاه سیمره خاطرنشان کرد: در مرحله بعد نیز زمین های کشاورزی و باغات روستاهای چم روته، دار بلوط، چم جنگل و ظهیری نیز تملک شده و مطالبات مردم پرداخت خواهد شد. 
به گزارش ایرنا، آبگیری اولیه سد و نیروگاه برق آبی سیمره در شهرستان بدره استان ایلام سال 90 آغاز شد که بدلیل شرایط نامناسب آبی به تراز مورد نظر نرسید اما در سال 94 و با بهبود شرایط آبی آبگیری شد. و با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار