کد خبر: ۷۴۶۶۵۲
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷ 20 May 2019
بررسی روند جمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد در سال های اخیر نشان می دهد که کاهش جمعیت در کمین این استان است.

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از ایرنا، روز سی ام اردیبهشت که به نام جمعیت نامگذاری شده فرصتی برای پرداختن به چالش ها و فرصت های جمعیت است.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد می گوید: جمعیت استان در فروردین امسال نسبت به سال گذشته 18 درصد کاهش یافته که این امر زنگ خطری برای نرخ رشد جمعیت به سطح عدم جانشینی محسوب می شود.
سید محمدعلی تقوی اظهار داشت: پارسال نسبت به سال 1396 ، تعداد ولادت ها در کهگیلویه و بویراحمد 6 درصد و آمار میزان ازدواج نیز 5.2 درصد کاهش یافته است که این عوامل در بلند مدت بر روی نرخ رشد جمعیت استان تاثیر منفی خواهد گذاشت.
براساس آمار سال 1397 حدود 14 هزارو 200 واقعه ولادت در استان ثبت شد.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد می گوید: جمعیت استان در فروردین امسال نسبت به سال گذشته 18 درصد کاهش یافته که این امر زنگ خطری برای کاهش جمعیت به سطح عدم جانشینی است.
وی بیان کرد: هم اکنون استان کهگیلویه و بویراحمد در مرز کاهش سطح عدم جانشینی قرار دارد اما ادامه این روند می تواند به کاهش جمعیت در آینده منجر شود.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تغییر سبک زندگی،فرهنگ تک فرزندی و بی رغبتی برخی جوانان به ازدواج از چالش های جمعیت در استان است که دستگاه های فرهنگی برای توقف وضعیت کنونی می توانند تلاش و برنامه ریزی کنند.
تقوی با بیان اینکه جمعیت کشور در سال گذشته هشت درصد کاهش یافته است بر برنامه ریزی بهتر برای و راهبردهای ترغیبی جهت ازدواج و فرزندآوری تاکید کرد.
کارشناسان می گویند:تعادل بخشی به افت و خیزهای جمعیت در هر کشور ضرورتی برای دستیابی به توسعه پایدار محسوب می شود.
راهبردهای مناسب در نرخ موالید در کشورهای توسعه یافته باعث شده که نقش نیروی انسانی در توسعه پایدار 70درصد و این موضوع در کشورهای در حال توسعه 30 درصد است.
کارشناسان می گویند که تغییر سبک زندگی و فرهنگ تک فرزندی که در سال های اخیر در کشورمان حکمفرما شده به سالخوردگی جمعیت و در نهایت کاهش سطح جانشینی می انجامد به گونه ای که در کشورمان سال گذشته شاهد کاهش هشت درصدی جمعیت بوده ایم.
در زمان حاضر نرخ موالید برای هر مادر ایرانی به کمتر از 2 رسیده در حالی که در دهه شصت نرخ موالید برای هر مادر ایرانی را 6.5 رسیده بود.
هر چند افزایش سریع جمعیت و موالید بسیار بالا دردسرهایی مانند تامین شرایط ازدواج، تحصیل، اشتغال و مسکن را دارد اما رغبت کم خانواده ها برای فرزندآوری در بلند مدت هم می تواند تهدید مهم جمعیتی محسوب شود.
مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد گفت: میانگین سن والدین در زمان ولادت فرزند در سال 1397 برای پدر 33.7 سال و مادر 29.6 سال و سن فرزندآوری در استان بالاتر از میانگین کشوری است.
سید محمدعلی تقوی اظهار داشت: میانگین سن ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد برای مردان 30 سال و برای زنان 25 سال است.
کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غرب ایران بیش از 720 هزار نفر جمعیت دارد.
در ایران اولین سرشماری در سال 1345 به اولین سیاست کنترل موالید منجر شد که این سیاست تا اوایل انقلاب اسلامی ادامه داشت.
بعد از انقلاب اسلامی و سیاست های مبتنی بر تعالیم دینی و احساس نیاز به جمعیت بیشتر به ویژه در شرایط متاثر از جنگ تحمیلی موجب اتخاذ تدابیر و سیاست های تشویقی برای افزایش موالید در کشور شد و در نتیجه نرخ رشد جمعیت در این دوران افزایش یافت.
همزمان با افزایش جمعیت و فشارهای اقتصادی ناشی از جنگ تحمیلی و تحریم های ظالمانه و همچنین گسترش شهرنشینی و عوامل دیگر موجب شد تا سیاست تنظیم خانواده و آینده فرزندان مورد توجه اقشار مختلف جامعه قرار گیرد و یک بار دیگر خواسته یا ناخواسته کشور به کنترل جمعیت روی آورد در سال 1367 دوباره سیاست کنترل و تنظیم خانواده و کنترل جمعیت به اجرا درآمد.
از دهه 70 با بروز خطرات ناشی از کنترل جمعیت و با توصیه و هشدار مسئولان کشور یک بار دیگر موضوع جمعیت مورد توجه مسئولان قرار گرفت.
این دغدغه بهانه خوبی شد تا یک بار دیگر با گردآوری دیدگاه های مختلف در راستای سیاست های کلی جمعیت که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بود گام های مفید در جهت حل نگرانی های به وجود آمده برداشته شود.
در 30 اردیبهشت 1393 سیاست‌های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری در 14 بند ابلاغ شد و این روز به نام روز ملی جمعیت نامگذاری شد.
در متن ابلاغیه رهبر معظم انقلاب به روسای قوای سه گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آمده است: با عنایت به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و با توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور به عنوان یک فرصت و امتیاز و در جهت جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغ می شود، با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور، لازم است برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیتی انجام گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار