کد خبر: ۷۴۷۴۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲ 22 May 2019

اتهام رسمی پمپئو به ایران در حمله به فجیره، اعزام هیأت‌های عراقی به آمریکا و ایران برای میانجیگری، واکنش روسیه به افزایش چهار برابری سطح تولید اورانیوم غنی‌شده ایران و نامه ۴۰۰ عضو کنگره به ترامپ برای مداخله در سوریه، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به تأکید رهبران آلمان، روسیه و فرانسه بر حفظ برجام نیز اشاره کرد.

دفتر رسانه‌ای کاخ کرملین در بیانیه‌ای اعلام کرد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، آنگلا مرکل، صدراعظم فرانسه و امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه شامگاه سه‌شنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی سه‌جانبه، در خصوص آخرین تحولات اوکراین و نیز مسائل مرتبط با برجام بحث و تبادل نظر کرده‌اند.

بر اساس بیانیه دفتر رسانه‌ای کاخ کرملین، رهبران سه کشور در این گفت‌وگوی تلفنی بر تعهد طرف‌های برجام به تقویت همکاری‌های متقابل با ایران در حوزه‌های اقتصادی و تجاری تأکید کرده و از اهمیت حفظ برجام سخن گفته‌اند.

اعزام هیات های عراقی به آمریکا و ایران برای میانجی گری/اتهام رسمی پمپئو به ایران در حمله به فجیره/تأکید رهبران آلمان، روسیه و فرانسه بر حفظ برجام/نامه 400 عضو کنگره به ترامپ برای مداخله در سوریه

ایران حدود دو هفته قبل با ارسال نامه‌ رسمی به طرف‌های دیگر برجام، از کاهش تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای خبر داد و به آنها اعلام کرد، تنها در صورتی به تعهدات پیشین خود بازخواهد گشت که شاهد اقدام طرف‌های دیگر برجام به ‌ویژه کشورهای اروپایی در جهت عمل به تعهداتشان باشد.

اتهام رسمی پمپئو به ایران در حمله به فجیره

«مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد، احتمالاً ایران پشت حملات به نفتکش‌ها در الفجیره بوده است.

هفته پیش امارات اعلام کرد، چند کشتی نفت‌کش در نزدیکی بندر فجیره هدف «عملیات خرابکارانه» قرار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی ایران با ابراز نگرانی از این رخداد، بر لزوم حفظ امنیت آبراه‌های منطقه تأکید کرده، با وجود این، رسانه‌ها و مقام‌های آمریکایی در روزهای گذشته به مرور تلاش کرده‌اند تا این حادثه را به ایران نسبت دهند.

اعزام هیات های عراقی به آمریکا و ایران برای میانجی گری/اتهام رسمی پمپئو به ایران در حمله به فجیره/تأکید رهبران آلمان، روسیه و فرانسه بر حفظ برجام/نامه 400 عضو کنگره به ترامپ برای مداخله در سوریه

عربستان سعودی و امارات پیش از این نیز اتهام‌زنی‌هایی را علیه ایران مطرح کرده بودند به طوری که روز پنجشنبه هفته گذشته، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه و معاون وزیر دفاع این کشور مدعی شدند، ارتش یمن به دستور ایران عملیات پهپادی علیه تأسیسات نفتی سعودی انجام داده است.

اعزام هیأت های عراقی به آمریکا و ایران برای میانجیگری

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق از عزم دولت خود برای اعزام هیأت هایی به ایران و آمریکا برای پایان دادن به تنش میان دو طرف خبر داد.

وی افزود: ما در راستای برقراری آرامش میان واشنگتن و تهران حرکت می کنیم. هیچ طرف عراقی پیدا نمی شود که خواهان کشیده شدن اوضاع به سوی جنگ میان آمریکا و ایران باشد. مسئولان آمریکایی و ایرانی به ما تأکید کرده اند، خواهان جنگ نیستند و ما به نوبه خود هیأت هایی به تهران و واشنگتن برای پایان دادن به تنش میان طرفین اعزام خواهیم کرد.

این در حالی است که قبلاً یک مقام آگاه عراقی از عزم عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق برای اعزام هیأت هایی به تهران و واشنگتن که حامل پیشنهادهای عراق برای توقف تنش میان طرفین است، خبر داده و اعلام کرده بود، عراق میانجیگر قوی و مورد اعتماد هر دو طرف است.

واکنش روسیه به افزایش چهار برابری سطح تولید اورانیوم غنی‌شده ایران

"میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد، ایران با اعلام توقف برخی تعهداتش در چهارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در اول ماه مه، تا به امروز از هیچ یک از پارامترهای برنامه هسته‌ای منحرف نشده و آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ تخلفی از جانب تهران را ثبت نکرده است.

وی در تفسیر اعلام سازمان انرژی اتمی ایران درباره افزایش چهار برابری سطح تولید اورانیوم غنی شده، توضیح داد: «این مسأله مغایرتی با تعهدات تهران در چارچوب برجام ندارد. بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، ایران حق دارد ذخایر اورانیوم غنی شده‌ای به حجم 300 کیلوگرم و آب سنگین به حجم 130 تن در اختیار داشته باشد. در هیچ یک از این موارد، ایران از حجم مجاز تعیین شده تخلف نکرده است. کسانی که صرفاً به دلایل سیاسی از اقدام اخیر مقامات تهران انتقاد می‌کنند، نمی‌توانند هیچ ادعای منطقی و مستدللی در این رابطه بیاورند و آژانس بین المللی انرژی اتمی بطور رسمی در این رابطه هیچ بیانیه‌ای نداشته است، برای اینکه دلیلی ندارد که تخلف ایران از تعهداتش را اعلام کند.»

اعزام هیات های عراقی به آمریکا و ایران برای میانجی گری/اتهام رسمی پمپئو به ایران در حمله به فجیره/تأکید رهبران آلمان، روسیه و فرانسه بر حفظ برجام/نامه 400 عضو کنگره به ترامپ برای مداخله در سوریه

این دیپلمات بلندپایه روس تأکید کرد: «ایرانی‌ها بسیار مسئولانه با اجرای تعهداتشان برخورد کرده و به خاطر همین برخورد هم توافق هسته‌ای تاکنون همچنان به موجودیت خویش ادامه داده است.»

وی افزود: «برجام دارای دو بخش است، بخشی به طور خاص به برنامه هسته‌ای ایران مربوط شده و بخش دوم آن شامل مسائل اقتصادی می‌شود. باید بتوان توازن درستی بین بخش اقتصادی و هسته‌ای این توافقنامه بوجود آورد تا اجرای تعهدات ایران، منافع اقتصادی این کشور را نیز تأمین کند. ما (روسیه) به نوبه خویش حاضریم در این راستا کار کنیم و طرف‌های اروپایی نیز باید دز این زمینه فعالیت بیشتری از خود نشان دهند.»

اولیانوف در عین حال ابراز عقیده کرد، روسیه اوضاع کنونی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را چندان بغرنج ارزیابی نمی‌کند، البته اصلاً علاقه ندارند که اوضاع از سوی هر یک ز طرفین شرکت کننده در این توافق وخامت پیدا کند.

نامه ۴۰۰ عضو کنگره به ترامپ برای مداخله در سوریه

حدود ۴۰۰ تن از اعضای کنگره با ارسال نامه‌ای به دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار تداوم حضور نظامی این کشور در سوریه و مقابله با گروه‌های تروریستی شدند که تهدیدی برای متحدان منطقه‌ای واشنگتن محسوب می‌شوند.

در نسخه‌ای از این نامه که در صفحه رسمی «مایکل مک‌کول» نماینده ایالت تگزاس منتشر شد، می‌خوانیم: از آنجایی که برخی از نزدیک‌ترین متحدان منطقه‌ای ما با تهدید مواجه هستند؛ رهبری و حمایت آمریکا همچون همیشه ضروری می‌نماید.

در این نامه که با ابتکار عمل سناتورها «جیمز ریچ» و «باب منندز» و همچنین نمایندگان «الیوت انگِل» و «مایکل مک‌کول» نوشته شده، ادعا می‌شود، بحران سوریه پیچیده است و راه‌حل‌های سیاسی موجود کافی نیست. به همین دلیل، تنها گزینه آمریکا پیشبرد سیاست‌هایی است که مانع از تهدیدهای فزاینده علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌شود و چنین راهبردی رهبری آمریکا را می‌طلبد.

این نامه در نهایت محدود شدن تروریسم را در گرو راهبردی معرفی می‌کند که مبتنی بر به رسمیت شناختن حق دفاع رژیم صهیونیستی، تشدید فشار بر ایران و روسیه و همچنین افزایش فشارها بر حزب‌الله باشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار