استاندار آذربایجان شرقی بر شناسایی و مصون‌سازی سرمایه‌ها و زیرساخت‌های در معرض خطر استان تأکید کرد و گفت: موضوع پدافند غیرعامل باید به شکل عملیاتی مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۷۴۹۷۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۳ 30 May 2019

محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای پدافند غیرعامل استان، با اشاره به حوادثی مانند سیل و آتش‌سوزی بازار تبریز، خاطرنشان کرد: چنین حوادثی نشان می‌دهد که باید به بحث مصون‌سازی زیرساخت‌ها و حفاظت از سرمایه‌های حیاتی بیش از پیش توجه شود.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل، یک گام جلوتر از پدافند عامل است، افزود: پدافند غیرعامل که در واقع مصون‌سازی زیرساخت‌ها و سرمایه‌های حیاتی در برابر تهدیدات است، چه در بحث حوادث و بحران‌ها و چه در مقابله با تهاجم احتمالی دشمنان باید جدی گرفته شود.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به آتش‌سوزی بازار تبریز، اظهار داشت: بیشتر بخش‌های بازار، مستعد حوادث مشابه است و به‌رغم اینکه کارهای زیادی برای بازسازی بازار انجام شده اما حادثه اخیر نشان داد که آمادگی کامل برای مواجهه با چنین حوادثی وجود ندارد.

وی افزود: در بحث بازسازی بازار تبریز، باید به موضوعات مهمی همچون سیستم‌های تأسیسات و تجهیزات هشداردهنده توجه می‌شد و اکنون در بحث بازسازی بخش آسیب‌دیده نیز این موارد باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

پورمحمدی ادامه داد: این تجربه تلخ نشان داد که پدافند غیرعامل اجرا نشده است و اگر سرعت عمل نیروهای امدادی نبود می‌توانستیم شاهد یک ضایعه جبران‌ناپذیر باشیم.

استاندار آذربایجان شرقی بر نگاه عملیاتی کارگروه‌های تخصصی پدافند غیرعامل تأکید کرد و گفت: هر دستگاه باید با تعیین متولی مشخص برای این موضوع، شناسایی و مصون‌سازی سرمایه‌ها و زیرساخت‌های در معرض خطر را به طور جدی در دستور کار قرار دهد.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل تنها مربوط به زیرساخت‌های فیزیکی نیست، افزود: امروزه با تهدیداتی مثل زیستی، بیولوژیکی و سایبری نیز مواجهیم که پدافند غیرعامل در این حوزه‌ها بسیار مهم است.

پورمحمدی از عدم پیشرفت مناسب طرح بازآفرینی شهری در استان انتقاد کرد و با بیان اینکه این طرح یکی از طرح‌های مهم در راستای پدافند غیرعامل است، گفت: اداره کل راه و شهرسازی باید موانع اجرای این طرح را به سرعت رفع کند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین بر رفع آسیب‌پذیری زیرساخت‌های حیاتی مانند آب و برق، رعایت الزامات پدافند غیرعامل در تمام طرح‌های عمرانی، ایجاد سامانه‌های اعلام خطر و مانیتورینگ در مراکز پرخطر، توسعه آموزش‌های پدافند غیرعامل به گروه‌های هدف، تقویت ارتباطات بین مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، تشکیل منظم جلسات کارگروه‌های تخصصی و شوراهای شهرستانی پدافند غیرعامل، استقرار مولدهای برق اضطراری در دستگاه‌های اجرایی و جداسازی اینترنت و شبکه‌های داخلی در ادارات تأکید کرد.

در این نشست محمدباقر آقایی، سرپرست اداره کل پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان شرقی نیز گزارشی از عملکرد این اداره کل و همچنین اقدامات و برنامه‌های شورای پدافند غیرعامل استان ارائه کرد.

پاشایی، مدیرکل آموزش و پرورش و سلطانی، مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز اقدامات و عملکرد کارگروه‌های "فرهنگی، آموزشی و اجتماعی" و "راه و شهرسازی" شورای پدافند غیرعامل را تشریح کردند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز هم در این نشست به بیان اقدامات پیک‌سائی سال 1398 و برنامه‌های این شرکت در راستای مدیریت کنترل کاهش بار مصرف و میزان آمادگی مولدهای برق اضطراری در فصل تابستان پرداخت.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار