کد خبر: ۷۵۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 04 June 2019

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد با اشاره به نرخ زکات فطره در سال ۹۸، کسانی که نیازی نیست زکات فطره بپردازند را برشمرد و گفت: برای پرداخت زکات فطره افراد باید واجد شرایط خاصی باشند.

به گزارش «تابناک»، آیت‌الله سیدمحمدکاظم مدرسی در گفتگو با خبرنگار فارس در یزد گفت: یکی از واجبات مالی هر مسلمان بالغ، عاقل و کسی که تمکن مالی دارد، پرداخت زکات فطره است به‌شرط آن‌که تا غروب روز آخر ماه مبارک رمضان در قید حیات باشد.

امام‌جمعه بخش مرکزی یزد خاطرنشان کرد: افراد واجدالشرایط واجب است که بابت خود و افرادی که تحت تکفل او هستند، زکات فطره خود را به ازای هر نفر از اقلامی مانند گندم، جو، کشمش، برنج و هر چه که قوت غالب خانواده باشد بپردازند. سه کیلو گندم معادل ۹۰۰۰ تومان، سه کیلو برنج خارجی معادل ۲۴۰۰۰ تومان و سه کیلو برنج ایرانی نیز معادل ۴۵ هزار تومان است.

وی افزود: ممکن است در برخی از شهرها این اجناس گران‌تر یا ارزان‌تر باشد اما این نرخ‌ها بر اساس نرخ خورده فروشی‌های شهر یزد اعلام‌شده است. نکته دیگر اینکه باید پولی که به‌عنوان زکات فطره پرداخت می‌شود، حلال و طیب باشد. اگر افراد حساب سال دارند نیازی به پرداخت این زکات نیست و اگر حساب سال ندارند باید ابتدا خمس و بعدازآن زکات فطره را بپردازند.

مدرسی در خصوص کفاره عمد و غیر عمد نیز تأکید کرد: برای کفاره عذری و تأخیری ۲۵۰۰ تومان و برای کفاره عمد در یک روز، ۱۵۰ هزار تومان بر اساس نرخ قوت غالب و اقلامی که ذکر شد باید بپردازند.

وی همچنین افزود: پیرامون پرداخت زکات فطره و ضرورت این امر در روایات و احادیث پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم‌السلام تأکید بسیاری شده است و تمام فقها نیز بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند./ع

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار