هر ساله با آغاز فصل گرما هشدارهایی از سوی مسوولان مربوطه در خصوص رعایت نکات بهداشتی هنگام خرید و پخت گوشت قرمز به‌منظور جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو داده می‌شود.
کد خبر: ۷۵۱۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰ 07 June 2019

به گزارش تابناک ایلام، هر ساله با آغاز فصل گرما هشدارهایی از سوی مسوولان مربوطه درخصوص رعایت نکات بهداشتی هنگام خرید و پخت گوشت قرمز به‌منظور جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو داده می‌شود. تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که ویروس عامل آن هرساله در فصول گرم سال شروع به فعالیت می‌کند. با توجه به تمایل مردم استان ایلام به مصرف گوشت گرم، ضروری است مردم هنگام خرید به نکات بهداشتی بسیار توجه کنند.

رعایت نکات بهداشتی هنگام خرید گوشت

وهاب پیرانی مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ایلام گفت: شروع فصول گرم سال سبب افزایش حشره کنه در طبیعت می‌شود که این امر شیوع برخی بیماری‌ها همچون تب کریمه کنگو را در پی دارد.

وی افزود: خوشبختانه تاکنون در استان ایلام چه امسال و چه سال‌های گذشته موردی از این بیماری مشاهده نشده است؛ دام‌های عشایر و دامداران عاری از وجود کنه و تب کریمه کنگو هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام ادامه داد: از مردم تقاضا می‌شود گوشت مورد استفاده خود را از اماکن مجاز تهیه کرده و به هیچ عنوان گوشت را از مراکز غیر مجاز و بین راهی خریداری نکنند.

این مسوول تصریح کرد: پس از خرید، گوشت به مدت 24 ساعت و جگر به مدت 48 ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف شود.

قصابان نکات بهداشتی را رعایت کنند

پیرانی به لزوم سمپاشی جایگاه نگهداری دام توسط دامداران اشاره کرد و گفت: برای از بین بردن کنه ناقل بیماری سمپاشی اسطبل‌ها و... ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی استان ایلام بیان کرد: به افرادی که با دام و گوشت آن در ارتباط هستند توصیه می‌شود به هیچ وجه کنه‌ها را با دست از روی بدن احشام جدا نکنند چرا که احتمال آلودگی به انواع بیمار‌های مشترک وجود دارد.

وی به لزوم مراقبت بهداشتی در بین کادر درمانی مراکز بیمارستانی اشاره کرد و تصریح کرد: کادر درمانی بیمارستان‌ها در صورت برخورد با بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو، نباید به خون و فرآورده‌های خونی بیمار دست زده و مراقبت‌های بهداشتی را مدنظر قرار دهند.

پیرانی یادآور شد: با توجه به اینکه قصابان مستقیم با دام در ارتباط‌اند استفاده از دستکش برای آنها ضروری است زیرا تماس با گوشت آلوده دام می‌تواند سبب سرایت این بیماری به انسان شود.

موارد مشکوک سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند

وی با اشاره به اینکه تب کریه کنگو بیماری ویروسی خطرناکی است که باعث بروز خونریزی و زخم‌های شدید در بدن می‌شود گفت: این بیماری توسط گزش کنه‌های حامل ویروس این بیماری که در فصول گرم سال فعالیت دارد به انسان سرایت می‌کند.

این مسوول در پایان با تاکید بر اینکه سم پاشی بدن و جایگاه دام‌ها، مهمترین و نخستین گام برای پیشگیری از بروز این بیماری است خاطرنشان کرد: افراد در صورت مشاهده هرگونه بیماری پس از گزش کنه یا در صورت تماس با خون و ترشحات دامی و مصرف گوشت در سریع‌ترین زمان به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند./ع

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار