در پانزدهمین شورای آب و برق استان خوزستان مطرح شد
کیامرث حاجی زاده: با توجه به تمهیداتی که امسال خوزستان در حوزه برق داشته است می‌توان گفت نسبت به دیگر استان‌ها در این حوزه پیشرو هستیم و امسال نیز به منظور پایداری شبکه برق چه در استان و چه در کشور تعطیلی و یا کاهش ساعات کاری ادارات در روزهای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد برنامه ریزی شد.
کد خبر: ۷۵۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵ 19 June 2019

صادق حقیقی پور روز سه شنبه در پانزدهمین شورای آب و برق استان خوزستان در اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان اظهار داشت: سال ۱۳۸۷ مشاور بانک جهانی آی اِف اِل اتریش اعلام کرد تصفیه خانه شماره ۲ اهواز باید از مدار خارج شود چراکه قابلیت و ارزش بازسازی ندارد.

به گزارش"تابناک" وی افزود: در همان سال بانک جهانی برای سه استان هزینه‌ای را به منظور ایجاد تأسیسات و تصفیه خانه آب در نظر گرفت و برای اهواز ۲۵۰ میلیون دلار اختصاص داد اما معلوم نیست این مبلغ چه شده و در کجا هزینه شده است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان ادامه داد: باید مراجع ناظر بررسی کنند که از سال ۸۷ تا امروز چه اتفاقی در تأسیسات آب اهواز رخ داده است.

وی ادامه داد: روز گذشته یکی از مسئولان سابق درجه یک استان در سال ۸۷ که در همان زمان مسئولیت مهمی برعهده داشت به جای آنکه اعلام کند پول‌های بانک جهانی را چه کرده‌اند در مقام مدعی ظاهر شده و برای وضعیت آب و فاضلاب امروز اهواز خط و نشان می‌کشد.

حقیقی پور با تشریح وقایع و اقداماتی که از سال ۸۷ تاکنون در تأسیسات آب اهواز انجام شده است، بیان کرد: باید مشخص شود ۲۵۰ میلیون دلار بانک جهانی با وجود اینکه هنوز تصفیه خانه‌ای درست نشده کجا رفته و در کجا هزینه شده است؟!

وی افزود: امسال با شروع فصل گرما و وقوع چند اتفاق در تأسیسات تولید آب دچار ناپایداری‌های متناوبی در شبکه توزیع آب اهواز شدیم که پس از ماه رمضان این ناپایداری‌ها تا حدودی برطرف شد اما دوباره روز جمعه گذشته نیز به علت خرابی HEADER خروجی تصفیه خانه شماره ۲، شهر اهواز دچار ناپایداری و قطعی ۶ ساعته آب شد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان گفت: شبکه توزیع و اِلمان‌های تأمین و تولید آب در شهر اهواز به گونه‌ای هستند که قطعی‌های چهار ساعته یا کمتر موجب ایجاد شوک‌های ۴۸ ساعته تا ۷۲ ساعته در برخی نقاط شبکه توزیع می‌شود که البته این شوک‌ها را شناسایی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه زمان تعمیر اساسی یا اورهال شبکه با توجه به مصرف کم آب، بهتر است در فصول زمستان یا پاییز انجام شود، گفت: متأسفانه این تعمیرات در زمستان صورت نگرفت و امسال در کنار ماه مبارک رمضان، فصل گرما نیز سریع‌تر آغاز شد اما با این وجود، همه نواقص را شناسایی کردیم و چند طرح را روی آنها انجام دادیم.

حقیقی پور گفت: بیشتر نقاط مشکل دار در اهواز در انتهای جنوب شرقی اهواز مانند صادقیه، ۲۵۴ دستگاه، کوی ایثار، کوی نبوت و … واقع شده اند که بدین منظور در نظر داریم با توجه به ظرفیت خالی مخزن ۵۴ هزار متر مکعب در منطقه حصیر آباد از طریق خط ۷۵۰ میلیمتر تصفیه خانه شماره یک تا اواسط تیر ماه آبگیری را برای تضمین فشار آن مناطق انجام دهیم.

وی افزود: با تأمین فشار آب، از کم فشاری در مناطق مذکور جلوگیری می‌شود و علاوه بر آن می‌توانیم جلوی ورود و تلاقی فاضلاب با آب آشامیدنی را در برخی مناطق حاشیه شهر بگیریم که اثر خوبی در آن نقاط خواهد داشت.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان خوزستان با اشاره به تعریف ۱۰۰ کیلومتر خط اصلاح و توسعه شبکه آب در مناطق مشکل دار شهر اهواز مانند اسلام آباد شرقی، گلستان، مهدیس، پردیس، کوی سیاحی، کوی علوی و زرگان بیان کرد: عملیات اجرایی این خط ۱۰۰ کیلومتری، در برخی نقاط آغاز شده و در نقاط دیگر در حال انجام مناقصه است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی شهر اهواز نبود مخزن ذخیره کافی است، گفت: در حال حاضر در شهرهای سراسر استان معادل ۷۵ درصد مصرف روزانه مخزن ذخیره وجود دارد به عنوان مثال در دزفول به ازای ۱۳۰ هزار مترمکعب آب تولیدی، ۹۰ هزار متر مکعب مخزن، در اندیمشک به ازای ۸۰ هزار مترمکعب آب تولیدی ۶۰ هزار مترمکعب مخزن، در آبادان به ازای ۱۵۰ هزار متر مکعب آب تولیدی بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب مخزن و در خرمشهر به ازای ۱۰۰ هزار متر مکعب آب تولیدی ۷۰ هزار مترمکعب مخزن وجود دارد.

حقیقی پور افزود: در کلانشهر اهواز با وجود ۷۰۰ هزار متر مکعب تولید روزانه، کمتر از ۱۲۰ هزار متر مکعب مخزن وجود دارد.

کیامرث حاجی زاده نیز در این نشست اظهار کرد: در شمال و شمال شرقی خوزستان مصوباتی برای حل مشکلات آب شرب تعیین شده که تاکنون ۵۰ درصد این مصوبات اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه برای برون رفت از مشکلات آب شرب در شمال و شمال شرق استان اقداماتی به صورت مُسکنی انجام شده است، توضیح داد: چند طرح به منظور پایداری آب شرب برای این مناطق مصوب شده که طی یک ماه آینده عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با اشاره به مشکلات آب شرب در اهواز تصریح کرد: در این کلان شهر مشکلات زیادی داریم و آبفای استان و اهواز نیز پیگیری‌های خوبی در این باره داشتند ولی مردم در اهواز مشکلات زیادی دارند و با توجه به بازدیدهای شبانه روزی میدانی که انجام شده انتظار می‌رود معاونت آب رسانی سازمان آب و برق به عنوان تأمین کننده آب از محل‌های آب غدیر و کانال پای پل و آبفای اهواز این وضعیت آب را در اهواز پایدار کنند چرا که پسندیده نیست در اهواز مشکل آب شرب داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت آبرسانی در مناطق سیل زده افزود: با وجود همه مشکلات اما بر بازسازی تأسیسات آبرسانی در مناطق سیل زده بسیار تاکید داریم و خوشبختانه آب و فاضلاب شهری و روستایی به جد پیگیر این موضوع هستند.

حاجی زاده با اشاره به اهمیت شورای آب و برق استان در راستای پیشگیری از تنش‌های آبی و مشکلاتی که در حوزه برق می تواند رخ دهد گفت: نشست شورای آب و برق استان موجب هماهنگی میان اعضای شورای آب و برق می‌شود و به فراخور بحران‌های آب و برقی که در استان ایجاد می‌شود برای پیشگیری از به وجود آمدن آنها فرمانداران در نشست حضور می‌یابند.

وی ادامه داد: با توجه به تمهیداتی که امسال خوزستان در حوزه برق داشته است می‌توان گفت نسبت به دیگر استان‌ها در این حوزه پیشرو هستیم و امسال نیز به منظور پایداری شبکه برق چه در استان و چه در کشور تعطیلی و یا کاهش ساعات کاری ادارات در روزهای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد برنامه ریزی شد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با تاکید بر ضرورت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مردم به منظور بهنیه سازی مصرف برق گفت: بر این اساس تفاهم نامه‌ای میان صدا و سیمای مرکز خوزستان و شرکت‌های برق و آب و فاضلاب استان منعقد شده است تا از این طریق آگاهی بخشی و اطلاع رسانی درست صورت گیرد.

وی ادامه داد: از همه همشهریان تقاضا دارم در مصرف برق صرفه جویی کنند و مناسب مصرف کنند و در پیک مصرف برق سعی کنند لوازم برقی پر مصرف را مورد استفاده قرار ندهند و در حوزه آب نیز این صرفه جویی را رعایت کنند.

حاجی زاده با تاکید بر حضور مردم در برطرف کردن بحران‌های متعدد استان گفت: دست یاری به سمت مردم دراز می‌کنیم تا استان از گرمای بیش از حد تابستان بیرون برود چرا که بدون یاری و مساعدت مردم با مشکل مواجه خواهیم شد.

وی گفت: بخشنامه‌هایی که از ستاد مدیریت بحران ارسال می‌شود در همه دستگاه‌ها و شرکت ها چه خصوصی و چه دولتی لازم الاجراست و همه مشمول بخشنامه می‌شوند و باید با شرکت‌های توزیع برق استان و اهواز همکاری لازم را داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار