معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به ذخایر بسیار مناسب سدهای استان، کمبود آب برای کشت تابستانه در حوضه های آبی خوزستان وجود ندارد.
کد خبر: ۷۵۵۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵ 19 June 2019

محمد قاسمی نژاد افزود: ۴۵۵ هزار و ۸۸۱ هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان برای کشت محصولات تابستانه اختصاص یافته که در مقایسه با مجموع زیرکشت تابستان گذشته، حدود ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی گفت: آب کشاورزی ۲۸۳ هزار و ۸۰۵ هکتار معادل ۶۲ درصد برای محصولات زراعی همچون ذرت دانه‌ای و علوفه‌ای، برنج، دانه‌های روغنی و صیفی جات، و ۱۷۲ هزار و ۳۹ هکتار معادل ۳۸ درصد شامل نخیلات، باغات، نیشکر و علوفه تأمین شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ هیچ گونه محدودیت و ممنوعیت کشت در خوزستان وجود ندارد افزود: هم اکنون بیش از ۲۲ میلیارد متر مکعب آب در مخازن سدهای خوزستان ذخیره سازی شده که این میزان آب در مقایسه با سال‌های گذشته بی سابقه است.

وی کم آبی در حوضه مارون در جنوب شرق خوزستان را رد و بیان کرد: ذخیره آب در سد مارون ۱.۱ میلیارد متر مکعب است و برای کشت تابستانه در بیش از ۴۷ هزار هکتار زمین کشاورزی در این منطقه مشکل خاصی وجود ندارد.

قاسمی نژاد افزود: نشست‌های مشترک مسئولان سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شده و کمبود آب زراعی از سوی سازمان آب و برق تاکنون مطرح نشده بنابراین ما دغدغه و نگرانی بابت تأمین آب کشت تابستانه در خوزستان نداریم.

خبرهایی در چند روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده که کاهش دبی آب رودخانه‌های کرخه، دز و کارون را به کمبود منابع آب برای کشت تابستانه ارتباط داده بودند که موجب نگرانی کشاورزان برای کشت تابستانه در خوزستان شده بود.

چندی پیش حجت الاسلام سیدعبدالنبی موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز در خطبه‌های نماز جمعه خواستار آماده سازی زمین‌های مناطق سیل زده خوزستان برای کشت تابستانه و پرداخت غرامت سریع به کشاورزان آسیب دیده به منظور ازسرگیری کشت تابستانه شده بود.

به گزارش ایرنا حجم زیادی از سیلاب فروردین امسال در سدهای خوزستان ذخیره سازی شده است.

سال گذشته زراعی خوزستان با بی سابقه ترین خشکسالی در دهه‌های اخیر رو به رو بود و بسیاری از کشاورزان خوزستانی با محدودیت و ممنوعیت کشت رو به رو شدند.
کمبود آب سبب کاهش ۵۰ درصدی تولید شکر در خوزستان که حدود ۴۰ درصد شکر مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند شده بود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار