قصدمان از نگارش این نقب و نقد ایراد گرفتن از کنگره نیست، که در جای خود هم عالی است و هم کمبود آن حس می شد، زیرا برگزاری این کنگره ادای دین به هویت فرهنگی مردمان کردزبان است و می بایست این ذخیره گاه فرهنگی هم تقویت شود و هم حفظ گردد.
کد خبر: ۷۶۰۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۱ 06 July 2019

 
تابناک ایلام نصرت اله احمدی فرد::"شعرم غزلی از آفتاب دل توست         جانم سخنی که بازتاب دل توست"             مدت ها بود منتظر برگزاری کنگره مشاهیر کرد بودیم. عاقبت انتظار به پایان رسید و کنگره افتتاح شد. فارغ از تالار کوچک و ۵۰۰ نفره مولوی دانشگاه کردستان که جوابگوی حجم زیاد جمعیت علاقمند نبود، خبر شرکت جمعی از فرهنگیان و ادیبان استان ایلام بعنوان مدعو، باعث خرسندی بیشتر شد. با اعلام اسامی مشاهیر کردزبان که از خاور دور تا نزدیک، از شرق کشور تا غرب در آن نماینده داشت، هر بیشتر جستجو کردیم کمتر یافتیم نامی که برآمده از عروس زاگرس باشد. همان مردمانی که اکراد از غیرت مثال زدنی و مهمان نوازی شان همواره سخن می گفتند اما انگار به یک باره فاقد هر گونه چهره علمی و هنری و ادبی و ورزشی شدیم.
 
قصدمان از نگارش این نقب و نقد ایراد گرفتن از کنگره نیست، که در جای خود هم عالی است و هم کمبود آن حس می شد، زیرا برگزاری این کنگره ادای دین به هویت فرهنگی مردمان کردزبان است و می بایست این ذخیره گاه فرهنگی هم تقویت شود و هم حفظ گردد. برگزارکنندگان بدون شک با اندیشه ای درست در جهت تحکیم منافع و در راستای وحدت اقوام هم زبان گام برداشته تا خلا ذهنی جوانان کورد پر شود، که این خود شایسته تقدیر و امتنان است. سخن و نقد در جای دیگری است، حذف شدن یک استان نیم میلیون نفری از گردونه داشتن مشاهیر که در خور تجلیل باشند. اگر ما نیز نگوییم نمی شود از افسوس و حسرت مردمان کوردزبان که به کورد بودن خود مفتخرند گذشت؛ که چرا از جمیع چهره های نامدار این استان، نامی برده نشده است.
 
 ما مردمان این دیار کهن" سرزمین آلامتو" این درد دیده نشدن را همچون سایر آلام خویش در سویدای دل دفن می کنیم و با این بیت شعر:
" ما شعله ور از آتش عشقیم که شب
 تصویر سپیده را به دیوار زدیم"
همچنان منتظر برآمدن سپیده دولت و اقبال خویش می مانیم، زیرا درد اکنون ما از این نیست که تجلیل شونده ای از دیارمان نیست، بیشتر مغموم و متاثر از آن هستیم که این "جور" از هم تباران و هم زبانان خویش بر ما روا داشته شده، که غم ها و شادی های مشترک داریم، یا فکر می کنیم داشته ایم.
 
سوال روز ایلامیان شاید این باشد که وقتی سی چهره انتخاب می شوند که از عالم هنر تا پزشکی و از حوزه هنر تا دانشگاهی در آن وجود دارد، آیا نمی شد از دانشگاهیان، شاعران، ادیبان، ورزشکاران، هنرمندان استان نامی آورده می شد، آیا جای اساتیدی همچون کاکایی و یاسمی، مدال های رنگارنگ قهرمان محجوب جهان ذبیح الله پورشیب، هنرمندی های بی نظیر جوان اول امروز هنر سینمای ایران نوید محمدزاده، چهره های علمی جهانی همچون دکتر دارابی و استان همچون پروفسور علی اکبری و پرفسور کریمی در این لیست خالی نیست. به نگاه ما ایلامیان نهایت کم لطفی است که با داشتن این همه نام و چهره حتی یک منتخب در لیست اعلام شده وجود ندارد.
 
به باور ما کنگره ای که حتی در فکر "میشل لیزنبرگ" کردشناس هم بوده، چگونه می تواند به هیچ نامی از یک استان امعان نظر نداشته باشد. کنگره ای که از هلمت و بگیخانی و موکریانی بخوبی و درست تجلیل می کند، می توانست از شاعران خوب ما نامی بیاورد. افتخار آفرینی های پورشیب و هاشمی کم از قهرمان کرمانشاهی مان که دوستش داریم نبوده و نیست. وقتی میکاییل اصلان و دکتر صادقی تجلیل می شوند، بی گمان جای نوید عزیز خالی است. تجلیل از مشاهیر علمی کوردزبان داشته باشیم و نامی از دکترجعفر دارابی نباشد؛ جای تعجب است! کاش دست اندرکاران با حفظ این اسامی که همگی عزیزان و مشاهیر کورد زبان ما هستند، به مشاهیر زادگاهم نیز توجهی می نمودند تا احساس انشقاق و جدایی و دوری در دل دردمندمان متجلی نمی شد.
 
با توجه به این که کنگره به ریاست استانداری کردستان و مسئولیت آن با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و کمیته علمی آن نیز با دانشگاه کردستان بوده، انتظار میرود با پیگیری همتایان این سه نهاد در استان جوابی مستند و قانع کننده به افکار عمومی داده شود. بدون شک با تشکیل کارگروههای مختلف در دانشگاه کردستان دیده نشدن مشاهیر استان ایلام علامت سوال بزرگی است که در ذهن مردمان فهیم و فرهنگ دوست این دیار است. بار دیگر ضمن ارج نهادن به برگزاری این کنگره، این نقد را با توجه به خواست فرهنگ دوستان و فرهنگیان و مردمان پرشور استان ایلام بمنظور شنیدن صدای مان بازنشر داده و امیدواریم با نگاهی منصفانه در کنگره بعدی شاهد تجلیل از مشاهیر ایلامی باشیم.
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بابک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۰
چرااز فرهاد شاهمرادیان که روحی تازه و سبک نویین به شعر کوردی داده وزبان کوردی ایلامی را زنده کرده که هر کدام از اشعارش قدرت ضرب المثل را دارند نام نبردن
خودا مەرگۆ خودا مەڕگۆ خودا مەرگ یە سی سالە که مە هامە خودا مەرگ چەنی خاسە کە مەڕدن ئڕا زەنی بۆ چەنی سەختە زەنی کەڕدن ئڕا مەڕگ

تیەنی نام خۆەمە ۆرسی بڕامە مە ئمڕی چە ۆرسی دەفن کوتانە ئەگر سی سال تەڕ هم ژاڕۆ خۆاروم وە لای ناکەس نیەۆم ئی کۊنه زامه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار