جلال میرزایی ؛
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدام احتمالی ایران در افزایش میزان غنی‌سازی به بیش از ۳.۶۷ درصد، گفت: به نظر می‌رسد این جزو آخرین اقداماتی است که دولت ایران سعی دارد انجام دهد تا هم فضای داخلی را مدیریت کند و هم به نوعی فشار بیاورد تا اروپایی‌ها شاید جلو آمده و کمک کنند تا برجام حفظ شود.
کد خبر: ۷۶۰۲۴۲
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 07 July 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ جلال میرزایی درباره موافقت شورای حکام نسبت به درخواست آمریکا جهت برگزاری نشست ویژه جهت بررسی برنامه هسته‌ای ایران گفت: اینکه آمریکا از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست تشکیل جلسه داده تازگی ندارد، قبلا هم اعمالی از این دست را انجام داده‌اند، فارغ از این مسائل باید توجه داشته باشیم که آمریکا نفوذ بیشتری در این سازمان دارد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم با اشاره به تاکیدات اروپایی‌ها مبنی بر جلوگیری از افزایش تنش بین‌المللی گفت: نگاه اروپایی‌ها ناظر بر حفظ برجام است و می‌خواهند از افزایش تنش‌ها جلوگیری کنند و به دیپلماسی فرصت دهند و به ایران فشار وارد نکنند، همچنین با توجه به رویکرد روس‌ها و چینی‌ها به نظر می‌رسد این جلسه با جلسات قبلی که علیه ایران قطع‌نامه می‌گرفتند متفاوت باشد و اتفاق خاصی رخ ندهد.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پاسخ به این سوال که این جلسه در حالی برگزار می‌شود که ایران بخشی از تعهدات برجامی خود را لغو کرده است و این امر چقدر می‌تواند آمریکا را در اثبات ادعای خود کمک کند؟، گفت: کاهش تعهدات برجامی ایران زیاد نیست و ایران هوشمندانه عمل کرده و گفته که این راه برگشت‌پذیر است.

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید با بیان اینکه در دولت نهم و دهم از اصطلاح «قطار هسته‌ای ایران ترمز ندارد» استفاده می‌شد، گفت: الان قطار هسته‌ای ایران ترمز نبریده و خیلی آهسته در حال حرکت است. ایران اعلام آمادگی کرده که این کاهش تعهدات برجامی با توجه به رفتار اروپایی‌ها می‌تواند متوقف یا کند شود. ایران تنها منتظر این است که اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند. با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران حساب‌ شده عمل می‌کند، بعید است که اروپایی‌ها به این سمت بروند که بیانیه‌ای علیه ایران صادر کنند.

نماینده مردم ایلام در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای افزایش میزان غنی‌سازی ایران به بیش از ۳.۶۷ درصد چشم تیز کرده‌اند و می‌خواهند از این اقدام احتمالی ایران جهت ایجاد اجماع جهانی علیه ما استفاده کنند و به جهان بگویند برنامه هسته‌ای ما خطر آفرین است، گفت: آمریکایی‌ها نهایت تلاش خود را انجام می‌دهند که با توجه به اقداماتی که ایران انجام می‌دهد به نوعی ما را عصبانی و وادار کنند که اقدامات شتاب‌زده‌ای انجام دهیم و آن موقع با استفاده از عصبانیت و شتاب‌زدگی ایران، اجماعی علیه برنامه هسته‌ای ما در شورای حکام ایجاد کرده و سپس به سمت ساز و کار شورای امنیت بروند.

میرزایی با اشاره به شرایط داخلی و بین‌المللی حاکم بر دولت تدبیر و امید گفت: در دولت روحانی با ظرافت عمل می‌شود و تمامی جوانب را در نظر می‌گیرند و سعی می‌کنند گام به گام جلو رویم تا فرصتی به آمریکایی‌ها داده نشود که بتوانند در کوتاه‌ترین فرصت ممکن اقداماتی علیه ما انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که کمیسیون مشترک برجام در قبال تشکیل نشست شورای حکام چه جایگاهی دارد و چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد؟، گفت: کمیسیون مشترک برجام برای این است که اگر یکی از طرفین تعهدات خود را انجام نداد، طرف مقابل حق داشته باشد به نوعی گزارش دهد و تعهدات را نادیده بگیرد و در نهایت بحث برجام منتفی شود.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ایلام در مجلس دهم درباره تاثیرات اقدام احتمالی ایران در گام دوم کاهش تعهدات برجامی خود گفت: همانطور که رئیس‌جمهور اظهار کرد واقعیت این است که اقدامات ایران در راستای حفظ برجام است و برای خروج از برجام نیست.

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید با تاکید بر اینکه دولت ایران خیلی تحت فشار منتقدان برجام در داخل کشور است، گفت: متاسفانه اقداماتی که آمریکا انجام داد و تعللی که اروپایی‌ها داشتند، باعث شد موقعیت دولت برای حفظ برجام در داخل کشور روز به روز سخت‌تر شود. دولت با اقداماتی که تعریف کرده سعی می‌کند فضای داخلی را به سختی مدیریت کند تا شاید با استفاده از دیپلماسی بتواند برجام را با همکاری اروپایی‌ها حفظ کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس ابراز کرد: اقداماتی که اروپایی‌ها انجام دادند و صرفا به صدور بیانیه اکتفا کرده و اقدام عملی انجام ندادند کار را در داخل کشور برای دولت روحانی و ظریف خیلی سخت کرد، به نوعی که رئیس‌جمهور و وزیر خارجه تحت فشار هستند. به نظر می‌رسد این جزو آخرین اقداماتی است که دولت ایران سعی دارد انجام دهد تا هم فضای داخلی را مدیریت کند و هم به نوعی فشار بیاورد تا اروپایی‌ها شاید جلو آمده و کمک کنند تا برجام حفظ شود.

میرزایی در پایان گفت: اما اگر اروپایی‌ها همین تعلل را ادامه دهند به نظر می‌رسد که دولت روحانی و وزیر خارجه در موقعیت دشواری برای حفظ برجام قرار می‌گیرند و بیش از این نمی‌توانند مقاومت کنند./م
ایلنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار