یکی از این راهکارها کا از قضا با اماواگر هایی مواجهه شده است ،تغییر ساعات کار اداری در مناطف مختلف کشور از سوی استانداران است ،هرچند تعدد دستگاههای اجرایی و وجود پرتعداد وبی ملاحظگی در استفاده از  وسایل سرمایشی و اداری در دستگاههای اجرایی ،شرکتها و ادارات نقش بسزایی در افزایش مصرف برق در کشور دارد ،اما آیا واقعا پناه بردن به راهکار تغییر ساعت کاری ادارات راهکار موثری به نظر می رسد؟!
کد خبر: ۷۶۰۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲ 07 July 2019

تابناک ایلام::امروز معاون توسعه منابع انسانی استاندار ایلام در بخشنامه ای ساعات کار دستگاههای اداری را به روال قبل باز گردانید واز مدیران خواست تا در راستای تسهیل ارایه خدمات رسانی و پاسخگویی به انتظارات به حق مردم ومراجعه کنندگان به ادارات از فردا صبح به همان رویه سابق درمحل کار خاضر شوند.

سال گذشته و به دنبال افزایش مصرف روزانه برق ،دولت در راستای کاهش بار مصرف انرژی استانداران سراسر کشور را در راستای برنامه ریزی برای تغییر در آغاز وپایان کار دستگاههای اداری مخیر کرد . دراین راستا استانداری ایلام هم به تبعیت از سایر نقاط کشور در ابلاغیه ای ساعت شروع وپایان کاری اداری در دستگاههای را ساعت 6 تا14تعیین کردند.

روند رو به رشد مصرف برق در حالی ادامه دارد که موضوع خاموشی در تابستان سال گذشته اتفاق افتاد و به‌دلیل وجود بحران آب، خاموشی‌های برنامه‌ریزی انجام شد؛ این چالش با این‌که امسال به دلیل بارندگی‌های اخیر که در سراسر ایران رخ داد، به پررنگی سال گذشته نیست، اما هنوز هم به گفته مسؤولان، پرونده خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده به صورت قطعی بسته نشده و راهکار‌های مختلفی برای مقابله با آن مورد بررسی قرار دارد.

یکی از این راهکارها که از قضا با اماواگر هایی مواجهه شده است ،تغییر ساعات کار اداری در مناطق مختلف کشور از سوی استانداران است ،هرچند تعدد دستگاههای اجرایی و وجود پرتعداد وبی ملاحظگی در استفاده از  وسایل سرمایشی و اداری در دستگاههای اجرایی ،شرکتها و ادارات نقش بسزایی در افزایش مصرف برق در کشور دارد ،اما آیا واقعا پناه بردن به راهکار تغییر ساعت کاری ادارات راهکار موثری به نظر می رسد؟!

طبق ادعای مسئولین شرکت توانیر  ،در سال گذشته تغییر ساعات اداری کاهش 2000مگاواتی مصرف برق را به دنبال داشته است . به عقیده این مسئولین تداوم روند فوق می تواند براثر خاموشی تعداد پرشماری از وسایل سرمایشی در ادارات شهرهای متوسط وبزرگ در ابتدای صبح و خارج نمودن این وسایل از مدار در ساعت پیک گرما در روند مصرف برق تاثیر به سزایی داشته باشد.

این درحالیست که بررسی های میدانی از وضعیت کاردستگاههای اجرایی براساس روند تغییر ساعت کار اداری خلاف این امر را نشان داده اما از سویی هزینه های فروانی را نیز به دولت تحمیل کرده است .به گفته کارمندان ادارات ،ساعت حضور ارباب رجوع وآغاز خدمات رسانی ادارات به مردم از ساعت 9صبح آغاز می شود وشروع به کار ادارات از ساعت 6صبح به نوعی اتلاف وقت و یک نوع بیکاری کشیدن از کارمندان دستگاههای دولتی به حساب می آید.

در عین حال و به گفته کارمندان ادارات ،حضور در ساعت 6صبح نه تنها انگیزه وروحیه کار را از آنان سلب کرده است بلکه تاثیری در وضعیت استفاده از وسایل سرمایشی و سایر دستگاههای برقی نداشته است ،چرا که روند استفاده از وسایل سرمایشی و وسایل اداری و روشنایی کماکان تداوم داشته است .

بنابراین با توجه به موارد ذکر شده می توان گفت ،میزان صرفه جویی ادعایی از سوی مسئولین توانیر نه بخاطر تغییر ساعت اداری بلکه از برنامه خاموشی سراسری در کشور محقق شده است ،برنامه ای که در یک بازه زمانی خاصی در مناطق مختلف کشور در طول سه یا چهارماه در ماه پایانی فصل بهار وماههای تابستان اجرایی شد.

برهمین اساس می توان گفت ،عدم اجرا شدن برنامه تغییر در ساعت اداری و بازگشت به روند سابق از سوی استانداری ایلام ،بهترین کار ممکن در راستای تداوم خدمات رسانی به مردم محسوب می شود .اگر چه صرفه جویی در مصرف برق یک اصل مهم در راستای عبور از شرایط سخت در فصل گرما تلقی می گردد ،اما بی گمان راهکار موثر آن دست بردن در ساعت کاری ادارات و ایجاد سردرگمی برای مردم نخواهد بود.

همانگونه که دردستور العمل صادره از سوی معاون توسعه منابع انسانی استاندار ایلام بدان اشاره شده است ،دستگاههای اجرایی که از قضا بیشترین حجم کولرهای گازی با رنج مصرف انرژی بالا واستفاده بی ملاحظه از آن را در اختیار دارند و قطعا میزان قابل توجهی از اتلاف انرژی را به خود اختصاص داده اند.باید با ظرافت و ملاحظه بیشتری به استفاده از این دستگاهها روی آورده و در کاهش مصرف  انرژی وصرفه جویی در مصرف آن سهیم شوند.

درکنار اهتمام مدیران به اجرایی شدن دستورالعمل شیوه استفاده از دستگاههای سرمایشی ،بهتر است استاندار محترم ایلام با ابلاغ به شرکت برق ،مقدمات تشکیل یک اکیپ بررسی میزان مصرف برق در ادارات را فراهم آورده  وپس از بررسی میدانی و با انتشار لیست دستگاههای پر مصرف ،اقدامات تنبیهی لازم دراین زمینه  معمول دارند.

بدون شک توجه دستگاههای اجرایی به برنامه کاهش مصرف برق در ساعات پیک مصرف ،خاموش نمودن مانیتورهای بزرگ تبلیغاتی  پرمصرف در برخی ادارات ،خاموش نمودن چراغهای روشنایی وسیستم سرمایشی در پایان کار اداری،کاهش تعداد کولرهای گازی در اتاق های کار وسالنهای جلسات می تواند در کاهش بار مصرف انرژی تاثیر گذاشته وتابستانی بدون تحمیل خاموشی به مردم را پشت سر بگذارنیم.البته این صرفه جویی خاص ادارات نبوده ،بلکه عموم مردم ،کسبه و شرکتهای خصوصی نیز بایستی از آن تبعیت نمایند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار