سندرم تونل کارپ یا چسبندگی عصب، عارضه‌ای است که در اثر فشار بر عصب مدیان دست ایجاد می‌شود و موجب بروز درد و احساس گِزگِز و سوزش، بی حسی و ضعف در انگشت شست و بقیه انگشتان می‌شود.
کد خبر: ۷۶۱۷۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶ 11 July 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: فوق تخصص بیماری‌های مفصلی-روماتیسم در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) با بیان اینکه نشانه‌های سندرم تونل کارپ به تدریج ظاهر می‌شود، گفت: درد سوزشی گِزگِز شدن و بی حسی در کف دست و انگشتان که نشانه‌های آن بیشتر در انگشتان شست، نشانه و میانه بروز می‌کند و این نشانه‌ها در هنگام صبح وجود دارد و ممکن است شب ها، بیمار را از خواب بیدار کند؛ همچنین شخص مبتلا برای برطرف کردن این نشانه‌ها مجبور می‌شود دست خود را حرکت داده و آن را تکان دهد.

سیده مریم علوی افزود: احساس گِزگِز و بی حسی در طول روز به ویژه در مواقع رانندگی از جمله این عوامل است؛ ضعف حرکات دست و کم شدن قدرت گرفتن اجسام در دست به طوری که شخص مبتلا ممکن است اشیایی را که در دست دارد بیاندازد، از دیگر نشانه‌های این بیماری است.

او تاکید کرد: اگر بیماری‌هایی مانند دیابت، کم کاری تیروئید و آرتریت‌های مختلف که می‌توانند ایجاد سندرم تونل کارپ کنند، در فرد وجود داشته باشند، باید شناسایی و درمان شوند.

این فوق تخصص بیماری‌های مفصلی-روماتیسم، با تاکید بر استراحت دادن به دست و مچ در درمان سندرم تونل کارپ، در زمینه استفاده از مچ بند‌های (اسپلینت ها) مخصوص که مچ دست را در وضعیت مناسب قرار دهند، گفت: این اسپلینت‌ها را می‌توانیم در شب‌ها نیز استفاده کنیم، این اسپلینت‌ها قسمت فلزی یا سختی دارند که مانند آتل مچ دست را در وضعیت مناسب قرار می‌دهند.

علوی اضافه کرد: اگر حرکات تکرار شونده مچ دست برای انجام کار‌های شغلی یا خانه داری زیاد باشد، باید پس از مدتی کار کردن، به مچ دست استراحت بدهیم یا به طور متناوب این نوع کار‌ها را با هر دو دست انجام دهیم یا از افراد دیگر برای انجام کار، کمک بگیریم؛ همچنین در هنگام کار با کامپیوتر، میز کار باید ارتفاع مناسب داشته باشد تا مچ دست‌ها در حالت خمیده قرار نگیرند.

او توصیه کرد: درمان دارویی با تجویز پزشک انجام شود و عمل جراحی ممکن است در موارد شدید بکار برود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار