معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام:
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: سال گذشته ۴۵۶ نفر در ایلام به بیماری پوستی سالک مبتلا شده‌اند که نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است
کد خبر: ۷۶۲۴۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 14 July 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ راضی ناصری‌فر معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام اظهار داشت: سال گذشته ۴۵۶ نفر در ایلام به بیماری پوستی سالک مبتلا شده‌اند که نسبت به سال‌های گذشته کاهش چشم‌گیری داشته است.

وی افزود: بین سال‌های ۹۳ تا ۹۶، سه هزار و ۳۹۵ نفر در ایلام به بیماری پوستی سالک مبتلا شدند.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه دو نوع سالک شهری (نوع خشک) و روستایی (نوع مرطوب) وجود دارد اظهار داشت: در سالک نوع شهری (خشک) مخزن بیماری عمدتا بیماران مبتلا و به‌طور تصادفی سگ‌ها هستند. در سالک نوع روستایی (مرطوب) موش‌های صحرایی مخزن بیماری هستند و پشه خاکی ماده پس از خونخواری از موش صحرایی مبتلا، آلوده شده و در خونخواری مجدد در فرد سالم باعث انتقال بیماری می‌شود.

وی بیان داشت: ناقل بیماری سالک حشره بسیار کوچکی به نام پشه خاکی است که روزها در پناهگاه‌های تاریک، گرم و مرطوب مانند شکاف دیوارها، زیرزمین منازل، پشت اشیای ثابت مانند کمدها، قاب عکس، اصطبل‌ها، اطراف توده‌های زباله، کودهای حیوانی، اماکن متروکه، لانه جوندگان و غارها زندگی می‌کند.

ناصری‌فر ادامه داد: فصل گزش پشه خاکی دارای ۲ دوره در سال است که دوره اول در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و دوره بعدی در شهریورماه است و زمان گزش پشه تا ظاهر شدن علائم بسته به نوع شهری و روستایی بین ۲ تا هشت ماه طول می‌کشد.

وی یادآور شد: همچنین لازم است به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری سالک نسبت به جداسازی آغل حیوانات اهلی از محیط مسکونی و تخلیه منظم فضولات دامی به خارج از محیط زندگی، استفاده منظم و صحیح از حشره کش‌های خانگی جهت مبارزه با پشه خاکی در اماکن سربسته، ساماندهی سگ‌های ولگرد، مبارزه با جوندگان با استفاده از روش‌هایی مانند تله‌گذاری و سموم موش‌کش و جمع آوری زباله در سطل‌های در دار یا کیسه‌های زباله اقدام شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: عامل بیماری سالک نیز یک نوع انگل به نام لیشمانیا است که در زخم‌های پوستی ناشی از این بیماری در انسان، جوندگان و سگ وجود دارد.

وی بیان داشت: این بیماری مرگ و میر ندارد و افراد تنها با مراقبت صحیح از بیماری خود و با جلوگیری از عفونت در محل زخم و پوشاندن آن با گاز استریل، دوره درمان خود را کوتاه‌تر کرده و از گسترش بیماری جلوگیری کنند./ح

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار