متاسفانه برخی از مدیران کانالهای تلگرامی  بدون کمترین آشنایی با عرصه خبر وخبرنگاری به گونه ای عمل می کنند که خود را به عنوان خبرنگار وفعال رسانه ای در جامعه  تلقی می کنند فارغ از اینکه هنوز با الفبای چگونگی نوشتن  خبر کوچکترین آشنایی ندارند .
کد خبر: ۷۶۳۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲ 15 July 2019

تابناک ایلام مجتبی کاور :: بدون شک در کشور ما یکی از شبکه های اجتماعی که مورد استقبال همگان قرار گرفته تلگرام است وبرابر آمار ارائه شده علی رغم فیلترینگ، همچنان بیش از ۴۷ درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند که این عدد در مقایسه با دیگر شبکه های اجتماعی قابل توجه است.

اما آنچه که باعث شده که مردم جامعه ما از شبکه پیام رسان تلگرام  استفاده کنند، وجود کانالهای اطلاع  رسانی است که به شدت در حال افزایش وتکثیر هستند .کانالهایی که  بدون در نظر گرفتن صحت یک خبر تنها با کپی کردن آن به دنبال جذب  ممبر هستندو همین امر باعث سردرگمی مخاطبین در شبکه های اجتماعی، بخصوص کانالهای تلگرامی شده است .

متاسفانه برخی از مدیران کانالهای تلگرامی  بدون کمترین آشنایی با عرصه خبر وخبرنگاری به گونه ای عمل می کنند که خود را به عنوان خبرنگار وفعال رسانه ای در جامعه  تلقی می کنند، فارغ از اینکه هنوز با الفبای چگونگی نوشتن  خبر کوچکترین آشنایی ندارند .

دردناک ترین  این قصه تلخ  همراهی برخی مدیران کم کار وناتوان با این کانال های تلگرامی است ودرواقع مدیران این کانال ها را به عنوان خبرنگار پذیرش کرده اند وگاها در مناسبت های مختلف از آنها به عنوان خبرنگار تجلیل می کنند ٍ تا شاید توانسته باشند ضعف مدیریت خود را به نوعی با انتشار چند عکس وسطر ابتدایی در فضای مجازی سر پوش نهند، به اعتقاد نگارنده اقدام این مدیران تنها فرصت سوزی در عرصه مدیریت است .

در سالهای اخیر یکی از مشکلات عدیده که خبرنگاران وروزنامه نگاران با آن مواجه هستند حضور افراد فاقد تجربه وتخصص در حوزه خبرنگاری است ،چراکه برخی از گردانندگان کانالهای تلگرامی که سابقه کار خبرنگاری در کارنامه خود ندارند وتنها مدیر یک کانال خبری کپی پیست را یدک می کشند خود را به عنوان یک  خبرنگار معرفی می  کنندوهمین امر باعث شده در حوزه اطلاع رسانی مشکلات عدیده به وجود آید.

متاسفانه نبود قانون جامع در خصوص استفاده از فضای مجازی بخصوص شبکه های اجتماعی سبب شده که افراد با ایجاد یک کانال اقدام به انتشار اخبار کذب نمایند که این امر باعث مشکلات عدیده ای در جامعه شده است ودر مواردی گردانندگان این کانال ها  بدون کوچکترین برخورد از سوی مراجع مختلف راه غیر قانونی خود را با تخریب افراد حقیقی وحقوقی وانتشار اخبار غیر واقعی  ادامه می دهند، ولی اگر رسانه ای ویا خبرنگاری خبری اشتباه منتشرکنند چه خواهد شد... 

بدون تردید ایجاد شبکه های اجتماعی و بخصوص شبکه ای بنام  تلگرام توانسته کمک شایانی به خبرنگاران حرفه ای ، ورسانه ها برای انتشارآنی اخبار فراهم کند ،ولی متاسفانه برخی کانال های خبری تلگرامی که توسط افراد غیر رسانه ای، که تنها  با سرقت وکپی اخبار رسانه ها وخبرنگاران کانال خود را به روز نگه می دارند  سبب شده که حقوق  خبرنگاران نایده گرفته شود .

 اما آنچه که می تواند نگران کننده باشد افزایش چشمگیر کانال های تلگرامی توسط افراد غیر رسانه ای در ماه های اخیر است که متاسفانه خود را به عنوان خبرنگار تلقی می کنند که این امر می تواند زنگ خطری برای جامعه خبری استان  باشد. چرا که وجود این کانالها وانتخابات آتی وانتشار اخبار غیر واقعی آنها  می تواند به راحتی علاوه بر خدشه وارد کردن به فضای رسانه ای استان ،شاهد بد اخلاقی های در فضای انتخابات آتی وتخریب چهره های حقیقی وحقوقی از طریق این کانال ها برای جذب ممبر باشیم .

از آنجایی که کار تولید خبر ، گزارش واخبار یک کار تخصصی است وچگونگی تهیه آن به عهده خبرنگاران است مسئولان فرهنگی ، امنیتی وانتظامی  وحتی نمایندگان مجلس برای صیانت از حرفه خبرنگاری واز طرفی حفظ حرمت افراد حقوقی وحقیقی با تدوین شرایط ویژه ای قبل از انتخابات  آتی از تکثیر کانال های تلگرامی توسط افراد غیر خبرنگار جلوگیری نمایند،تا شاهدتهمت وتنش در فضای مجازی استان وحتی کشور نباشیم .چرا که موج بد اخلاقی ها و اخبار جعلی در خصوص اشخاصی که قصد شرکت در انتخابات آتی دارند  در استان به راه افتاده است. حال باتوجه به بافت ستنی که در استان حاکم است این بد اخلاقی ها می تواند  زنگ خطری برای تنش اجتماعی در استان به حساب آید  .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار