رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: اینفانتینو قول داده بود درباره ایران با ترامپ حرف بزند /یک نماینده اصولگرا، اصلاح‌طلبان مجلس را تهدید به رد صلاحیت کرد/چمران: جمنا و شورای ائتلاف مکمل هم هستند و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۳۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۳ 16 July 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
خیلی اتفاق افتاده که اطرافیان یک مقام سیاسی ناتو از آب درآیند
 
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با «آزادی» گفت: «من معتقد نیستم که الان قوه قضاییه کار سیاسی می‌کند. اگر بازداشت طبری صحت داشته باشد که تکذیب هم نشده است، به نظر من کار درستی انجام شده و نشانه این است که دیگر رودربایستی‌ها متداول بین مقامات وجود ندارد.»وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا این موضوع به معنی تضعیف جایگاه آملی لاریجانی است، گفت: «آقای آملی نیز مثل هر فرد دیگری انسان است و ممکن است نسبت به فردی خوشبین باشد و یا غفلت کند. همان طور که قبلا هم برخی اخباری درباره ایشان منتشر شد، اما درست نبود. این موضوع نیز می‌تواند لایه‌های پیچیده‌تری داشته باشد. به اضافه اینکه همه جا ممکن است افراد ناجوری پیدا شوند. در تاریخ سیاسی خیلی اتفاق افتاده که اطرافیان یک مقام سیاسی ناتو از آب درآمده‌اند. اگر بعد از آنکه معلوم شد او فرد بدی است، از او دفاع کند می‌توان به او ایراد گرفت.»توکلی درباره اهداف افشاگران این ماجرا نیز گفت: «من به آقای زاکانی اعتماد داردم و او را دلسوز می‌دانم و فکر می‌کنم خواسته وظیفه‌اش را انجام دهد. البته هر افشاگری خوب نیست و هر افشاگری هم بد نیست، بستگی دارد که هدف از افشاگری چیست. اگر هدف تسویه حساب سیاسی باشد که حتما بد است، اما اگر هدف از افشاگری انجام وظیفه و دفع خطری از دستگاه باشد، خوب است.»
 
مداخلات در پرونده نجفی چه بود؟

خبرنگاری در نشست خبری قوه قضاییه پرسید در دادگاه آقای نجفی مطرح شد که برخی نهاد‌های اجرایی مانع از روند دادرسی شده اند. در این باره توضیح می‌فرمایید؟ اسماعیلی گفت: رئیس دادگاه گفت: بخش‌های اجرایی مداخله کردند. نگفت مانع شدند. آنچه مد نظر بود، مورد انتقاد ما بود، عملکرد پلیس، عملکرد بخش‌های خبری صدا و سیما و رسانه ها، مداخلاتی در روز‌های اولیه تحقیقات داشتند که مطابق با ضوابط قانونی نبود. رئیس دادگاه بدون ذکر اسم، این مداخلات را بیان کرد. این که اسلحه را دست کسی بدهند و اینگونه سئوال شود مداخلات غیرقضایی بود. رئیس دادگاه به دولت و غیردولت اشاره نکردند. نگفت هم مانع شدند. گفت: مداخله شد. این که کسی سمت ندارد و برود اسلحه دست بگیرد، مداخله بود. / خبرآنلاین

اینفانتینو قول داده بود درباره ایران با ترامپ حرف بزند

علی سلیمانی، خزانه‌دار فدراسیون فوتبال ایران گفت: در فیفا پول داریم، اما فیفا است تا زمانی که نام ایران از لیست تحریم‌ها خارج نشود، به هیچ وجه نمی‌تواند به ما پولی بدهد. ما فقط یک میلیون و ۵۰ هزار دلار بابت زمین شماره یک آکادمی ملی فوتبال اعتبار خواهیم داشت، کمک سالانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار یورویی فیفا به اعضا هنوز پرداخت نشده و پروژه‌های تعریف شده دیگری هم وجود دارد.

یک نماینده اصولگرا، اصلاح‌طلبان مجلس را تهدید به رد صلاحیت کرد

«پورمختار»، عضو کمیسیون حقوقی مجلس گفت: تعدادی از نمایندگان مجلس برای جمع‌آوری امضا با هدف فشار به قوه قضائیه جهت لغو مجازات محمدرضا خاتمی اقدام کرده‌اند. این نمایندگان امضاکننده نامه حمایت از محمدرضا خاتمی، از دروغ تقلب حمایت و عدم التزام خود به قانون را اثبات کرده‌اند، پس صلاحیت نمایندگی در مجلس آینده را ندارند. شورای نگهبان باید با دقت افرادی را که به دنبال لشکرکشی سیاسی علیه قانون و نهاد‌های قانونی هستند، رصد کند.

روایت اهالی بهارستان از مجوز حمل اسلحه

«راننده احساس می‌کند می‌خواهند کیف را بدزدند که اسلحه را می‌کشد و مسلح می‌کند که در این لحظه احتمالاً...» این بخشی از روایت نماینده اصفهان از اقدام به تیراندازی راننده‌اش در خیابان ولیعصر است. اما آیا نماینده مجلس یا راننده او، مجوز حمل سلاح دارند؟ نمایندگان مجلس شورای اسلامی پاسخ منفی می‌دهند. سیدحسین نقوی‌حسینی: ما چیزی به‌عنوان محافظ نماینده نداریم، اما نماینده می‌تواند نیروی همراه داشته باشد. مهرداد لاهوتی: اگر نماینده‌ای مجوز حمل اسلحه داشته باشد، تنها خودش مجاز به استفاده از آن است نه همراه یا راننده او. هاجر چنارانی: باید قانون اصلاح شود تا اسلحه نمایندگان ادوار پس گرفته شود. غلامعلی جعفرزاده: قبل از آنکه نماینده شوم مجوز حمل سلاح داشتم، اما بعد از نماینده شدن، اسلحه را از من گرفتند و گفتند نمی‌توانم سلاح حمل کنم. / ایرناپلاس

دلیل شکایت محمدرضا شجریان از صداوسیما

وکیل شجریان درباره شکایت شجریان از صداوسیما گفت: تیر ماه سال ۸۸ به خاطر پخش بدون رضایت آثار موکلم در صدا و سیما، شکایتی را مستند به ماده ۲۳ قانون حمایت از حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان از این سازمان در دادسرای کارکنان دولت مطرح کردم، زیرا در این ماده قانونی صراحتاً آمده که اگر آثار کسی را بدون اجازه انتشار، پخش یا نشر دهند، مجازاتش ۶ ماه تا دو سال حبس است. /ایرنا
 
چمران: جمنا و شورای ائتلاف مکمل هم هستند

نایب رئیس جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب اسلامی با بیان اینکه شورای ائتلاف و جمنا مکمل یکدگیر هستند، گفت: تصمیم گیری نهایی با شورای ائتلاف خواهد بود و فقط برای انتخابات شکل گرفته، ولی جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب بحث عمده‌اش گفتمان سازی است.
 
روایت عارف از دیدار با سران قوا درباره رفع حصر

رئیس فراکسیون امید با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته برای رفع حصر، از دیدار انجام‌شده در گذشته توسط کارگروه رفع حصر فراکسیون امید با سران قوا و برخی مسئولان که در این خصوص موثر هستند، خبر داد و تاکید کرد: به هیچ وجه مطالبات به‌حق اصلاح طلبان را فراموش نکردیم و پشت گوش نینداخته‌ایم. البته خود را درگیر حاشیه‌ها و حاشیه‌ساز‌ها نمی‌کنیم و سال‌هاست که خود را آماده برخی تخریب‌ها کرده‌ام.
 
قالیباف از "ایرنا" شکایت کرد

در پی انتشار گزارش مفصلی در خصوص پرونده شریفی معاون وقت شهرداری تهران از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی، محمد باقر قالیباف از این خبرگزاری شکایت کرد. ناصر امانی، معاون سابق قالیباف ضمن اعلام این خبر افزود: متاسفانه خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران با تکرار شایعات دروغ و بی اساس برخی کانال‌های تلگرامی بی نام و نشان، اتهاماتی را به آقایان شریفی و قالیباف منتسب کرده که اساسا صحت نداشته است. وی افزود: عنوان اتهامی خبرگزاری ایرنا، نشر اکاذیب و افترا در موضوع این پرونده و نسبت دادن آن به قالیباف بوده است.
 
واکنش به اظهارات روحانی درباره ژاپن ناشی از تفاوت فرهنگی است

محمد هاشمی در گفتگو با «آزادی» واکنش‌ها به حرف‌های روحانی را ناشی را مسائل فرهنگی دانست و گفت: «این عمدتا به مسائل فرهنگی بر می‌گردد. در ژاپن فرهنگ کار بسیار قوی است و اتلاف وقت ندارند، نظمی که ژاپنی‌ها دارند در دنیا کم نظیر است. فرهنگ ما در ایران، اما خیلی فرهنگ کار و تلاش نیست. مخصوصا بعد از انقلاب و بعد از دولت آقای احمدی نژاد که با بحث یارانه و پول مجانی شرایط خاصی ایجاد شد. شرایطی که در نتیجه آن روستا‌ها تخلیه شد و حاشیه نشینی گسترش پیدا کرد و برخی از مردم به همان مبلغ ناچیز یارانه اکتفا کردند». وی با تاکید بر اینکه «تغییر فرهنگ زمان می‎برد و یک‌شبه ممکن نیست» گفت: «برای همین شاهدیم که اظهارات آقای روحانی با واکنش‌های بسیار همراه می‌شود و حتی برخی از نمایندگان هم ممکن است انتقاد کنند. این را هم در نظر داشته باشید که بخشی از واکنش‌ها می‌تواند انگیزه جناحی و گروهی داشته باشد. به هر حال در این کشور گروه‌های سیاسی مختلفی داریم. برخی مخالف، برخی منتقد و ... هستند لذا وقتی مسئولی صحبت می‌کند، جریان سیاسی بی تفاوت یا مخالف او واکنش نشان می‌دهد». هاشمی در ادامه گفت: «توجه داشته باشید که ما ایده‌ها و مسائل متناقضی را از بخش‌های مختلف طرح می‌کنیم. مثلا در بالاترین سطوح نظام همیشه بحث ساده زیستی را طرح می‌کنم، اما از طرف دیگر در تلویزیون و سینما لوکس‌ترین خانه و زندگی‌ها به نمایش درمی‌آید. به عبارتی همسویی در تبلیغات ما وجود دارد و باعث می‌شود که ما یک رویکرد فرهنگی منسجم نداشته باشیم».
 
حکم ۸۰۰ صفحه‌ای پرونده پدیده شاندیز صادر شد

سخنگوی قوه‌قضائیه از صدور حکم ۸۰۰ صفحه‌ای پرونده پدیده شاندیز خبر داد. غلامحسین اسماعیلی در ششمین نشست خبری خود در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دستور بازداشت معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه‌قضائیه توسط رئیس دستگاه قضا صادر شده است یا خیر اظهار کرد: صدور دستور بازداشت از اختصصات مقامات قضایی دادسراست نه رئیس قوه قضائیه و نه من به عنوان رئیس کل دادگستری. وی در پاسخ به سوال دیگری درباره صدور حکم پرونده پدیده شاندیز و صدور رای حبس ابد برای پهلوان متهم این پرونده گفت: در پرونده پدیده شاندیز حکم سنگین و مطولی صادر شده که حکم دست نویس حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ صفحه است. اجازه بدهید حکم فرایند قضایی را طی کند و ثبت دادنامه بشود و به امضا قاضی صادرکننده حکم برسد تا جزییات آن حتما اطلاع رسانی شود.
 

ویلاهای ۲۰۰ تا ۷۰۰ میلیاردی در باستی هیلز لواسان
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که ساخت شهرک‌های لاکچری نظیر باستی‌ هیلز در لواسان در نظام اسلامی تعجب برانگیز است، گفت: تصمیم قوه قضاییه در برچیدن حصارهای این شهرک نقطه عطفی در تصمیم مسئولان بود. سید احسن علوی در گفت‌وگو با ایسنا درباره ساخت و سازهای غیرقانونی یا غیرمجاز در شهرک باستی هیلز لواسان بیان کرد: این‌که ساخت‌وسازها در این شهرک به طور قانونی انجام شده است یا نه را باید از شهرداری پرسید، اما آنچه که اعلام شده این است که قیمت هر یک از ویلاهای این شهرک بین ۲۰۰ میلیارد تا ۷۰۰ میلیارد است. وی در ادامه اظهار کرد: گویا این شهرک توسط گیت‌هایی از محیط اطراف جدا شده بودند و تنها افراد خاصی اجازه ورود به آن را داشته‌اند. وجود چنین شهرک‌هایی در جمهوری اسلامی عجیب است. وجود چنین شکاف طبقاتی در جامعه جای سوال دارد. اقدام قوه قضاییه در برچیدن گیت‌های اطراف این شهرک نقطه عطفی در تصمیم مسئولان است.

چرا قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مورد ائمه جمعه به کار گرفته نمی‌شود؟
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: اگر قانون منع بکارگیری بازنشستگان خوب است، چرا درباره آن دسته از ائمه جمعه که حداقل یکی دو دهه از سن بازنشستگی عبور کرده‌اند،‌ اجرا نمی‌شود؟ خوشبختانه در میان ائمه جمعه افراد واجدشرایط و موفق نیز داریم ولی وجود کسانی که فاقد ویژگی‌های لازم هستند و با سخنانشان مشکل‌آفرینی می‌کنند،‌ چهره کلی نمازجمعه را خدشه‌دار می‌کند. در دهه‌های اخیر انرژی و پول زیادی برای ساختن مصلی در شهرهای مختلف صرف شده ولی برای ارتقاء سطح کیفی ائمه جمعه سرمایه‌گذاری قابل توجهی نشده است و در نتیجه نمازخانه داریم ولی نمازگزار نداریم و تعداد نمازگزاران جمعه سراسر کشور در هر جمعه در مقایسه با جمعیت نمازخوان، بسیار ناچیز است. مهم‌تر اینکه وجود جوان‌ها در نمازجمعه بسیار اندک است. این، یعنی ائمه جمعه با نسل کنونی رابطه چندانی ندارند. به جای اینکه بر این واقعیت چشم ببندیم، به این سوال پاسخ بدهیم که با این وضعیت، چگونه می‌خواهیم همراهی نسل‌های آینده را با انقلاب و نظام تضمین کنیم؟ یکی از کارهای خوب آیت‌الله جنتی این بود که از امامت جمعه تهران کنار رفت. هم‌اکنون حداقل در پنج مرکز استان نیاز به کنار رفتن ائمه جمعه بشدت احساس می‌شود. بعضی به‌دلیل کهولت سن، بعضی به دلیل افراطی بودن و بعضی به دلیل عدم مقبولیت و نداشتن قدرت جذب. در شهرهای کوچک نیز به یک تجدیدنظر اساسی در مورد ائمه جمعه احساس نیاز می‌شود و در مجموع این سنگر بسیار مهم و تاثیرگذار برای آنکه بتواند واقعاً تاثیرگذار باشد به یک پالایش اساسی نیازمند است.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی: برخورد با بی‌حجابی مقابله مستقیم با دشمن است
سردار ایوب سلیمانی روز سه شنبه در آیین رونمایی از اسناد مربوط به قیام گوهرشاد در گنجینه قرآن و نفایس موزه آستان قدس رضوی افزود: از بین گروه هایی که اقدام به بدحجابی یا بی‌حجابی در جامعه می کنند فقط چهار یا پنج درصد هستند که به صورت سازمان یافته از خارج کشور هدایت می شوند. وی ادامه داد: برخورد قانونی ما با گروه قلیل و هتاکی صورت می گیرد که از سوی غرب هدایت می شود و قصدش مخالفت با نظام است و هدایت باقی افرادی که حجاب را رعایت نمی کنند نیاز به کار فرهنگی دارد. جانشین فرمانده نیروی انتظامی گفت: در سالهای ۶۹ و ۷۰ که بحث تهاجم فرهنگی و شبیخون فرهنگی مطرح بود دشمن به صورت مستقیم به ارزشهای اسلامی حمله می کرد اما هم اینک کارکرد دشمن به ارزشهای اسلامی به صورت نرم و با تغییر سبک زندگی مردم یورش برده است. سردار سلیمانی افزود: وجه بارز جنگ نرم دشمن، ترویج بدحجابی نه در قالب یک مبارزه فرهنگی بلکه در قالب مبارزه سیاسی است لذا آن گروه قلیلی که حجاب را به کلی رعایت نمی کنند با واسطه یا بی واسطه به منشا بیرونی متصل بوده و از خارج کشور هدایت می شوند. وی تاکید کرد: امروز دست دشمن برای ما رو شده است و ترویج بی حجابی نقشه مستقیم دشمن در شرایط فعلی است و مقابله با بی حجابی به صحنه مبارزه با نظام استکباری تبدیل شده است.

تقلید از برنامه عصر جدید، پسر ۱۲ ساله را به کشتن داد
پسر 12 ساله بابلی که به تقلید از یک برنامه تلویزیونی در حال انجام حرکات نمایشی با ریسمان بود دچار خفگی شد و جانش را از دست داد. اقدام این نوجوان هنگامی رخ داده که اعضای خانواده او برای انجام کاری به بیرون از خانه رفته بودند و سهیل در خانه تنها بود اما پس از مراجعه به خانه با جسد حلق آویز فرزندشان مواجه شدند. سهیل نصیرایی ساکن بخش گتاب روستای کرتیچ‌کلا (بالا میرکلاء) بابل بود. به گفته خانواده‌اش وی با دیدن حرکات نمایشی در برنامه تلویزیونی عصر جدید قصد انجام این حرکات را داشته که به‌دلیل نداشتن مهارت و آشنایی کافی با فنون ریسمان پروازی جان خود را از دست داد. جسد قربانی برای تعیین علت و زمان دقیق مرگ به پزشکی قانونی انتقال داده شده است.

وزیر بهداشت: با ۲ میلیون یورو ارز دولتی، به جای فنر قلب، کابل برق وارد کردند
در سومین جلسه هیأت امنای مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت در جمع خبرنگاران افزود: حدود چهار ماه است که گروه‌هایی به صورت چراغ خاموش در زمینه ارزهایی که توسط شرکت‌های واردکننده تجهیزات پزشکی گرفته شده است، کار می‌کنند. در زمینه اینکه این ارزها کجا مصرف شده و چه کسانی دریافت کرده اند، عده‌ای تخلفاتی داشتند که در حال رسیدگی هستیم و با این موارد برخورد قانونی می‌کنیم. وزیر بهداشت با بیان اینکه داروهای تاریخ مصرف گذشته در برخی موارد وارد شده است گفت: با این موضوع‌ها برخورد می‌کنیم. همچنین با ۲ میلیون یورو ارز دریافتی، به جای استنت قلب، کابل برق وارد شده است. مواردی نیز وجود دارد که با دریافت ارز دولتی، تجهیزات وارد شده و به بخش خصوصی منتقل شده است. در تجهیزات پزشکی سامانه به روزی ایجاد می‌کنیم تا مشاهده شود چه کسی ارز دریافت و چه چیزی وارد کرده است. درباره دارو نیز ثبت و ضبط درست نبوده است. این قول را می‌دهم که برای حمایت از بیت المال از هیچ کاری کوتاهی نمی‌کنیم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار