در گفتگو با معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح شد
سال‌هاست که متخصصان امر پزشکی، ایران را به عنوان کشوری مطرح در عرصه‌های درمان‌های نوین و با پیشرفت بالا- در اصطلاح؛ های‌تک- می‌شناسند.
کد خبر: ۷۶۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸ 17 July 2019

تابناک رضوی: سال‌هاست که متخصصان امر پزشکی، ایران را به عنوان کشوری مطرح در عرصه‌های درمان‌های نوین و با پیشرفت بالا- در اصطلاح؛ های‌تک- می‌شناسند؛ چه متخصصان ایرانی که برای تبادل، دریافت و انتقال تجربیات روز دنیا به صحنه‌های علمی و پزشکی کشورهای دیگر سفر کرده و چه متخصصان و پزشکان غیرایرانی که در رویدادهای علمی ایران حضور به هم می‌رسانند.

اخیرا با گسترش و رونق بیش از پیش توریسم درمانی در ایران و نیز افزایش میزان استقبال از انجام روند و فرایند درمان در این کشور، تحریم‌های خاص و ویژه دارویی و در حوزه لوازم مصرفی بیمارستانی از سوی آمریکا و متحدانش برای ایران اتخاذ شده است. این امر در حالیست که میزان گرایش بیماران از کشورهای اطراف به ایران و به ویژه به مشهد هم‌چنان رو به صعود است. همین مسأله نیز باعث شده جوانان متخصص و پیشکسوتان باتجربه دست بر زانوان پرتوان خود زده و گاهی با رونق تولید تجهیزات و لوازم مورد نیاز عرصه پزشکی در داخل کشور و گاهی نیز با تحریمِ تحریم‌ها اجازه ندهند این روند، آن‌ها را از ارائه خدمات به هم‌وطنان، هم‌کیشان و هم‌نوعان در سراسر دنیا بازدارد.

این پیشرفت‌های غرورانگیز و پر از افتخار در کنار نهادهای دولتیِ متولی درمان کشور، نیازمند حضور و پشتیبانی نهادهای خصوصی و شبه خصوصی- به تعبیری؛ خیریه‌ای- بوده و هست که کشور ما نیز به پشتوانه تکیه‌گاه‌های دینی که دارد، همواره در این عرصه پیشتاز بوده است. بیمارستان‌هایی که اخیرا در حوزه آموزش کادر درمان و ارائه خدمات به گردشگران فعالند. در این باره با دکتر شاپور بدیعی اول، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، درباره یکی از این بیمارستان‌های مطرح در کشور می‌گوید:

 

در ارائه خدمات درمانی باید دو قسمت را مد نظر بگیریم؛ وجهه کمّی و کیفی خدمات. این وجوه هر دو بال‌های پایاپای درمان کشور هستند و بیمارستان رضوی از دیدگاه بنده نگینی بر انگشتری درمان کشور است. جایگاه بیمارستان ‌رضوی بسیار والاست و به ویژه در سال‌های اخیر خوشبختانه در حوزه درمان مشهد توانسته است قسمت قابل توجهی از بار درمانی این شهر را به عهده بگیرد.

در واقع سیاست‌گذاری‌ها در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای این مرکز درمانی همانند بیمارستان‌های دیگر، ارائه خدمات به زائرین و مجاورین بارگاه منور رضوی است و خوشبختانه این تفکر در سیستم دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود دارد که همه بیمارستان‌ها عضو یک مجموعه هستند و ما در دانشگاه کمک کرده‌ایم تا ارتباطات به یک‌دیگر نزدیک شده و تجربیات در حیطه‌های مختلف به اشتراک گذاشته شوند.

به نظر می‌رسد خوشبختانه بیمارستان رضوی در بنیان و اساس به دنبال فعالیت‌های ارتقاء کیفی برجسته‌ای برآمده و توانسته در این جهت که خدمات را در کمیته قابل توجهی با کیفیت شایان ذکری ارائه دهد، پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته باشد و از این جهات واقعاً قابل تقدیر است اما اعتقاد داریم آن مرکز بزرگ درمانی ظرفیت این را دارد که با درخشش بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد و به عنوان یک برند در منطقه محسوب شود.

از منظر مدیریتی، منابع فیزیکی بیمارستان رضوی از استاندارد بسیار خوبی برخوردار است و تلاش‌هایی که اخیراً برای افزایش برخی بخش‌های عمومی مانند اطفال و داخلی حقیقتا قابل تقدیر بوده است و امیدواریم با افزایش تعداد تخت‌های دیگری که در فاز سوم خواهد داشت، بتوانیم بیشتر به این مرکز درمانی فوق تخصصی ببالیم.

در بُعد تجهیزات نیز با حمایت‌هایی که آستان قدس رضوی از این مجموعه داشته است می‌توان گفت بیمارستان رضوی یکی از بیمارستان‌های های‌تک کشور محسوب می‌شود؛ به این دلیل که از تجهیزاتی برخوردار است که این تجهیزات در نوع خود در کشور بی‌نظیر بوده و خوشبختانه توانسته شرایطی را مهیا کند که از این جهات نمره خوبی را دریافت کند.

در بعد نیروهای انسانی نیز باید بگویم که در رده‌های مختلف پرستاری و پزشکی، بیمارستان رضوی تلاش‌های بسیار زیادی داشته تا نیروهای قابل توجه و خوبی را در این حیطه جذب کند و امیدواریم با تعامل‌های بیشتری که صورت می‌گیرد ما نیز بتوانیم به غنای نیروهای مختلف به ویژه پزشکان آن مجموعه بیفزاییم؛ در حال حاضر نیز اساتید بسیار مجرب و مبرّزی از دانشگاه‌های سراسر کشور و خارج از کشور و به ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آن مجموعه به ارائه خدمات می‌پردازند اما ظرفیت و گنجایش بسیار بیشتری را برای این مرکز درمانی در نظر داریم.

امیدواریم با گسترش مشارکت‌هایی که در بیمارستان رضوی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد وجود دارد و در سال‌های اخیر نیز قابل توجه بوده بیش از پیش بتوانیم همکاری داشته باشیم. جا دارد از حجج الاسلام رئیسی و مروی، تولیت‌های پیشین و کنونی آستان قدس رضوی و همینطور از مدیرعامل و مجموعه هیئت مدیره و نیز مسئولان بیمارستان رضوی قدردانی کنم که این رابطه حسنه را میان دانشگاه و بیمارستان ایجاد کرده و باعث شدند تا ما خود را به‌عنوان یک تیم منسجم تصور کنیم.

بله. یکی از بخش‌هایی که بیمارستان‌های کشور- چه خصوصی و چه غیرخصوصی یا دولتی- ملزم به داشتن آن هستند، بخش اورژانس است. در حال حاضر، با سیاست‌گذاری‌های که در بیمارستان رضوی صورت گرفته، روند ارائه خدمات به بیماران اورژانسی به طور چشم‌گیری رو به افزایش است. طبق آمار، مشاهده می‌شود که افزایش مراجعین به اورژانس بیمارستان رضوی طی سال‌های اخیر و به ویژه در ماه‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. در سال ۹۷، تعداد مراجعین به اورژانس حدود ۵۰ هزار نفر بوده است که بیمارستان‌رضوی سهم بسیار به‌سزایی را در ارائه خدمات به بیماران اورژانسی دارد.

هان‌طور که مطلعید، در زمینه پذیرش‌های اورژانسی، مشکلاتی به دلیل تعرفه‌های بیمارستان وجود دارد که در این حوزه نیز بیمارستان رضوی سعی کرده تا برای اینکه خدماتش دچار خدشه نشود در مواردی، یارانه‌هایی را برقرار کند که جا دارد از مدیریت خدمات اورژانسی در این بیمارستان قدردانی کنیم.

در این باره باید توضیح کوتاهی بدهم. کدهای ۷۲۴ و ۲۴۷ مخصوص بیماران قلب و عروق و سکته‌های مغزی است. حتما می‌دانید که یکی از عوامل مرگ و میر در کشور ما بیماری‌های عروقی هستند و این دو کد که مبتنی بر ارائه خدمات ۲۴ ساعته و در تمام طول روز هفته هستند در زمان کوتاهی با باز شدن عروق افرادی که دچار انسداد شده‌اند، آن بیماران را از عوارض بعدی این انسداد نجات می‌دهند که اگر این عوارض کاهش یابد، کیفیت زندگی و امید به زندگی افزایش می‌یابد. این فعالیت در بیمارستان رضوی طبق مجوزی که از سوی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارائه شد به خوبی در حال انجام است. در واقع، ایران یکی از ۱۲ کشوری است که این خدمت را ارائه می‌دهد.

با توجه به تجهیزاتی که در بیمارستان رضوی برای گشودن عروق مغزی وجود دارد، تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با این بیمارستان منعقد شد که طی آن، ارائه خدمت پیشرفته در این حوزه در بیمارستان رضوی با حضور دو نفر از اساتید مبرّز دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است؛ این امر نشان می‌دهد که هیچ مرز و تفاوتی میان بیمارستان رضوی و دانشگاه علوم‌پزشکی‌مشهد وجود ندارد. در حوزه در نظر داریم تا دریافت مدارک فلوشیپی نیز طی تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیمارستان رضوی برای تجهیز پزشکان از نسل‌های جدید میسر شود.

واقعیت این است که بیمارستان رضوی با توجه به سیاست‌های اخیرش به ویژه در رابطه با ارائه خدمات عمومی به مجاورین علاوه بر زائران، نقش بسیار چشم‌گیری در مشهد داشته است. بخش اطفال بیمارستان رضوی توانسته است حجمی از مراجعین به ویژه مراجعین نیازمند را از بار بیمارستان‌های دولتی بردارد. هم‌چنین بخش قلب و عروق بیمارستان رضوی را باید یکی از بخش‌های بسیار خوب در حوزه درمان مشهد دانست که خدمات بسیار چشمگیری را انجام می‌دهد. در سال گذشته نزدیک به ۱۸ هزار مراجعه به درمانگاه قلب بیمارستان رضوی ثبت شده و طبق آمار، بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ بیمار در بخش CCU این مرکز درمانی بستری شده‌اند که می‌توان گفت بخش قلب بیمارستان رضوی را بسیار شاخص کرده است.

در واقع، کمبود تخت‌هایی که در شهر مشهد به دلیل شرایط خاص این شهر داریم، با تلاش‌های دوستان در حوزه بیمارستان‌های دولتی، خصوصی و خیریه وضعیت درمان مشهد را در شرایطی قرار داده که به خوبی وظایف خود را انجام دهد و به نظر من می توان گفت نمره قبولی را می توان به همه بیمارستان ها از جمله بیمارستان رضوی داد.

امیدوارم با سیاست هایی که در حال انجام است علاوه بر اینکه این مرکز پیشرفته به هم‌وطنانمان خدمات شاخص ارائه می‌دهد، در حوزه گردشگری سلامت نیز نقش بسیار مثبت و خوبی داشته باشد و امیدواریم این مرکز درمانی به آن برند بین‌المللی و جایگاه خاص درخور شأنش برسد.

بله. واقعیت این است که سطح پزشکی و مدیکال در کشور جمهوری اسلامی ایران سطح بی‌نظیری است و تلاش‌هایی که پس از انقلاب در پرورش نیروی پزشک، پرستار و فوق تخصص صورت گرفته، بسیار چشمگیر است. در نظر بگیرید، همین کشور شرایطی را پیش از انقلاب داشت که از پزشکان هندی و پاکستانی استفاده می‌کردیم اما الان در این حوزه کاملاً خودکفا شدیم و در حال انجام فعالیت‌هایی هستیم که در حوزه‌های های‌تک پزشکی در دنیا بی‌نظیر است.

حتی برخی جراحی ها مانند جراحی قلب و عروق در مشهد به گونه‌ای به برند تبدیل شده که بسیاری از کشورهای همسایه به دلیل کیفیت خدمات و و نیز ارزانی  آن و نیز این امر که مشهد ویترین جهان اسلام محسوب می‌شود، برای دریافت خدمات درمانی به ایران می‌آیند. هم‌چنین وجود مرقد منور امام رضا(ع) جنبه معنوی نیز به این شهر داده که باعث شده است تا بسیاری از مسلمانان جهان نگاه ویژه‌ای به مشهد داشته باشند و درباره بیمارستان امام رضا(ع) و بیمارستان رضوی این نگرش در منطقه وجود دارد که بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج را می‌توان در آنجا به شفاعت امام مهربانی‌ها و استعانت از آن حضرت درمان کرد.

بیمارستان رضوی مشهد می‌تواند در حوزه گردشگری سلامت در منطقه بلکه در جهان فعال باشد. ما حتی مراجعینی از کانادا داریم البته که در واقع، ایرانی‌هایی هستند که در آنجا اقامت دارند. بیمارستان رضوی فعالیت‌ها در حوزه گردشگری سلامت را به خوبی آغاز کرده و در حال ادامه آن است و با سیاست‌هایی که در حال حاضر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اتّخاذ شده است، پیشرفت‌های بیمارستان‌رضوی بسیار خوب بوده و امیدواریم به عنوان یک بیمارستان که تجربه بسیار خوبی را در کنار منابع مناسب دارد و از همه مهم‌تر، همّتی که در ارائه خدمات به بیمار ایرانی و غیرایرانی دارد، بتواند بیش از پیش بدرخشد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار