جلال میرزایی در گفت‌وگو با «تابناک»؛
چند وقتی است، از صدر تا ذیل نظام در حال انتقاد از گرانی و تورم در کشور شده اند، به گونه‌ای که همه مدیران دولتی، نمایندگان مجلس و رؤسای قوا از وضعیت موجود ناراضی هستند و این نارضایتی را نیز علنی از زبان مردم بیان می‌کنند؛ اما نکته این است که هیچ واکنشی از سوی بازار به این انتقادات وجود ندارد.
کد خبر: ۷۶۳۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۴ 18 July 2019

چند وقتی است، از صدر تا ذیل نظام در حال انتقاد از گرانی و تورم در کشور شده اند، به گونه‌ای که همه مدیران دولتی، نمایندگان مجلس و رؤسای قوا از وضعیت موجود ناراضی هستند و این نارضایتی را نیز علنی از زبان مردم بیان می‌کنند؛ اما نکته این است که هیچ واکنشی از سوی بازار به این انتقادات نمی‌شود!

به گزارش «تابناک»؛ با اینکه در روز‌های اخیر بهای ارز کاهش چشمگیری داشته، قیمت دیگر اقلام به هیچ عنوان تغییر پیدا نکرده و حتی گاهی افزایش‌هایی نیز داشته است.

بسیاری از اقتصاددان‌ها، دلیل این وضعیت را عدم نظارت بر بازار و نوعی رهاشدگی و افسارگسیختگی در بازار‌ها ـ که ناشی از عدم نظارت دولت بر بازار است ـ می‌دانند. با این حال، برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که دلیل گرانی‌ها و مشکلات موجود در بازار اقتصادی نیست. به باور این افراد، چون دلایل این وضعیت، اقتصادی نیست، نمی‌توان با راهکار اقتصادی آن را حل کرد؛ بنابراین، ریشه این معضلات را باید در مسائل سیاسی یافت و تا زمانی که مشکلات سیاسی کشور رفع نشود، هیچ یک از این مشکلات قابل حل نیستند.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: اگر بخواهیم کلی درباره مشکلات اقتصادی کشور صحبت کنیم و راهکار‌های کلی ارائه دهیم، به چیزی جز شعار نخواهیم رسید و بنابراین، هم طرح مسأله و هم راهکار، هر دو شعاری خواهند بود.

وی گفت: شعاری صحبت کردن و شعاری نسخه پیچیدن نیز راه به جایی نخواهد برد. این مسیر را مدت هاست ما رفته ایم و به آن عادت کرده و به جایی هم نرسیده ایم. با این حال، اگر بخواهیم دقیقا مشکل را پیدا کنیم و در این موضوع به صورت جدی وارد شویم، بحث جدایی است.

این نماینده افزود: واقعیت این است که بازگشت تحریم‌ها و خروج ترامپ از برجام باعث شد تا ارزش پول ملی ایران به شدت کاهش یابد و همین باعث کاهش قدرت خرید مردم شود. از این فرصت نیز برخی سوءاستفاده کردند و با احتکار کالا‌ها و مواردی از این دست قیمت‌ها افزایش بیشتری پیدا کرد و فشار را بر مردم زیاد کرد.

وی همچنین یادآور شد: در حالی که درآمد‌ها ثابت است و یا افزایش اندکی داشته، هزینه‌ها چند برابر شده است؛ عاملی که باعث بروز این مشکلات شده است. در واقع عوامل، خارجی و سیاسی است، ولی ما در داخل کشور برای حل مسائل سیاسی به دنبال راهکار اقتصادی می‌گردیم. این اولین ایراد ماست. مشکلات سیاسی از طریق راهکار‌های سیاسی قابل حل هستند، همان طور که در اوایل دولت روحانی این سیاست به خوبی اجرا شد و دولت مسیر درستی پیمود و گشایش‌های بسیاری ایجاد و شرایط را آرام کرد، رشد اقتصادی کشور و تورم هم مثبت شد؛ هرچند همچنان در اشتغال زایی مشکلاتی داشته ایم.

وی در ادامه گفت: در اوضاع کنونی باید راهکار‌های سیاسی برای حل مشکلات ارایه دهیم و در داخل هم نظارت دقیق داشته باشیم؛ اما اینکه فقط گفته شود، مردم در فشارند، یا تحریم‌ها ۳۰ درصد مشکلات است و ۷۰ درصد داخلی است، کاری از پیش نمی‌بریم و نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم.

وی در پایان افزود: چند وقت پیش هم رؤسای اقتصادی مجلس بعد از نشستی که با لاریجانی داشتند، مأموریت پیدا کردند تا راهکار و دلایل مشکلات موجود را بررسی کنند. اکنون به این نتیجه رسیده اند که برای برون رفت از این مشکلات ابتدا مسائل بین المللی حل شود، چون در این صورت، می‌توان راهکار‌های حل مسائل داخلی را نیز به راحتی پیش برد؛ با این حال همه این موارد نیز به معنی این نیست که ما در داخل ضعف مدیریت و استراتژی لازم در راستای توسعه کشور نداریم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
نماينده با سواد و خوشفكر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار