شوربختانه اینکه اداره کل متبوع نیز به روال همیشگی زدن یکی به میخ ویکی به نعل !از یک سو تهیه لباس فرم دانش آموزی دراستان را تابعی از مقررات کلان کشوری دانسته و آن رادرراستای ایجاد نظم ویکرنگی در مدارس ضرورتی اجتناب ناپذیر می داند ،اما ازسویی در لفافه اعلام می کنند که " پوشیدن لباس فرم دانش اموزی تجباری نیست ؟
کد خبر: ۷۶۶۹۱۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ 29 July 2019

تابناک ایلام ::بازهم موسم ثبت نام دانش آموزان مدارس فرا رسیده است و تکرار بی حاصل یک دغدغه در بین والدین ومدیران کل آموزش وپرورش کشور وبه تبع آن استان ایلام .دغدغه ای به نام لباس فرم دانش آموزی که در یک سوی آن گلایه های به حق والدین از هزینه های تحمیلی و دست بسته آنان در انتخاب البسه قرار داد ،در سوی دیگر نیز دیواری کوتاه به نام حاشا که سالهاست به  تکیه گاه مدیران کشور برای فرار از فشار افکار عمومی قرار دارد.

اما واقعیت همین است که والدین می گویند ،اداره آموزش وپرورش در دستورالعملی دانش اموزان را به پوشش لباس فرم متحد الشکل اجبار کرده اند .هر سال تحصیلی هم که به پایان می رسد این لباس ها بلا استفاده شده ودور ریخته می شوند ،و در سال تحصیلی آتی بازهم شاهد قرار گرفتن لباس فرم در سبد ثبت نام دانش اموزان هستیم ،سبدی که مصرف کننده هیچ اختیاری در انتخاب نوع ،رنگ وقیمت محصول خریداری شده موجود درآن ندارد.

بسیاری از والدین هرسال که موسم ثبت نام دانش اموزان فرا می رسد به چالش پوشش اجباری لباس فرم دانش آموزی مواجهه می شوند ،آنان نوک گلایه های خود را متوجه مدیران آموزش وپرورش می کنند که چرا باید هرساله با تحمیل هزینه های اضافی آنان را ملزم به تهیه لباس فرمی نمایند که تاریخ مصرفش تا پایان سال تحصیلی است! چرا باید والدین در انتخاب لباس فرزندانشان از حیث رنگ ،جنس ،مدل و قیمت هیچ اختیاری نداشته باشند ؟ چرا والدین حتی نبایستی در انتخاب خیاط تهیه کننده نیز مخیر باشند ! این همه سلب اختیار اجباری از کجا نشات گرفته است ؟!

نکته قابل تامل اینکه خیاط های طرف قرار داد مدارس ،بدون رعایت فرآیند قانونی انتخاب تولید کننده ،شما بخوانید پیمانکار! این موضوع را بعضا به دوستان وبستگان خویش احاله نموده وزمینه ساز شائبه هایی در این حوزه شده اند! مگر غیر از این است در قوانین ومقررات موجود دردستگاههای اداری ،کارپرداز اداره حتی برای خریدن کالای مصرفی نظیر نوشت افزار مورد نیاز اداره باید از طریق استعلام قیمت از چند فروشنده مبادرت به خرید نماید ؟!چگونه است برای موضوع به این مهمی که تهیه چندین هزار  دست لباس را شامل شده وقطعا حاشیه سود بالایی را بدنبال دارد ،نبایستی فرآیند انتخاب تولیدکننده رعایت شود؟!

شوربختانه اینکه اداره کل متبوع نیز به روال همیشگی زدن یکی به میخ ویکی به نعل !از یک سو تهیه لباس فرم دانش آموزی دراستان  را تابعی از مقررات کلان کشوری دانسته و آن رادرراستای ایجاد نظم ویکرنگی در مدارس ضرورتی  اجتناب ناپذیر می داند ،اما ازسویی در لفافه اعلام می کنند که " پوشیدن لباس فرم دانش اموزی تجباری نیست ؟

بیشتر بخوانید

پوشیدن لباس فرم دانش آموزی نیست

واکاوی موضوع گیری عجیب وغریب ودر لفافه سخن گفتن های رئیس اداره انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش ایلام که واقعا از این همه شفافیت ،صراحت و تدبیر!! آدم به وجد می آید قابل تامل است . آقای رشید پور مهرماه سال گذشته ودر گفتگو با ایرنا پس از کلی بحث درباره ضرورت استفاده از لباس فرم در مداری گفته است "پوشیدن لباس فرم با هدف کاهش فاصله طبقاتی برای دانش آموزان دختر و پسر بوده ولی اجباری نیست"

در نگاهی گذرا به پیکربندی سخنان رییس انجمن اولیا ومربیان استان اینگونه استنباط می شود که تهیه لباس فرم برای دانش اموزان اجباریست ،اما پوشیدن آن از سوی آنان اجباری نیست ،یعنی اولیا دانش اموزان می توانند هزینه کنند،پول تهیه لباس را به جیب افراد خاص واریز کنند ،اما اجباری در پوشیدن آن نیست !

خلاصه اینکه مسئولین آموزش وپرورش باید دراین مورد خاص شفاف اعلام کنند ،آیا تهیه لباس فرم اجباریست یا اختیاری ؟،اگر اجباری است چگونه می شود تهیه این اجبار فقط متوجه تهیه آن بشود اما دست دانش اموز را در پوشیدن یا نپوشیدن آن باز گذاشت ؟ اگر واقعا در پوشیدن آن اجباری وارد نیست ،پس چرا تهیه آن اجباریست ؟

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۷
باسلام
حکایت بالا حکایت شریک دزد و رفیق قافله است ،اداره کل آموزش و پرورش و بالاخص رییس انجمن اولیا و مربیانش در مقوله لباس فرم دانش آموزان صرفا به دنبال به دست آوردن سهم خود از پرداختی های خیاطان طرف قرارداد آموزش پرورش هستند.انجمن اولیا شهرستانها عملا رها شده هستند.از سوی اداره کل کمترین نظارتی بر آنها نمی شود .گردش مالی در این حوزه مبلغ کمی نست.از بازرسی کل استان درخواست می شود برای مشخص شدن اوضاع غیرشفاف و آلوده این بخش به عنوان نمونه وضعیت دو شهرستان بزرگ استان یکی درشمال و یکی در جنوب استان را در موارد زیر بررسی نمایند:
۱ شرایط افرادی که دوخت لباس به آنها واگذار گردیده منطبق به شیوه نامه وزارت صمت می باشد .
۲ تعرفه دوخت لباس که باید خانواده ها بپردازند چه میزان و چگونه تعیین می گردد.
۳ مبلغی که از خیاطهای طرف قرارداد به عنوان سهم آموزش و پرورش اخذ می گردد چه میزان و چگونه دریافت می شود بعضا مشاهده گردیده این مبلغ به صورت دستی و بدون هیچ رسید و یا مدرکی توسط کارشناسان انجمن اولیا و مربیان دریافت می شود. در صورتی که مبلغ مذکور می بایست به حساب متمرکز ادارت در بانک ها واریز و رسید پرداختی به ادرات آموزش و پرورش تحویل شود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
متاسفانه چندين سال است كه در اكثر مدارس،مديران با مغازه هايي هماهنگي ميكنن و مدلها و رنگهاي خاصي را مشخص ميكنن و اولياء دانش آموز را مجبور به خريد از آن مغازه ميكنن و پورسانت دريافت ميكنن. هيچ نظارت و برخوردي هم در اين رابطه نيست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار