اگر رفتار مردم ما طبیعی و بر اساس اعتماد به یکدیگر و تلاش برای جلوگیری از افسارگسیختگی قیمت ها و همچنین جلوگیری از رواج دلالیسم و سودجویی باشد، طبیعتا شاید گرانی اندکی را شاهد باشیم، اما هیچوقت قیمت ها مشابه آنچه در یکسال اخیر شاهد آن بوده ایم، هر روز از روز قبل سبقت نمی گیرند و این دقیقا مرتبط است با نوع رفتاری که ما از خودمان در مقابل گرانی ها نشان می دهیم.
کد خبر: ۷۶۷۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۹ 31 July 2019

تابناک ایلام::مدتی است مسایل اقتصادی و مالی بررفتار ومنش ما ایرانی ها تاثیر گذاشته و بروز برخی رفتارهای فردمحورانه را از مردم شاهدیم که رفتار شناسی ایرانیان ار سده های گذشته نشان می دهد که این ویژگی های جدید رفتاری در سبد رفتای ما ایرانیان جایگاهی نداشته و به باور عده ای مولود اتفاقات سیاسی و اجتماعی دهه های اخیر و دست پخت برخی مسئولان کشوری بخاطر اتخاذ تصمیمات موثر بر اقتصاد وسفره خانواده هاست .اما واقعا در کنار اینها  نقش خود ما در تسری وتعمیق آن چقدر است؟!

آنگونه که از بزرگترها ی خانواده شنیده ویا در مجالس ومخافل برایمان تعریف کرده اند ،این خلق وخو  در ژنتیک یک ایرانی جایگاهی ندارد،چرا که هرگز با رادمردی ،گذشت ،ایثار ،احترام به همنوع ،ترجیح همسایه بر خانه ،احترام به بزرگترها ،همنوع را در سفره خود شریک دانستن ومهمتر از همه اینها تحمل سختی ها ومرارت ها و...بعنوان ویژگیهای برجسته رفتاری ما ایرانیان سنخیت ندارد ،وباید دنبال چرایی های علمی وروانی گشت.

سالهای نه چندان دور که خبری از زندگی ماشینی ،گازکشی ، اینترنت خانگی ،تلفن همراه ،اپلی کیشن های رنگارنگ ،اینستاگرام و توییتر ودهها وبلکه هزاران نماد مدرنیته نبود ،زندگی سنتی ما ایرانیان حال وهوای دیگری داشت ،وقتی که دشمن به خاک وناموس این سرزمین نظر افکند،بزرگترین خلاف کوچکترهای خانواده، دست بردن در شناسنامه و یا جعل امضای پدر برای رفتن به صحنه دفاع از کیان کشور بود،اما الان چی ؟

همین کوچکترها در سنگرها ومکتب حبهه وحنگ الگوهای بزرگی برای ما ایرانیان شدند، درس گذشت وایثار به ما آموختند ،برای عبور از میادین مین به صف شدند ،برای شرکت در عملیات ها وصف مقدم به صف می شدند ، در تاریکی شب چون غذا کم بود ،فضا را برای گرسنگان باز می گذاشتند ،اما با روشن شدن معلوم می شد که با وجود اینکه همه گرسنه بوده اند،کسی دست به غذا نزده است ،به اندازه نیازشان از پول بیت المال بر می داشتند،تازه اینکه به فرماندهان ومدیران در خواست کاهش حقوق ومزایا ارایه می دادند ،اما الان بسیاری برای تاراج حقوق همنوع به صف شده اند ،صف جلو افتادن از دیگری برای قدری سود ناچیزآن هم به قیمت گرسنه ماندن چندین همشهری و همولایتی باب شده است!!

پشت جبهه ها هم کمتر از صحنه نبرد نبود ،از کودکی به یاد دارم هیچ خودرو مامور حمع آوری کمک به جبهه های حق علیه باطل از شهرها وروستاها دست خالی بر نمی گشت ،چه بسیار مادرانی که بهترین داشته اشان چند دانه تخم مرغ ویا یک پتوی پلنگی ویا چراغ ولور وفانوس کوچکی بود که با سخاوت هرچه تمامتر به جبهه کمک می کردند .بسیاری از مردم کوچه وبازار با درک صحیح سختی های جنگ ،فروتنی را پیشه کرده ،بر تمایلاتشان رنگ کشیدند ،وسالهای سال با روغن ،قند،پیت های نفت و سیلندرهای زرد وخاکستری گاز سر کردند !

اما نمی دانم واقعا مارا چه شده است ،همه چیز به یکباره رنگ باخت ،هرکسی فقط به فکر شکم خودش است ،از گرده بچه وزن بالا می روند تا دستشان به کیلویی مرغ یا گوشت برزیلی یخ زده بند شود ،تا اعلام می شود فلان کالا می خواهد گران شود ،قفسه فروشگاهها را خالی می کنند ،سرتاسرفضای مجازی را به هم می ریزند تا آدرس فلان مرکز توزیع مرغ وگوشت یخ زده را یافته ودرگرگ ومیش هوا به صف شوند تا نکند گرسنه ویا نیازمندی قبل از او به صف شود !

به محض اینکه می گویند بنزین گران می شود ،همه به صف می شوند تا شاید بیست لیتر ینرین 1000تومانی را درباک خودرو خود ذخیره کنند،نه به آژیر آمبولانس حال بیمار قلبی اهمیت می دهند ونه نعره های ماشین آتش نشانی به گوششان فرو می رود ،به میهمان شهرشان که ماشینش بنزین تمام کرده با چرخاشگری تمام می گویند ،هااای هالووووو کجا ؟؟اینجا دنیا به سر آمده است!

مابه مردمی تبدیل شده ایم که مشکل دیگران هیج ربطی به ما ندارد ،گویی سعدی شیرازی اهل ینگه دنیاست وشعر بنی آدم اعضای یکدیگر را برای کسان دیگر سروده است !این روزها باپدیدار شدن  مشکلات اقتصادی ،صبر وحوصله ما هم فروکش کرده است ،رفتار ما با گرانی متفاوت تر از همه جاشده است ،

. در همه جای دنیا وقتی کالایی گران می شود، مردم از آن استقبال نمی کنند تا قیمت تعدیل شده و مردم آنچه را درست تشخیص می دهند بتوانند با قیمت مورد انتظار و در حد توان خود تامین کنند؛ اما رفتار مردم کشور ما در مقابل گرانی ها دقیقا خلاف آن چیزی است که در سایر نقاط دنیا می توان دید.

مواجهه مردم با گرانی ها وکمبودها  را می توان اوج نمایش رفتار نادرست در مقابل آنها دانست. مردم زمینه را کاملا مهیا کرده اند برای آنچه دولتمردان یا سایر ارکان ب دنبال اجرای آن هستند. اگر مردم از آنچه می خواهد اجرا بشود، ناراضی هستند باید نارضایتی خود را با نخریدن نشان بدهند نه با صف کشیدن برای خرید! این رویه اشتباهی است که طی یکسال گذشته در مورد سایر کالاهایی که بعضا برای آن ستاد تنظیم بازار تشکیل شده، کمیاب شده و یا افزایش قیمت داشته است، در پیش گرفته ایم

همین رفتار باعث می شود که سودجویان و دلالان کشور ما را بهشتی برای خود تصور کنند و هر از گاهی به ویژه در شرایط نامساعد اقتصادی کیسه خود را از رفتار نادرست مردم در مقابل گرانی ها پر کنند. به این صورت که کالایی را یا عرضه نمی کنند یا شائیبه گرانی آن را مطرح می کنند و از آنجایی که مردم تصور این را دارند که زودتر خرید بکنند تا در آینده گران نشود، بسته به یک اصل خیلی طبیعی یعنی عرضه و تقاضا کالاهای سودجویان و دلالان هر روز گران تر می شود و مردم باید پول بیشتری بابت آن پرداخت کنند.

اگر رفتار مردم ما طبیعی و بر اساس اعتماد به یکدیگر و تلاش برای جلوگیری از افسارگسیختگی قیمت ها و همچنین جلوگیری از رواج دلالیسم و سودجویی باشد، طبیعتا شاید گرانی اندکی را شاهد باشیم، اما هیچوقت قیمت ها مشابه آنچه در یکسال اخیر شاهد آن بوده ایم، هر روز از روز قبل سبقت نمی گیرند و این دقیقا مرتبط است با نوع رفتاری که ما از خودمان در مقابل گرانی ها نشان می دهیم.

در همین قضیه تعمیر خط انتقال گاز که قرار است 24ساعت گاز شهرستانهایی از استان قطع شود ،نگاه کنید چه اتفاقاتی می افتد،به محض صدور اطلاعیه های شرکت گاز برای تامین وسایل جایگزین ،یا تامین نان مورد نیاز ببینید ،مردم ما مرتکب چه رفتارهایی شدند ؟!در شلوغی نانوایی ها ومراکز پیک نیک پرکنی ،چوب بندازی پایین نمیاد! مگر قرار است چه شود؟!

حال 24ساعت هم غذای گرم نخوریم ،یا غذای کمتری بخوریم ،مگر چه می شود !؟ چرا ما اینجور شده ایم ،چرا رنگ عوض کرده ایم ،چه چیزی در این تغییر رفتار ما دخیل بوده است ؟مگر ما هم انسانهای دهه شصت نیسیتیم ،مگر ما پخته شده در کوره سختی ها وجنگ ها نیستیم ،مگر ما فرزندان همان پدران ومادرانی نیستیم که سالهای سال در سردی وگرمی در حنگل ها وبیابانها باماروعقرب سر کردیم ؟حالا ما راچه شده که تحمل 24ساعت احتمال قطعی گاز تا این اندازه برایمان سخت شده است!؟

این رفتار آسیب زننده و غلطی است که مردم ما دچار آن شده اند، سهم دولت و حاکمیت هر اندازه در این امر دخیل بوده قبول، اما ما خودمان چقدر در تسری و فراگیر شدن این رفتار اشتباه و آسیب زننده مشارکت داشته ایم و سهم داریم؟ به نظر می رسد جامعه و مردم ما در برخی زمینه ها دچار مشکلات و آموزش های نادرستی شده اند که باید این رفتار را اصلاح کرد، شاید دیگر برای گران خریدن وکمبودها مردم صف نبندند.

 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
جلال
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۹
احسن خیلی عالی بود....
ولی حیف که ادما خیلی خودخواه شده اند ...

وافسوس که روز بروز بدتر میشود
و نسل به نسل بدتر...

وحسرت نسل قبل را باید خورد....

فقط اقتصاد نیست در همه ابعاد این سم مهلک گسترش پیدا کرده
گلشن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
به مدت 2سال می باشد که درمرکز تهران (شهرک بروجردی ) به تعداد 400 واحد خانه بدون گاز زندگی می کنند و هیچ کس پاسخگوی این موضوع نیست. .......
گلشن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
درهمین تهران شهرک بروجردی پشت پاساژ زیتون بالغ بر400 واحد خانه حدود 2000 نفر به مدت 2 سال بدون گاز زندگی می کنند و باتوجه به پیگیریهای فراوان هیچ کس پاسخگوی این موضوع نیست.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار