رئیس دانشگاه ایلام گفت: تکثر رسانه‌ها فرصت مناسبی برای تخصصی کردن آنهاست و اگر رسانه‌ها در مسیر تخصصی شدن گام بردارند در آن صورت رسالت رسانه‌ای بهتر انجام خواهد شد و گزارش و خبر و تحلیل هر رسانه از اعتبار بیشتری هم برخوردار خواهد شد.
کد خبر: ۷۷۰۲۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵ 09 August 2019

 به گزارش تابناک ایلام؛دکتر محمد علی‌اکبری با تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: خبرنگاری ترکیبی از سرعت، دقت، دلسوزی و احساس تعهد است و انتظار دارم این مجموعه‌ی عظیم، با تعهد به سرنوشت جامعه، کشور و حفظ انسجام ملی و توسعه و کارآمدی را در هر کار رسانه‌ای و خبری مد نظر داشته باشند و بدانند در صورت ارائه‌ی خبر درست، جامعه از آنان حمایت کافی را به عمل خواهد آورد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو، درباره فضای مجازی و اهمیت آن و رسالت خبرنگار و رسانه‌های امروز، با بیان اینکه فضای مجازی امروز هم تهدید است و هم فرصت، گفت: قبل از گسترش فضای مجازی جامعه ما از تریبون‌های یک‌طرفه رنج می‌بُرد که فضای مجازی هیمنه‌ی این تریبون‌ها را تقریبا شکست و تریبون‌های متعددی را ایجاد کرد.

رئیس دانشگاه ایلام تصریح کرد: از قضا جنس تریبون‌های یک طرفه و فضای مجازی هم مثل هم است ، چون خیلی حرفه‌ای و اخلاق مدار و اصولی نیست و از این نظر که این فضا، تریبون‌های یک طرفه را مهار کرده، فرصت است.

رئیس دانشگاه ایلام ادامه داد: به عنوان یک دانشگاهی، نگرانی من از فضای مجازی عوامانه شدن و عوام زدگی و نزول سطح حرفه‌ای گری در رسانه‌ها است، یعنی رسانه‌‌های متعدد مجازی در عین حال که سرعت دارند و پوشش حداکثری دارند لزوما به معنای عمیق بودن، مستند بودن و اصیل بودن و بررسی همه‌ی جوانب و به معنای کار حرفه‌ای رسانه‌ای نیست.

علی‌اکبری تصریح کرد: در این شرایط با خطر زرد شدن کار رسانه‌ای مواجه‌ایم و رسانه‌ی زرد مملو از تملق ، تهمت، دروغ و اطلاعات درست آمیخته باغلط است، در اینجاست که اهمیت کار رسانه‌های اصیل و دارای چارچوب و اصول و مرام و متعهد که به ارزش قلم تعهد داشته وپاسخگو باشد، بیشتر مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل بنده برای رسانه‌های چارچوب‌دارو دارای مبنا احترام قائلم و معتقدم یکی از این رسانه‌ها که رسالت حرفه‌ای خود را فدای اخبار زرد نکرده ایسنا است و سعی کرده جامعیت کار رسانه‌ای را حفظ کند و در حوزه علمی وفرهنگی و دانشگاهی با عمق بیشتری کار کند و از این جهت نگاه دانشگاه به ایسنا، نگاهی توام با احترام است.

رئیس دانشگاه ایلام گفت: یکی از انتظارات بنده از تکثر موجود در فضای رسانه‌ای این است که ما این تکثر را به جای اینکه به پراکندگی سطح تبدیل کنیم ، تکثر را در گروه‌های تخصصی فعال کنیم. مثلا تعدادی رسانه در حوزه دانشگاه ، تعدادی در حوزه جامعه و ... کار کنند و اگر رسانه‌ها در مسیر تخصصی گام بردارند در آن صورت رسالت رسانه‌ای بهتر انجام خواهد شد و گزارش و خبر و تحلیل هر رسانه از اعتبار بیشتری هم برخوردار خواهد شد.

علی‌اکبری افزود: در این راستا انتظارم این است که ایسنا بر تخصصی بودن فعالیت خود در حوزه دانشگاه اصرار بورزد و در صورتی که چنین زحمتی را به خوبی انجام دهد یقین دارم که می‌تواند جریان‌ساز هم باشد. به عنوان مثال الان در حوزه آموزش عالی یکسری برنامه‌ها را در دست انجام داریم که رسانه می‌تواند با نقد آنها به اجرای درستشان کمک کند و با ترویج آنها جامعه را برای این حرکت ها و برنامه‌ها آماده سازد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما در دانشگاه‌ها مباحثی با اهمیتی در دستور کار داریم، مدیریت سبز و کاهش هزینه‌ها ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و حفظ محیط زیست یکی از این برنامه‌ها است که ایسنا و دیگر رسانه‌های تخصصی می‌توانند در این زمینه ورود کنند.

علی‌اکبری گفت: مباحث مربوط به جذب و پذیرش دانشجوی خارجی و دیپلماسی علمی از یک طرف در سطح وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی یک امر موکد است و از طرف دیگر ممکن است دستگاه‌های اجرایی همکار و جامعه، اطلاعات و آمادگی ذهنی را نداشته باشند و ورود رسانه به این زمینه‌ها می‌تواند سبب انجام درست این بخش در سطح دانشگاه‌ها شود.

وی ادامه داد: تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه مراکز رشد وفناوری، مسابقات ایده‌پردازی و استارتاپ‌ها یک بسته اقدام جدید در دانشگاه‌ها است و لازم است شرایط ، ضوابط، مسیر حرکت در این زمینه برای دانشجویان، اساتید و فعالان خارج از دانشگاه، تبیین گردد.

رئیس دانشگاه ایلام گفت: انتظار بنده به عنوان یکی از خادمان آموزش عالی ورود ایسنا رسانه‌های مشابه به این حوزه است تا این رویکرد جدید به درستی معرفی شود و همگان بدانند که حرکت از آموزش محوری به فناوری چگونه باید انجام شود؟

علی‌اکبری با بیان اینکه موضوع اشتغال فارغ‌الحصیلان، انطباق نیاز جامعه با دروس ارائه شده در دانشگاه‌ها و تعامل بین دانشگاه و بازار کار یک زمینه دیگر برای فعالیت است، تصریح کرد: همکاری دانشگاه‌ها و بخش خصوصی در قالب دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه و مشاوره علمی وفناوری دانشگاه‌ها به بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی برای تصمیم سازی می‌تواند زمینه مناسبی برای کار رسانه باشد./ع

 

 

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار