علی رغم اینکه تلگرام در کشورما چندین سال است فیلترینگ است ولی همچنان این شبکه اجتماعی مورد استقبال اکثریت جامعه است به طوری که برخی از افراد بدون داشتن کمترین تخصص با تشکیل یک کانال تلگرامی خود را خبرنگار تلقی می کنند.
کد خبر: ۷۷۲۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷ 17 August 2019

تابناک ایلام ، مجتبی کاور :: گسترش شبکه های اجتماعی سبب شده بخش زیادی از افراد جامعه ما عضو این شبکه ها شوند همین امر باعث شده برخی افراد در قالب گروه های تیمی و یا حتی شبکه ای به دنبال جذب مخاطب باشند تا بتوانند کاربران بیشتری جذب کنند. در این بین در کشور ما تلگرام یکی از شبکه های اجتماعی است که مورد استقبال قرار گرفته است .

علی رغم اینکه تلگرام در کشورما چندین سال است فیلترینگ است ولی همچنان این شبکه اجتماعی مورد استقبال اکثریت جامعه است به طوری که برخی از افراد بدون داشتن کمترین تخصص با تشکیل یک کانال تلگرامی خود را خبرنگار تلقی می کند در حالی که این کاربر شبکه اجتماعی نه توان تنظیم یک خبر کوتاه همراه با ویراستاری را دارد ونه هرم وارونه می‌شناسد، و نه بر عناصر خبری اشراف کامل دارد وآنچه که در ذهن خود ویا تیم فکری وهدایت گر، این کانال وجود دارد با دیگران به اشتراک می گذارد وبیش از آنکه کار آمدی داشته باشند یاس و ناامیدی، تخریب ، تهدید و افترا به اشخاص حقیقی وحقوقی را دنبال می کنند.

بدون شک گردش وچرخش اطلاعات در جامعه یکی از موضوعات بسیار مهم وانکار ناپذیری است ولی اینکه این چرخش واطلاعات به چه قصد ونیت باشد خود جای بحث  بیشتری دارد که در این یاداشت مجالی برای پرداختن به آن نیست ونگارنده خود بر چرخش اطلاعات صحیح در جامعه را یک امر ضروری می داند .

کانال های تلگرامی که این روزها در استان تشکیل شده اند بیش از خبرگزاری ها و پایگاه های خبری موجود در استان هستند واین امر باعث شده بحث اطلاع رسانی در استان دست خوش تغیر شوند به طوری که برخی از خبرنگاران در استان هم با ایجاد یک کانال تلگرامی تلاش کرده که از قافله شبکه های اجتماعی در بحث انتشار اخبار عقب نمانند ولی در تیررس بودن خبرنگاران برای برخوردقضایی برای مسئولان بهترین گزینه بوده در حالی که متاسفانه شاهد جولان مدیران کانال های تلگرامی هدایت شده، با توهین و افترا به اشخاص حقیقی وحقوقی هستیم وکسی هم تاکنون برخورد قانونی با گردانندگان این کانال ها نداشته ، واگر هم برخورد قانونی شده تاکنون رسانه ای نشده است تا افکار عمومی از آن مطلع شوند !

متاسفانه برخی کانال های تلگرامی وگردانندگان پشت پرده آنها با توهین ، افترا وحتی تخریب واستفاده از ادبیات بسیار زشت در تلاش هستند تا افراد حقیقی وحقوقی جامعه را ترور شخصیتی کنند که سکوت نهاد های نظارتی ،مسئولان قضایی وپلیس امنیت اجتماعی دراین شرایط پر التهاب اجتماعی جامعه پذیرفتی نیست !؟

اینکه پلیس امنیت اجتماعی ویا دستگاه قضا دریک شهرستان به خاطر انتشار یک خبر که از زبان خود مسئولان بوده برخی ازخبرنگاران درآن شهرستان را مورد بازخواست ،تهدید به بازداشت وارسال اخطاریه ودر نهایت تعهد برای انتشار برخی اخباراقدام نمایند طبق ‌ماده 4 قانون مطبوعات - هیچ مقام دولتی و غیر دولتی حق ندارد برای چاپ مطلب یا مقاله‌ای در صدد اعمال فشار بر مطبوعات بر آید و یا به سانسور و کنترل‌نشریات مبادرت کند.

ولی متاسفانه در این شهرستان اعمال نظر شخصی گویا بر قانون مطبوعات مقدم تر است ! در حالی که اگر تخلفی صورت بگیرد باید برابر ماده 34 قانون مطبوعات - جرائم ارتکابی به وسیله مطبوعات در دادگاه صالحه با حضور هیأت منصفه رسیدگی می‌شود نه اینکه پلیس امنیت اجتماعی درآن شهرستان در صدد باشد با گرفتن تعهد غیر قانونی خبرنگاران که همه داری شناسنامه هستند را مورد بازخواست قضایی وانتظامی قرار بدهد .

ای کاش مسئولان قضایی و انتظامی این شهرستان به جای تعهد از خبرنگاران شناسنامه دار که درچارچوب قانون مطبوعات فعالیت می کنند ،گردانندگان کانال های تلگرامی و برخی شبکه های اجتماعی دیگر که ارکان نظام و مسئولان اجرایی گرفته تا نماینده مردم در مجلس شواری اسلامی را به بدترین شکل ممکن توهین ، افترا وتهمت قرار میدهند برخود کنند نه اینکه به اجبار از خبرنگاران تعهد بگیرند وآنها را تهدید به بازداشت و... کنند ؟!

متاسفانه برخی کانال ها ،وگردانندگان آنها که فاقد سواد اجتماعی هستند در تلاش هستند تا کج روی اجتماعی بسیار خطر ناکی را در جامعه ایجاد کنند حال باتوجه به در پیش بودن انتخابات آتی انتظار است دادستان به عنوان مدعی العموم ، پلیس امنیت اجتماعی ونهاد های امنیتی اقدمات پیش گیرانه وقانونی خود را دراین خصوص در دستور کار قرار دهند .

لازم به ذکر است طی روزهای آتی تابناک برای بررسی موضوع کانال های تلگرامی گزارشی در گفتگو با مسئولان قضایی ، ارشاد اسلامی و افراد صاحب نظر در عرصه رسانه و کارشناس مسائل اجتماعی را پیگیری ومنتشر خواهد کرد . /م

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سایا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
مقالاتتون رو همیشه از روزنامه فروشی می گیرم.عالیه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار