زمانی که درباره رژیم های غذایی خطرناک صحبت می کنیم، در واقع، به رژیم هایی که متعادل نیستند و از این رو، نمی توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنند، اشاره داریم.
کد خبر: ۷۷۳۰۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 19 August 2019

به واسطه تغذیه نامناسب و سبک زندگی کم تحرک، اضافه وزن و چاقی به یکی از نگرانی های اصلی در دنیای امروز تبدیل شده است.

خطری از جنس رژیم کاهش وزن!

به گزارش تابناک ایلام؛به نقل از "استپ تو هلث"، رژیم های غذایی سخت و محدود کننده یکی از گزینه هایی هستند که افراد بسیاری برای مقابله با این شرایط و کاهش وزن خود مد نظر می دهند. امروزه، رژیم های غذایی خطرناکی که کاهش وزن سریع را وعده می دهند، بدون این که از پشتیبانی علمی برخوردار باشند، در هر جایی در دسترس هستند. دنبال کردن این قبیل رژیم های غذایی می تواند به بروز مشکلات سلامت جدی منجر شود.

چه چیزی رژیم های کاهش وزن سریع را خطرناک می سازد

زمانی که درباره رژیم های غذایی خطرناک صحبت می کنیم، در واقع، به رژیم هایی که متعادل نیستند و از این رو، نمی توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین کنند، اشاره داریم. این رژیم های غذایی ممکن است شامل اجزا تشکیل دهنده مفیدی باشند، اما بر مصرف میزان بیش از حد از آنها تاکید دارند و این شرایط نیز ممکن است آثاری منفی بر سلامت انسان در پی داشته باشد. به خاطر داشته باشید که حتی مصرف بیش از حد آب نیز می تواند خطرناک و مرگبار باشد.

متاسفانه، افراد کلاهبردار و غیر مسئول بسیاری وجود دارند که از اینترنت برای ارائه ادعاهای مختلف استفاده می کنند. شما باید به این نکته توجه باشید که هرچه سریع‌تر وزن خود را کاهش دهید، در مقابل، هرچه زودتر نیز می توانید دوباره روند افزایش وزن خود را تجربه کنید. این شرایط به نام «رژیم یویویی» شناخته می شود.

در بلند مدت، افرادی که این الگو را دنبال می کنند می توانند به دیس‌لیپیدمی یا چربی‌پریشی مبتلا شوند. در این شرایط سطوح چربی خون می تواند بیش از اندازه بالا یا بیش از اندازه پایین باشد.

بسیاری از رژیم های غذایی برای کاهش وزن سریع اغلب فاقد پشتیبانی علمی هستند. در عوض، این رژیم ها بیشتر بر اساس نظرات و ادعاهای افراد شکل گرفته اند و بسیاری از آنها نه تنها نامعقول، بلکه خطرناک هستند.

نشانه های هشداردهنده رژیم های غذایی خطرناک

زمانی که یک رژیم غذایی خطرناک را دنبال می کنید، تقریبا در مدت زمانی کوتاه متوجه این مساله می شوید زیرا با بروز نشانه های هشداردهنده ای از سوی بدن خود مواجه خواهید شد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

گرسنگی شدید: رژیم های غذایی خطرناک اغلب بسیار محدود کننده هستند و فرد حتی احساس سیری را نیز تجربه نخواهد کرد.

ریزش مو: اگر با این شرایط مواجه هستید، به احتمال زیاد با کمبود ویتامین B7 یا بیوتین مواجه هستید. افزون بر این، سفید شدن مو، پوسته پوسته شدن و قرمز شدن پوست سر، شکنندگی ناخن ها و درد عضلانی از دیگر علائم این شرایط هستند.

کمبود انرژی: زمانی که با کمبود ویتامین های B و C مواجه هستید، شرایط سوخت و ساز دشوارتر شده و این تلاش اضافه برای بهبود سوخت و ساز به خستگی همراه با بی حسی و خواب آلودگی منجر می شود.

پوسته پوسته شدن پوست سر: این شرایط می تواند به کمبود احتمالی اسیدهای چرب ضروری، مانند امگا-3 اشاره داشته باشد زیرا آنها به روانسازی در سراسر بدن کمک می کنند.

زخم های دهان: عود مکرر زخم های دهان می تواند زنگ هشدار را برای کمبود ویتامین B12 به صدا درآورد. برای مقابله با این شرایط می توانید مصرف گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ را مد نظر قرار دهید.

احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در دست ها و پاها: این شرایط به کمبود ویتامین های گروه B، مانند فولات یا ویتامین B9 اشاره دارد. افزون بر این، ویتامین های B6 و B12 با بروز مشکلات در اعصاب محیطی در ارتباط هستند که می تواند موجب اضطراب، افسردگی و بی تعادلی های هورمونی شود.

پیامدهای رژیم های غذایی خطرناک

همان گونه که مشخص است رژیم های غذایی کم کالری و محدود شده می توانند در مدتی کوتاه پیامدهایی فراتر از کاهش وزن را موجب شوند.

افزون بر این، آنها خطری غیرقابل قبول برای سلامت انسان هستند زیرا:

آنها خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهند.

این رژیم های غذایی به سوء تغذیه و کمبود ویتامین ها و مواد معدنی منجر می شوند.

این شرایط می تواند موجب اختلالات غذا خوردن مانند آنورکسی (بی اشتهایی) و بولیمی (پرخوری) شود که می توانند پیامدهای بدتر از اضافه وزنی که داشته اید را برای شما به همراه داشته باشند.

آنها موجب آثار روانی منفی می شوند.

یک رژیم غذایی سالم

هر رژیم غذایی باید دارای ویژگی های برای ارائه کارایی لازم و پرهیز از در معرض خطر قرار دادن سلامت انسان باشد.

ابتدا، شما باید روند کاهش وزن تدریجی و متوسط را بر اساس تیپ بدن، سن و جنسیت خود دنبال کنید. برای انجام این کار بدون مواجهه با کمبودهای تغذیه ای شما باید حداقل 13 کالری به ازای هر پوند (453 گرم) از وزن بدن خود مصرف کنید.

تامین متعادل مواد مغذی اهمیت بسیار زیادی برای کاهش وزن به روشی سالم دارد، از این رو، شما باید مواد مغذی لازم را از هر گروه غذایی دریافت کنید.

شما برای ارائه عملکرد درست سیستم عصبی (مغز، اعصاب)، قلب و سلول های خونی (گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکت ها) حداقل به 40 تا 50 درصد از کربوهیدرات های روزانه نیاز دارید.

همچنین، تلاش کنید حدود 20 تا 30 درصد از کالری های روزانه خود را از منابع پروتئینی، مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، پنیر، ماست و مغزدانه ها تامین کنید.

در نهایت، درصد باقیمانده از وعده های غذایی روزانه باید شامل یک چربی حیوانی یا گیاهی باشد. چربی دشمن شما نیست، بلکه نوع و کیفیت آن اهمیت دارد. از این رو، از روغن های هیدروژنه، مانند مارگارین و هر گونه چربی ترانس پرهیز کنید.

سخن پایانی

روند کاهش وزن سالم زمانبر است و موفقیت در این مسیر به تدریج حاصل می شود. کاهش وزن سریع تنها سلامت شما را در معرض خطر قرار می دهد.

به خاطر داشته باشید که برای کاهش وزن باید انواع مختلف تغییرات کوچک در سبک زندگی خود را انجام دهید. این تغییرات کوچک در عادات می توانند برای همیشه همراه شما باشند. پس از آن، نه تنها به آن میزان که دوست دارید وزن خود را کاهش می دهید، بلکه احساس بهتری از این شرایط نیز خواهید داشت و تلاش می کنید تا وزن سالم خود را حفظ کنید./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار