این قضیه بی انصافی،کم لطفی و از وجدان به دور است و همان مثال بارز یکطرفه به قاضی رفتن است.وقتی از عدالت سخن به میان می آوریم،دیدگاه و مقصودمان از این واژه بدیهی و ملموس واقعا چیست؟
کد خبر: ۷۷۴۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۶ 25 August 2019

تابناک ایلام توفیق محمدیان::خواستهای بنیادی حقوق عامه را در یکی از دو ضابطه زیر می توان تعریف و بیان نمود که یکی با نظریه اصالت تصوری«ایده آلیستی» در حوزه تغییر و سکون استوار است و دیگری با اعتقاد به اصالت،آزادی و مختار بودن انسان؛مؤلفه اصالت تصوری بر این پایه استوار است که«هر تغییر سیاسی باید متوقف شود.»تغییر شر است و سکون ایزدی!

هرگونه تغییر را می توان متوقف نمود اگر دولت به سواد یا نسخه دقیق اصل،یعنی صورت یا مثال شهر مبدل گردد«یا آیتمهایی نظیر حقوق شهروندی که یکی از شعارهای پایه ای دولت های یازدهم و اکنون دوازدهم است محقق و استیفا شود یا آیتم اولیه تدبیر و امید که با این کلید واژه و آن«کلید معروف»رییس جمهور کارزار انتخاباتی را از خلبان دیروز و شهردار سابق-سردار محمد باقر قالیباف-ربود و پیروز این ماراتن گردید.»

یکی دانستن مقدرات دولت با مقدرات جامعه؛حصر توجه به این طبقه و وحدت آن در ثانی دولت باید به تولید که شعار سال مقام معظم رهبری«رونق تولید»بهای دو چندان دهد و قناعت پیشه و خودبسنده باشد و خودبسندگی اقتصادی را وجهه نظر و عمل قرار دهد و در پروژه ها و برنامه های عمرانی و اقتصادی و بویژه در بخش خصوصی آن را بروز داده و به منصه ظهور رسانده و متجلی و شکوفا نماید و گرنه حکمرانان به تاجران وابستگی پیدا خواهند نمود یا خودشان تاجر خواهند شد.

«شبیه داستان مفاسد اقتصادی گوشتهای منجمد وارداتی که کسانی که پستها و مناصب دولتی داشتند به تجار وابستگی پیدا نمودند و خودشان تاجر شدند و بجای ادامه تحصیل به قول قاضی بررسی پرونده گوشتهای وارداتی رفته بود در ارمنستان «رستوران» دایر نموده بود و بعد از گرجستان گوشت وارد نموده بود و این طرف داستان باز به قول قاضی پرونده پیرزن بیچاره باید ساعتها در صفهای طویل معطل می شد تا‌ با کارت ملی سه کیلو گوشت بگیرد و عکسش هم در شبکه های آن ور آبی پخش شود آیا این است استیفای حقوق عامه بر مبنای عدالت همگانی؟! »که مؤلفه نخست پایه های عدالت و مؤلفه دوم وحدت،انسجام و ثبات دولت را سست خواهد نمود.

این مسأله برخورد قاطع،منسجم،استوار و با برنامه و دیسیپلین حجت الا سلام دکتر رئیسی در ذات مسأله و در نوع خود بی بدیل و مهم و کلیدی است و تا این بازه زمانی کارآمد و موفق بوده است و اینکه آقای حسین راغفر گفته است:«هنوز با مفاسد کلان و دانه درشت ها برخوردی نشده است.»

این قضیه بی انصافی،کم لطفی و از وجدان به دور است و همان مثال بارز یکطرفه به قاضی رفتن است.وقتی از عدالت سخن به میان می آوریم،دیدگاه و مقصودمان از این واژه بدیهی و ملموس واقعا چیست؟تصور نمی شود این قبیل مسائل لفظی اهمیت خاصی داشته باشند یا اصولا پاسخ قطعی به آنان امکان پذیر باشد؛زیرا چنین اصطلاحات همیشه به معانی مختلف به کار می روند.با این حال مراد اغلب ما از عدالت،بویژه کسانی که دیدگاه کلی انسان دوستانه دارند،شاید چیزی از این مقوله باشد: در مقام نخست توزیع برابر حقوق شهروندی،یعنی آنگونه محدودیتها که در زندگی اجتماعی در مورد آزادی لازم است؛در درجه دوم رفتار و  سلوک مساوی با شهروندان در برابر قانون«همان حقوق عامه که دکتر رئیسی از بدو ورود به رأس قوه قضائیه به جد و محکم پیگیر آن بوده و هستند.»

مادامی که قوانین خود ترجیح یا تبعیضی در مورد هیچ شهروند یا گروه یا طبقه ای قائل نگردند که خوشبختانه رئیس دستگاه قضا این مسأله کلیدی را نصب العین قرار داده و حتی گفته اند:«یقه سفیدها هم مستثنی و در امان نیستند.»رابعا بی طرفی محاکم عدلیه«برکناری بعضی قضات خود گواه این قضیه است»و در آخر برخورداری هر شهروند از سهم و حق و حقوق مساوی نه تنها از بار بلکه از مزایا و محاسنی است که هر شهروند به علت سکونت و عضویت در یک کشور و خاصه نظام مقدس جمهوری اسلامی می تواند اعاده و دریافت کند و طبق آموزه های دینی و روایات ائمه معصومین ما انسان قابل احترام است و باید تکریم شود.

مساوات و تساوی طلبی به معنای اخص کلمه که دکتر رئیسی تأکید ویژه به آن دارند خواستار رفتار و سلوک بی طرفانه با شهروندان طبق شارع مقدس نظام است و می خواهد اصل و نسب و پیوند های خانوادگی و ثروت در کسانی که قانون را در مورد شهروندان اجرا می کنند و مجری آن هستند تأثیری نداشته باشد به بیان دیگر؛هیچگونه امتیاز «طبیعی» ویژه نمی شناسد این اصل مساوات در یکی از خطابه های«پریکلس» که توکودیدس«توسیدید» ثبت کرده است نقل شده است؛پریکلس می گوید:(قوانین ما همه را  در دعاوی خصوصی به یکسان از عدالت برابر بهره مند می کند،ولی ما از حقی که به فضل و برتری تعلق گیرد غافل نیستیم.وقتی شهروندی برجستگی و لیاقت خویش را به ثبوت می رساند،نه از باب اینکه حق و امتیازی استثنایی به وی داده شود،بلکه به پاداش شایستگی،برای خدمت به دولت و مردم برتری و رجحان می یابد و فقر هیچ مانعی در این راه ایجاد نمی کند

که این عبارات گویای برخی از اهداف بنیادین نهضت بزرگ مساوات و تساوی طلبی است که در اسلام هیچ کس به فرموده قرآن معجزه پیامبر عظیم الشأن اسلام بر دیگری برتری ندارد الا در ایمان:(بی شک گرامی ترین شما نزد خدا باتقواترین شماست.)که اسلام کلیه فخر فروشی ها،غرور،امتیازات نژادی و برتری جویی های اجتماعی را نفی کرده است و همه انسانها را از یک ریشه دانسته و برابر می داند:«آن کسی که شما را از یک نفس آفریده است.(آیه مبارکه۹۸سوره انعام) و آیات مبارکه دیگر از سور قرآن مؤید این مسأله راهبردی و کلیدی تساوی طلبی انسانها در برابر یکدیگر است.

 
 

 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار