نحوه مقایسه عملکرد دستگاهها و تعیین برترین ها نیز از همین وضعیت جاری تبعیت می کند ،چرا که اگر ارزیابی ها براساس الگوها وملاک ها عینی وواقعی مبتنی بر واقعیات جامعه وبرمبنای  اشل های علمی صورت می گرفت اصلا نبایستی در استان دستگاه برتری معرفی می شد  ،چرا که اگر این حجم دستگاه برتر در استان وجود داشت ،در حال حاضر نبایستی ردی از نارضایتی و مشکلات در استان پیدا می کرد .
کد خبر: ۷۷۶۲۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶ 30 August 2019

تابناک ایلام ::هر ساله بر اساس یک عرف اداری در سطح کشور،سازمان برنامه وبودجه با تعیین شاخص هایی ،عملکرد دستگاههای اجرایی را در بوته ارزیابی قرار داده و براساس محورهای چندگانه نسبت  به معرفی سازمانها ودستگاههای برتر مبادرت ورزیده ودر جشنواره ای به نام "شهید رجایی " از این دستگاهها تجلیل به عمل می آورد.

در استان ایلام نیز به سبک جاری ،روز گذشته با حضور معاون پارلمانی رییس جمهور در جشنواره شهید رجایی بر اساس محورهای از پیش تعیین شده از مدیران 35دستگاه برتر استان تجلیل به عمل آمد.

فلسفه کار یعنی تجلیل از دستگاههای برتر طبق شاخص ها درراستای تمییز دستگاههای اجرایی پرکار از دیگر دستگاهها کار مطلوب وپسندیده ایست ،چرا که در هر سازمان وحتی شرکتی اگر مسئولین آن تفاوتی بین کارکنان پرکار با سایرین قایل نشده به واقع می توان گفت یکی از مهمترین رویکردهای مدیریتی را نادیده انگاشته اند . حداقل خوبی ونتیجه ای که از این شیوه کسب می شود ،ایجاد رغبت وانگیزه  دو چندان در بین دستگاههای پرکار و تحرک و پویایی در دیگر دستگاهها بمنظور بالا کشیدن خود از وضعیت حال حاضر و رسیدن به برترین هاست .

اما اگر بخواهیم از زوایه دیگری به شناسایی دستگاههای برتر در استان ایلام بنگریم ،می توان گفت به این شیوه ارزیابی که اکثریت دستگاههای اجرایی را در زمره برترین ها قرار دهد نقد جدی وارد است ،چرا که اگر وضعیت رضایتمندی مردمی از عملکرد دستگاهها وتاثیر این عملکرد بر زندگی مردم ووضعیت جامعه را ملاک ارزیابی قرار دهیم می بینیم که این حجم دستگاه برتر با واقعیات حاکم بر حامعه مغایرت دارد.

نیک می دانیم که جامعه ایلام از حیث فرهنگی ،اجتماعی واقتصادی از نارسایی های جدی رنج می برد و این نارسایی به اشکال مختلف بر زندگی مردم سایه افکنده است ،نتیجه قابل ملموس آن نیز به شکل نارضایتی مردم از وضعیت حاکم بر زندگی تبلور یافته است ،بی شک این نارضایتی ها وتحمیل وضعیت جاری بر زندگی مردم نیتجه مستقیم وبلاوسطه سیاستگذاری ها ،تصمیم سازی ها وعملکرد همین مدیران دستگاههای است که روز گذشته بعنوان دستگاههای برتر برای دریافت لوح وتندیس بالای جایگاه قرار گرفته و عکس یادگاری گرفتند.

مع الاسف در بسیاری از موارد آمارهای ارایه شده از وضعیت های گوناگون حاکم بر جامعه همچون تورم و نرخ بیکاری ویا فاکتورهای دیگر باو اقعیات جامعه در تضاد وتباین است ،که این موضوع ریشه در ضعف جدی در سیستم آمارگیری کشور دارد ،مبنای ارزیابی عملکردها نیز با پیروی از این ضعف سیستمی ونبود الگویی علمی وعینی در معارفه برترین ها نشات می گیرد .

درست مثل سردرگمی دستگاههای آماری کشور در تعیین نرخ بیکاری کشور واستان که در جلسه اداری روز گذشته مورد مناقشه استاندار و نماینده مجلس قرار گرفت ،در حالی استاندار براساس نرخ اعلامی از دستگاههای ذیربط نرخ بیکاری استان را پایین تر از میانگین اعلام نمود ،اما نماینده استان با رد این آمار نرخ بیکاری را چیزی فراتر از 20درصد عنوان نمود .

نحوه مقایسه عملکرد دستگاهها و تعیین برترین ها نیز از همین وضعیت جاری تبعیت می کند ،چرا که اگر ارزیابی ها براساس الگوها وملاک ها عینی وواقعی مبتنی بر واقعیات جامعه وبرمبنای  اشل های علمی صورت می گرفت اصلا نبایستی در استان دستگاه برتری معرفی می شد  ،چرا که اگر این حجم دستگاه برتر در استان وجود داشت ،در حال حاضر نبایستی ردی از نارضایتی و مشکلات در استان پیدا می شد.

به هرحال با توجه به تعدد دستگاههای برتر معرفی شده در جشنواره شهید رجایی که شمارگان آن به 35 دستگاه رسید ،می توات چنین ادعا کرد که دراستان ما همه چیز بر وقف مراد است واصولا مشکل ویا کاستی در زمینه مدیریتی  درحوزه های مختلف متوجه استان نیست وتنها متولیان امام زاده های استان در ردیف برترین ها قرار نگرفتند !واین چیزی جز ذبح کیفیت به پای کمیت نمی تواند معنا شود ،همان چیزی که این روزها همچون سنگ های وزین بر پای توسعه وپیشرفت استان وکشور گره کور خورده اند!

شایان ذکر است دربین دستگاههای انتخاب شده ،هستند مدیرانی که با درایت ومدیریت صحیح واصولی سطح دستگاه را بالابرده وشایسته گرفتن در لیست دستگاههای برتر قرار دارند و این مطلب در تضاد با آنان نیست.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۸
کاش یک سازمان هم باشه به وضعیت معاونت توسعه و برنامه ریزی رسیدگی کنه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار