گاهی مصرف برخی مواد غذایی مضر و یا حتی مفید با همه‌ی خواصی که دارند، برای کسانی که معده‌ی ضعیف و حساسی دارند، مشکل ساز می‌شوند. از این دسته مواد می‌توان به محصولات لبنی، فلفل‌ها، پاپ کورن، غذاهای چرب، ساخارین، قهوه و نوشیدنی‌های گازدار اشاره کرد.
کد خبر: ۷۷۷۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳ 03 September 2019


اگر از دسته افرادی هستید که معده‌ی حساسی دارند و با مصرف برخی مواد غذایی دچار مشکل می‌شوند باید بگوییم که بهترین روش برای مراقبت از معده‌تان و به طور کلی برای راحتی گوارش پرهیز از مصرف آن مواد غذایی است. در این مطلب 10 نمونه از خوراکی‌هایی که هضم غذا را با مشکل روبه‌رو می‌کند معرفی می‌شود.

 

محصولات لبنی

افراد زیادی هستند که با افزایش سن در هضم محصولات لبنی دچار مشکل می‌شوند. مصرف این مواد غذایی منشأ گاز، نفخ و دیگر مشکلات و دردهای معدی می‌شود. اگر در هضم مشکل دارید در مصرف محصولات لبنی محتاط باشید و زیاده‌روی نکنید.

 

فلفل‌ها

مواد غذایی تند باعث تحریک دستگاه گوارش شده و معده را دچار مشکل می‌کند. از مصرف غذاهای تند بپرهیزید و به میزان اندکی فلفل به غذایتان اضافه کنید.

 

ساخارین

ساخارین و دیگر شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند سوربیتول به سختی هضم می‌شوند. این مواد غذایی مانع از آن می‌شوند که معده از عناصر مغذی حاصل از دیگر منابع قندی بهره‌مند شود. قبل از خرید برچسب محصولات غذایی را مطالعه کنید و از خرید محصولات حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی بپرهیزید.

 

سس گوجه فرنگی

سس گوجه فرنگی در ظاهر بی ضرر است اما میزان بالای اسید موجود در آن می‌تواند هضم غذا را در بسیاری از افراد با مشکل مواجه کند. اگر معده‌تان مشکل دارد و درد می‌کند از مصرف سس گوجه فرنگی بپرهیزید.

 

مواد غذایی چرب

مواد سرخ کردنی و چرب به طور واقعی لوله گوارش را دچار مشکل می‌کند. این مواد غذایی باعث یبوست و یا اسهال می‌شوند. بنابراین از مصرف مواد غذایی چرب مانند کره، گوشت قرمز پرچرب، بستنی خامه‌ای و هر آنچه سرخ کردنی است بپرهیزید.

افراد زیادی هستند که با افزایش سن در هضم محصولات لبنی دچار مشکل می‌شوند. مصرف این مواد غذایی منشأ گاز، نفخ و دیگر مشکلات و دردهای معدی می‌شود. اگر در هضم مشکل دارید در مصرف محصولات لبنی محتاط باشید و زیاده‌روی نکنید

 

مواد غذایی شیرین

بدن برخی افراد نمی‌تواند به راحتی قندها را تحمل کند. بنابراین از مصرف مواد غذایی بسیار شیرین بپرهیزید چون گوارش غذا را با مشکل مواجه می‌کنند.

 

مواد غذایی فرآوری شده

مواد غذایی فرآوری شده حاوی مواد نگهدارنده است که به سلامتی آسیب می‌زنند و در عین حال باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شوند. این قبیل خوراکی‌ها همچنین حاوی لاکتوز هستند که به معده و به خصوص به معده افرادی که نسبت به محصولات لبنی حساسیت دارند فشار مضاعف وارد می‌کند.

 

پاپ کورن

پاپ کورن به طور کلی برای معده مشکل ایجاد می‌کند. این دانه‌های سفید به سختی تجزیه و هضم می‌شوند. دانه‌های آن‌ها نیز برای دستگاه گوارش دردسرساز است.

 

قهوه

قهوه زودهضم نیست بخصوص زمانی که معده خالی است. علاوه بر این برخی سوداها و چای‌ها حاوی کافئین هستند و در کنار قهوه مشکلاتی در هضم ایجاد می‌کنند.

 

نوشیدنی‌های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار تأثیر منفی روی هضم غذا دارند و معده درد ایجاد می‌کنند. اگر معده‌تان حساس است از این نوشیدنی‌های حاوی افزودنی‌های شیمیایی بپرهیزید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار