کد خبر: ۷۷۸۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ 09 September 2019
معاون اجرایی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه بویراحمد، گفت؛ این روزها که در خیابان ها قدمی برداریم هوای ایام عزاداری حسینی در گوشه گوشه شهر موج می‌زند تا جایی که در هر محله پیر و جوان دست به دست هم داده‌اند تا شور حسینی در تکیه ها، مساجد و حسینیه‌ها پرشورتر برپا شود. در این ایام هیئت ها و تکایای زیادی در بین مردم نذری توزیع می کنند، پخت غذا های مختلف، تهیه شربت و آب شرب و توزیع آنها به عنوان نذری در بین مردم از آیین های رایج مردم ما است، اما در این بین رعایت برخی نکات بهداشتی برای حفظ سلامتی عزاداران حسینی ضروری است.
  به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، دکتر سید فخرالدین معصومی افزود؛ هرگونه پخت و پز باید در مکان هایی با شرایط بهداشتی انجام شود و تمامی افراد درگیر در توزیع آب، شربت، چای و غذا باید دارای کارت بهداشت معتبر بوده لذا رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمات ضروری است. افراد درگیر در تهیه و توزیع مواد غذایی اساسا باید نسبت به شستشوی دست ها و استفاده از لباس و روپوش مناسب اقدام نمایند.
وی تصریح کرد؛ مواد خام و اولیه مصرفی باید سالم و بهداشتی بوده و توصیه می شود از مواد غذایی بسته بندی شده که مورد تایید وزارت بهداشت می باشد استفاده گردد.
وی با بیان اینکه،ضروری است احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه و ضروری است که خرید گوشت و مرغ حتما از چرخه دامپزشکی انجام شود.
معاون اجرایی مرکز بهداشت استان ادامه داد؛ برای تهیه و پخت غذا؛ باید از نمک بسته بندی ید دار تصفیه شده و روغن های دارای مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پایین استفاده گردد.
وی اضافه کرد؛ در طبخ غذاها باید از ظروف مناسب در آشپزی استفاده شود و پس از هر بار طبخ مواد غذایی به نحو مطلوب شست و شوی ظروف و تجهیزات انجام گیرد و در هنگام توزیع غذا، از راه رفتن افراد توزیع کننده غذا بر روی سفره ها خودداری شود.
معصومی ادامه داد؛ افراد باید از نگهداری مواد غذایی پخته شده در دمای محیط به مدت طولانی یعنی بیش از دو ساعت، خودداری کنند و در صورت الزام به نگهداری بیشتر از دو ساعت، باید مواد غذایی پخته در زیر دمای ۴ درجه سانتی گراد یا در دمای بالای ۶۳ درجه سانتی گراد و روی شمعک گاز نگهداری شوند تا درجه حرارت ماده غذایی به زیر ۶۳ درجه نرسد.
وی گفت؛ از نگهداری مواد غذایی خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل یخچال و یا سردخانه خودداری گردد و در صورت توزیع سبزی و سالاد، رعایت مراحل چهارگانه سالم سازی الزامی است و توصیه می شود از سالاد و سبزی بسته بندی شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده گردد.
وی عنوان کرد؛ از مصرف دخانیات در مکان های مسقف خودداری و ضروری است با نصب تابلوها و یا اطلاعیه ممنوعیت استعمال دخانیات و جمع آوری زیر سیگاری ها از استعمال مواد دخانی در محل های مسقف جلوگیری شود.
دکتر سید فخرالدین معصومی در ادامه ابراز داشت؛ از سلامت آب آشامیدنی و ظروف چندبار مصرف که برای توزیع آب، چای و مواد غذایی استفاده می شود اطمینان داشته باشیم.
وی افزود؛ در صورت استفاده از ظروف یکبار مصرف برای توزیع چای و مواد غذایی گرم، بهتر است از ظروف یکبار مصرف برپایه گیاهی، سلولزی و آلومینیومی استفاده شود. از ظروف یکبار مصرف پلی استایرینی و پلاستیکی برای مواد غذایی و نوشیدنی گرم و داغ (بالای ۶۵ درجه سانتی گراد) استفاده نگردد.
وی با اشاره به اینکه از سرویس های بهداشتی با رعایت نظافت باید نسبت به شستشو و گندزدایی مستمر و نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی و یا نصب جای مایع محتوی مایع دستشویی اقدامات لازم صورت گیرد.
وی در ادامه ابراز نمود؛ پسماند های تولید شده باید به شکل بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شوند و ضروری است درکنار هر ایستگاه صلواتی سطل یا کیسه جهت جمع آوری مرتب ظروف و لیوان های یکبار مصرف استفاده شده قرار گیردو پساب ایستگاه های صلواتی و تکایا باید به نزدیک ترین سیستم جمع آوری زباله یا فاضلاب هدایت و نباید این پساب ها در خیابان جاری شود و در این خصوص بازرسان بهداشت محیط ارزیابی و مشاوره لازم را می توانند به مردم ارائه دهند.
وی یادآور شد؛ بهتر است تا حد امکان از نوشیدنی های پک شده برای نذورات استفاده شود و در صورت تهیه نوشیدنی های باز از فرو بردن لیوان و پارچ به داخل ظروفی که آب و شربت داخل آن است، جلوگیری شود.
برای خنک کردن نوشیدنی باید از یخ های بسته بندی بهداشتی استفاده شود، زیرا یخ های قالبی فاقد شرایط بهداشتی لازم می باشند.
 وی در پایان خاطر نشان کرد؛ کارشناسان بهداشت محیط در طول مدت عزاداری با همکاری سایر ارگان های نظارتی از مساجد، تکایا و حسینه ها بازدید و ضمن آموزش متولیان مساجد و روسای هیات ها بر نحوه رعایت موارد بهداشتی نظارت می کنند. و شهروندان در صورت بروز هرگونه مسمومیت غذایی و یا شکایت بهداشتی می توانند با شماره تلفن ۱۹۰ تماس گرفته و موضوع را از این طریق پیگیری کنند.
 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یاسوجی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
خدا قوت خدمت دکتر معصومی مرد همیشه زنده و با اخلاق بهداشت . پاینده باشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار