شیر تنها یک نوشیدنی مناسب برای رشد کودکان نیست و یکی از بهترین گزینه ها برای افراد مبتلا به دیابت نیز محسوب می شود.
کد خبر: ۷۷۹۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 14 September 2019

افراد مبتلا به دیابت باید یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنند، اما کنترل قند خون تنها با مواد غذایی مصرفی مرتبط نیست. نوشیدنی ها نیز می توانند به روش های مختلف بر سطوح قند خون انسان تاثیرگذار باشند.

بایدها و نبایدهای نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت

به گزارش تابناک ایلام، به نقل از "ریدرز دایجست"، انتخاب نوشیدنی های مناسب برای دیابت به اندازه انتخاب مواد غذایی مناسب اهمیت دارد و البته این کار همواره ساده نیست.

بدن فرد مبتلا به دیابت نمی تواند به درستی از انسولین برای جذب قند خون به درون سلول ها برای تامین انرژی استفاده کند. این می تواند به سطوح بالای قند خون و برخی عوارض جدی منجر شود.

نوشیدنی های حاوی قند می توانند به افزایش سریع گلوکز یا قند خون منجر شوند. این افزایش ها می تواند برای افراد مبتلا به دیابت خطرناک باشد. در ادامه با برخی از بهترین و بدترین نوشیدنی ها برای افراد مبتلا به دیابت بیشتر آشنا می شویم.

آب: بیشتر بنوشید

بایدها و نبایدهای نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت

آیا نوشیدن چند لیوان آب بیشتر به کنترل قند خون انسان کمک می کند؟ مطالعه ای که در نشریه Diabetes Care منتشر شد، نشان داده است که می تواند این گونه باشد. پژوهشگران دریافتند افرادی که روزانه دو لیوان یا کمتر آب می نوشند، نسبت به آنهایی که آب بیشتری در طول روز مصرف می کردند، حدود 30 درصد احتمال بیشتری داشت قند خون بیشتری داشته باشند. به نظر می رسد هورمونی به نام وازوپرسین در این زمینه نقش دارد که به بدن در تنظیم سطوح مایع کمک می کند. زمانی که فرد با کم آبی بدن مواجه است، سطوح وازوپرسین افزایش می یابد که کبد را به تولید قند خون بیشتر تشویق می کند.

کارشناسان مصرف شش تا هشت لیوان آب در روز را توصیه کرده اند. با مصرف میوه ها و سبزیجات تازه بخشی از این میزان مایع، اما نه تمام آن تامین می شود. اگر به نوشیدن آب عادت ندارید، پیش از هر وعده غذایی یک لیوان آب مصرف کنید. پس از گذشت چند هفته، یک لیوان آب نیز به وعده غذایی خود اضافه کنید. اگر تا پیش از این به میزان کافی آب مصرف می کردید نیازی به افزایش آن وجود ندارد.

شیر: بیشتر بنوشید

بایدها و نبایدهای نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت

شیر تنها یک نوشیدنی مناسب برای رشد کودکان نیست و یکی از بهترین گزینه ها برای افراد مبتلا به دیابت نیز محسوب می شود. شیر حاوی کلسیم، منیزیم، پتاسیم و ویتامین D است که بدن برای بسیاری از عملکردهای ضروری خود به آنها نیاز دارد. شیر کم چرب یا پر چرب یک نوشیدنی خوب برای افراد مبتلا به دیابت است. بنابر پژوهشی که در نشریه the Journal of the American Heart Association منتشر شد، نوشیدن شیر بیشتر می تواند به پیشگیری از سکته های مغزی نیز کمک کند که یکی از نگرانی ها برای بسیاری از افراد مبتلا به دیابت است.

همچنین، پژوهشگران دریافتند که مصرف پنیر نیز می تواند اثری مشابه با شیر به همراه داشته باشد. اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستید یا به لبنیات آلرژی دارید، مصرف سبزیجات سبز برگ تیره به میزان زیاد می تواند به دریافت کلسیم و دیگر الکترولیت های مورد نیاز بدن کمک کند.

کارشناسان مصرف روزانه دو تا سه وعده محصولات لبنی، از جمله شیر کم چرب یا پر چرب، را توصیه کرده اند. شیر حاوی کربوهیدرات ها نیز است، از این رو، توجه داشته باشید که یک لیوان شیر می تواند 12 گرم کربوهیدرات داشته باشد. نوشیدن شیر به همراه یک وعده غذایی می تواند به بدن در کنترل افزایش طبیعی قند خون ناشی از مصرف کربوهیدرات ها کمک کند.

چای: بیشتر بنوشید

بایدها و نبایدهای نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت

چای، به ویژه انواع سیاه و سبز، یک نوشیدنی با عطر و طعم فوق العاده، بدون کالری و سرشار از آنتی اکسیدان ها است که فواید سلامت مختلف را ارائه می کند و می تواند برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید باشد. نوشیدن بیش از سه فنجان چای در روز می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. چای ممکن است به کاهش خطر سکته مغزی و بیماری قلبی نیز کمک کند. البته چای های سرد و شیرین شده که حاوی قند افزوده فراوان هستند برای افراد مبتلا به دیابت مفید نخواهند بود.

نوشیدن سه تا چهار فنجان چای در روز برای بیشتر مردم خوب است. البته توجه داشته باشید که کافئین می تواند شما را هنگام شب بیدار نگه دارد. نوشیدن میزان بیشتر چای در صورت انتخاب گزینه های بدون کافئین مساله ساز نیست. همچنین، به آنچه به چای اضافه می کنید توجه داشته باشید و از شکر یا خامه استفاده نکنید.

قهوه: با احتیاط مصرف کنید

بایدها و نبایدهای نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت

برخی مطالعات نشان داده اند افرادی که قهوه می نوشند با خطر کمتر ابتلا به دیابت نوع 2 مواجه هستند. ترکیبی در قهوه به نام اسید کلروژنیک به نظر می رسد آهنگ جذب گلوکز در جریان خون را کند می سازد. اما برخی مطالعات دیگر نشان داده اند که مصرف قهوه در افراد مبتلا به دیابت ممکن است موجب افزایش قند خون شده یا بدن را برای پردازش آن به تلاش بیشتر وادار کند.

ممکن است آنچه افراد مبتلا به دیابت به قهوه خود اضافه می کنند، عامل مساله‌ساز باشد. شکر، شیرین کننده ها و خامه از جمله گزینه هایی هستند که می توانند موجب افزایش قند خون و وزن شما شوند.

به گفته کارشناسان، نوشیدن دو تا سه فنجان قهوه در روز احتمالا برای بیشتر افراد خوب است، اما اگر در کنترل قند خون خود با دشواری مواجه هستید، شاید بهتر باشد مصرف قهوه خود را کاهش داده و نتایج این اقدام را بررسی کنید. واکنش قند خون هر فردی به غذاها منحصر به فرد است.

نوشابه رژیمی: با احتیاط مصرف کنید

بایدها و نبایدهای نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت

نوشابه های رژیمی و بدون کالری انتخابی عالی برای افرادی که نگران دیابت هستند، به نظر می رسد، اما شاید ضرر آنها بیشتر از فوایدشان باشد. یک مطالعه که شرایط 2,000 نفر را مورد بررسی قرار داد، نشان داد افرادی که هر روز نوشابه رژیمی مصرف می کردند با افزایش احتمال ابتلا به دیابت مواجه بودند و پژوهشگران این گونه نتیجه گیری کردند که نوشابه رژیمی، خود می تواند یک عامل خطرآفرین باشد.

پژوهشی دیگر در استرالیا که به بررسی شرایط 600 بیمار مبتلا به دیابت پرداخت، نشان داد که نوشیدن بیش از چهار قوطی نوشابه رژیمی در هفته احتمال ابتلا به رتینوپاتی دیابتی تکثیری (پرولیفراتیو)، یک بیماری چشم که از عوارض دیابت است، را افزایش می دهد.

این در شرایطی است که انجمن دیابت آمریکا همچنان نوشابه های رژیمی را جایگزین بهتری برای نوشابه های عادی برای افرادی که بر قند خون نظارت دارند، عنوان کرده است.

اگر به مصرف نوشابه های رژیمی عادت دارید، مصرف روزانه یک قوطی از آن به جای یک نوشابه معمولی احتمالا مشکل آفرین نیست، اما بهترین گزینه پرهیز کامل از آنها است. شما می توانید مصرف نوشیدنی های سالم مانند آب و چای را مد نظر قرار دهید.

البته، مقاومت در برابر وسوسه مصرف نوشابه رژیمی ممکن است شما را برای مصرف غذاهای ناسالم دیگر مانند چیپس، شیرینی ها، برگرها و غذاهای سرخ شده تحریک کند. نتایج یک پژوهش در دانشگاه کارولینای شمالی نشان داد، افرادی که یک نوشابه رژیمی را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم مصرف می کردند، نسبت به آنهایی که غذاهای سرخ شده و شیرین مصرف می کردند، کاهش خطر قند خون و کلسترول بالا را تجربه کردند.

نوشابه و نوشیدنی های میوه ای شیرین: کمتر مصرف کنید

بایدها و نبایدهای نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت

در یک قوطی نوشیدنی شیرین چیزی حدود 10 قاشق چایخوری شکر وجود دارد که می تواند افزایش سریع قند خون را موجب شده و خطر افزایش وزن، فشار خون بالا، سکته مغزی و بیماری قلبی را افزایش دهد. مصرف یک نوشیدنی شیرین در روز می تواند 150 کالری خالی و حدود 40 تا 50 گرم کربوهیدرات افزایش دهنده قند خون را به رژیم غذایی شما اضافه کند که همگی می توانند موجب افزایش چربی شکم، التهاب و مقاومت به انسولین شوند که این شرایط خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی را افزایش می دهد.

نوشابه و نوشیدنی های میوه ای شیرین از جمله بدترین نوشیدنی ها برای افراد مبتلا به دیابت هستند.

اگر به دیابت مبتلا هستید، پرهیز از نوشابه و نوشیدنی های شیرین دیگر یکی از بهترین روش ها برای کنترل قند خون، کاهش وزن و بهبود سلامت است. مصرف نوشیدنی های سالم‌تر می تواند کاهش چشمگیر دریافت کالری و کربوهیدرات ها را موجب شود. زمانی که ابتلا به دیابت به تازگی در یک فرد تشخیص داده شده است، این اغلب یکی از نخستین اهداف است.

بهترین گزینه قطع کامل مصرف نوشابه و نوشیدنی های میوه ای شیرین است. اگر به مصرف آنها عادت دارید، وعده های کوچکتر را طی یک یا دو هفته مصرف کرده یا نوشابه معمولی را با نوشابه رژیمی ترکیب کنید تا میزان کالری دریافتی آن کاهش یابد. به تدریج میزان مصرف را کاهش داده تا سرانجام مصرف آنها را قطع کنید.

آبمیوه: کمتر مصرف کنید

بایدها و نبایدهای نوشیدنی برای افراد مبتلا به دیابت

نتایج پژوهشی که در نشریه Diabetes Care منتشر شد، ارتباط بین مصرف منظم آبمیوه و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را نشان داد. از نظر تغذیه ای، مصرف میوه کامل گزینه بهتری است. یک وعده 4 اونسی از آب پرتقال 100 درصد دارای 56 کالری، 12 گرم کربوهیدرات، و هیچ گونه فیبر است، در شرایطی که یک پرتقال تازه کوچک دارای 45 کالری، 11 گرم کربوهیدرات و 2 گرم فیبر است. افراد مبتلا به دیابت، هر از گاهی می توانند مقدار کمی آبمیوه 100 درصد را مصرف کنند. آبمیوه قند میوه را بدون فیبر در اختیار بدن قرار می دهد که این می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مساله‌ساز باشد.

افراد دوستدار آبمیوه بهتر است مصرف میوه کامل یا آب سبزیجات کم سدیم را مد نظر قرار دهند که کالری و کربوهیدرات های به مراتب کمتری نسبت به آبمیوه را وارد بدن می کنند. اگر با هوس شدید مصرف آبمیوه مواجه هستید، آن را همراه با یک وعده غذایی مصرف کنید. سپس، قند خون خود را اندازه گیری کنید و طی سه یا چهار روز آینده این کار را تکرار کنید. اگر قند خون شما بیش از 35 تا 50 واحد افزایش نداشت، یک آبمیوه طبیعی کوچک مشکل آفرین نخواهد بود.  نوشیدن آبمیوه به تنهایی می تواند موجب افزایش ناگهانی قند خون شود، اما مصرف آن به همراه غذاهای دیگر، به ویژه پروتئین یا یک چربی سالم، می تواند به پیشگیری از این شرایط کمک کند./ح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار