تقویت زیر ساختها ،حمایت از بازارچه های مرزی و ترغیب وتشویق تولید کنندگان به استاندارد سازی و تعدیل قوانین دست وپا گیر گمرکی باید در اولویت قرار گیرد ،چرا که افزایش ظرفیت صادرات از این بازارچه ها می تواند خلاء ناشی از عدم صادرات محصولات نفتی را پر نموده وکاهش چشمگیر منابع درآمدی کشور را جبران نماید.
کد خبر: ۷۸۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹ 06 October 2019

تابناک ایلام ::از آنجاییکه بخش اعظمی از درآمدهای کشور متکی به نفت می باشد ،تحریم های اقتصادی آمریکا برعلیه کشورمان منجر به کاهش چشمگیر درآمدهای دولت شده وبخش اعظمی از طرح های دولت را با چالش جدی مواجهه کرده است ،بودجه ریزی براساس قیمت ومیزان صادرات نفت وعدم تحقق این درآمدها یکی از مهمترین آثار تحریمی در کشور به حساب می آید.

از سالها پیش مقام معظم رهبری راه برون رفت کشور از مسایل وگرفتاری های اقتصادی را نگاه به درون و برنامه ریزی بر اساس اقتصاد مقاومتی توصیه نموده و اخیرانیز در سخنانی با تبیین آثار تحریم های اقتصادی ،یکی ازآثار مثبت تحریم ها را فاصله گرفتن از اقتصاد نفت محوررا اعلام نمودند.

یکی از مهمترین و اثرگذارترین آثار نگاه مسئولین به درون که درقالب اقتصاد مقاومتی تبلور خواهد یافت ،تقویت صنایع کوچک وبزرگ داخلی و تلاش برای استاندارد سازی تولیدات این صنایع وارتقاء نقش وجایگاه کشاورزی ودامپروری در اقتصاد کشور بانگاه به بازراهای بین المللی است ،همان چیزی که قدرت خارج نمودن اقتصاد ایران از سیطره چندین ساله نفت را داراست .

برکسی پوشیده نیست که بواسطه تحریم های اقتصادی  اینروزها که تمامی مجاری وصول ارز بسته شده ودرآمدهای ارزی کشور با مشکل جدی مواجهه شده است ،بازارچه های مرزی از طریق ایجاد دسترسی به بازار کشورهای همسایه نقش بسزایی در تامین ارز مورد نیاز کشور ایفا نموده وبه واقع می توان آن را مفری مهم برای دور زدن و کاهش آثار تحریم های اقتصادی به حساب آورد .

لذا تقویت زیر ساختها ،حمایت از بازارچه های مرزی و ترغیب وتشویق تولید کنندگان به استاندارد سازی و تعدیل قوانین دست وپا گیر گمرکی باید در اولویت قرار گیرد ،چرا که افزایش ظرفیت صادرات از این بازارچه ها می تواند خلاء ناشی از عدم صادرات محصولات نفتی را پر نموده وکاهش چشمگیر منابع درآمدی کشور را جبران نماید.

همان چیزی را که این روزها در بازاچه مرزی مهران شاهدیم ،"رونق صادرات وافزایش ورشد محسوس صادرات محصولات از این بازارچه وافزایش درآمدیهای ارزی کشور" !

اما این روزها به خاطر حذف روادید اربعین و اخلال در مرزهای استانهای همجوار ،رشد چندبرابری تردد زائرین ازمرز بین المللی مهران را شاهدیم ،بطور قطع افزایش تردد جاده ای و ترافیک ایجاد شده در جاده منتهی به پایانه مرزی مهران باعث اخلال جدی در روند فعالیت این بازارچه وکاهش چشمگیر صادرات خواهد شد .

اگر چه اربعین یک مزیت بسیار ارزشمند سیاسی،فرهنگی ومعنوی برای کشور به حساب آمده و در ردیف مولفه های مهم امنیت ملی کشور قرار گرفته است ،اما این را باید بدانیم که رتق وفتق امور اقتصادی کشور و تلاش برای کاهش آثار تحریم های اقتصادی نیز از اهمیت بسیار بالایی در امنیت کشور برخودار است .

بنابراین بایستی به گونه ای برنامه ریزی وعمل کرد که این دوعامل مهم در امنیت کشور یکدیگر را تحت شعاع قرار نداده بلکه توامان نتایج ارزشمند خود در حوزه های مختلف امنیت ملی وارتقاء جایگاه بین المللی کشور را برجای بگذارند ،مسئولین باید به گونه ای عمل کنند که این حرکت ارزشمند اربعین ،کمترین اخلالی در روند صادرات گمرک مهران ایجاد نکند.

همان موضوع مهمی که استاندار ایلام در جلسه اقتصاد مقاومتی به خوبی بدان اشاره نمودند.قاسم سلیمانی دشتکی با تاکید براینکه نباید صادرات را تعطیل کرد گفت: هرمانعی که جلوی صادرات رابگیرد از سرراه برمی داریم .برای معطل نشدن صادرات حتی کار رادر آن طرف مرز هم دنبال کرده ایم .

وی افزود:8درصد صادرات غیرنفتی کشور از مرز مهران انجام می گیرد ،که بایستی این سهم به بالای ده درصد برسد .امسال تلاش کرده ایم که تفکیکی بین مسیر زوار اربعین و صادرات وترانزیت کالا انجام شود. چرا که هدف گذاری ما در صادرات ،عبور از مرز 2میلیارد دلار است .

بنابراین این سخنان مهم استاندار گویای اهمیت مرز تجاری مهران ولزوم حرکت در مسیر عدم اخلال در فعالیت های آن است ،همه مسئولین بایستی در مسیر حمایت از صادرات حرکت کنند و برنامه ریزی ها به سمتی باشد که اربعین بر روند صادرات کمترین تاثیر منفی برجای نگذارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار