معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد اربعین دانشگاهیان کشور گفت: سند فرهنگی اربعین دانشگاهیان باید تدوین شود چرا که می تواند در ارائه راهکار برای بهتر برگزار کردن همایش اربعین تاثیرگذار باشد.
کد خبر: ۷۸۸۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 16 October 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ غلامرضا غفاری در نشست ستاد اربعین دانشگاهیان استان ایلام اظهار داشت: این سند می تواند هندسه کار ما را تعریف و مشخص کند و با همراهی و تجارب بدست آمده برنامه مدونی در این راستا توسط دانشگاهیان ارائه شود.

وی تاکید کرد: با یک اجتماع و راهپیمایی بزرگ مواجه هستیم که تنها در پیاده روی و جمع شدن خلاصه نمی‌شود، بلکه از مفاد و ارزش والایی برخوردار است. 

وی افزود: وظیفه دانشگاهیان به دلیل نخبگی و مجموعه مدیریتی نسبت به سایر آحاد جامعه متفاوت است و باید این همایش به لحاظ محتوا نیز مورد توجه قرار گیرد.

رئیس ستاد اربعین دانشگاهیان کشور یادآور شد: مجموعه های مختلف دانشگاهی باید به حوزه اربعین ورود لازم را داشته باشند تا بتوان با استفاده از این ظرفیت اربعین را به جهانیان معرفی کرد.

غفاری با بیان اینکه میزان نفوذ این حرکت را نمی‌توان در میان جهانیان پنهان کرد، گفت: همایش اربعین می‌تواند چشم انداز همکاری فکری را میان ایران و سایر کشورهای اسلامی ایجاد کند.

وی اضافه کرد: همایش بین المللی اربعین مانند قاب و آینه ای است که تمام آموزه‌ها و عقایدی را که بر مبنای هویت تببین می‌شود، منعکس و به عرصه ظهور می‌رساند.

وی یادآور شد: با وجود تمام تلاش ها برای استفاده از ظرفیت ها اما باید به مخاطرات این همایش نیز توجه داشت و برای آنها برنامه ریزی های کارشناسانه انجام داد.

غفاری در خصوص تامین زیرساخت ها نیز گفت: با وجود تلاش های فراوان برای توسعه زیرساخت ها اما این اقدامات کفایت نمی کند و با توجه به شرایط مرزی مهران و مجموعه استان و همچنین ظرفیت شناوری که در حال تردد است باید زیرساخت های بیشتری تامین شود.

وی به راه اندازی قرارگاه فرهنگی اربعین در مرز مهران اشاره کرد و افزود: می توان با شریک سازی این فضا را ایجاد کرد و اگر دانشگاه ها سرانه ای را برای این موضوع در نظر بگیرند می توان این اردوگاه را در یک یا چند نقطه راه اندازی کرد.

غفاری تاکید کرد: این اردوگاه نه تنها در ایام اربعین بلکه در طول سال می تواند و ایام میزبان آحاد دانشجویان و فرهنگیان باشد.

راه اندازی اردوگاه فرهنگی دانشگاه در مهران ضرورت دارد

رئیس دانشگاه ایلام نیز در این نشست گفت: راه اندازی اردوگاه فرهنگی دانشگاه ایلام برای انجام فعالیت های فرهنگی در مرز مهران ضرورت دارد.

محمد علی اکبری اظهار داشت: در صورت ایجاد چنین فضایی در مهران نه تنها در ایام اربعین بلکه در طول سال می توان از ظرفیت این فضا استفاده کرد و در اختیار همه دانشگاهیان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مرز مهران بعنوان مرز اول محل تردد زائران بی شماری است، افزود: در صورت راه اندازی قرارگاه اربعین و اجرایی شدن آن در مهران دانشگاهیان می توانند از ظرفیت آن در طول سال استفاده کنند.

علی اکبری یادآور شد: در صورت امکان بجای تمرکز بر زیارت تنها در اربعین که ممکن است برای بعضی ها با چنین حجم جمعیتی مقدور نباشد بتوانند در طول سال بدون دغدغه و با خیال راحت به عتبات مشرف شوند.

رئیس دانشگاه ایلام گفت: با توجه به ماموریت دانشگاه نسبت به اربعین بین همه دانشگاهیان استان تقسیم کار شده و برپایی موکب های خدمت رسانی به زائران هم در مرز مهران و هم در شهر ایلام همچنین اعزام دانشجویان به این موکب ها صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: دانشگاه ایلام و مجموعه آموزش عالی آمادگی خود را برای هرگونه همکاری فرهنگی اعلام می کند و حتی در حوز اجتماعی نیز حضور فعال دارد.

علی اکبری به برنامه های این دانشگاه اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های فرهنگی این دانشگاه انعقاد تفاهم نامه با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ایلام برای برگزاری برنامه های فرهنگی است.

وی افزود: از دیگر برنامه های دانشگاه ایلام برگزاری سوگواره شعر کردی شین است که با استقبال خوبی در سطح استان روبرو شد و در کنار این سوگواره نیز نمایشگاه نقاشی ئه سر نیز برگزار و مورد بازدید علاقه مندان قرار گرفت./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار