یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گفت: بهترین زمان برای دوش گرفتن پس از انجام تمرینات سخت ورزشی حداقل 20 تا 25 دقیقه پس از پایان ورزش است.
کد خبر: ۷۸۸۹۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ 16 October 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ روح الله فریادی گفت: یکی از اشتباهات رایج بین ورزشکاران را دوش گرفتن سریع پس از انجام تمرینات ورزشی عنوان کرد و افزود: زمانی که ورزشکاری سخت ورزش می‌کند، ضربان قلبش بالا می‌رود، دمای بدن او افزایش پیدا می‌کند و خون به سطح پوست نزدیک شده و پوستش قرمز می‌شود.

وی تصریح کرد: هنگامی که تمرینات تمام می‌شود، ورزشکار باید حدودا هشت دقیقه با انجام حرکات کششی به سرد کردن بدن خود بپردازند و پس از آن 20 تا 25 دقیقه صبر کند تا جریان خون و ضربان قلب در بدن به حالت عالت عادی خود برگردد و بعد می‌تواند دوش بگیرد.

مربی بدنسازی تیم ملی سپک تاکرای مردان ایران اضافه کرد: برای دوش گرفتن هم بهترین شیوه شروع دوش با آب گرم است تا مواد زائدی همچون اسید لاکتیک که حین تمرین و عرق کردن روی سطح سلولهای پوست انباشته شده برداشته شود.

وی تصریح کرد: ورزشکار پس از یک دقیقه دوش با آب گرم، بلافاصله باید آب را سرد کرده و با آب سرد دوش بگیرد.

فریادی تاکید کرد: البته برای ورزشکارانی که دچار سینوزیت و یا بیماری‌های قلبی هستند، تاکید می‌شود پس از پایان یک دقیقه دوش آب گرم، آب را به تدریج سرد کنند، چراکه ممکن است به تشدید بیماری سینوزیت و یا سکته قلبی در این بیماران منجر شود.

مربی بدنسازی تیم ملی هندبال نوجوانان ایران یادآور شد: امروزه یکی از شیوه‌هایی که ورزشکاران حرفه‌ای پس از تمرینات ورزشی انجام می‌دهند، دوش گرفتن تنها با آب سرد است که باعث بالا رفتن سوخت و ساز بدن و افزایش اشتهای ورزشکاران می‌شود./ح

 

ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار