رصد‌خانه «تابناک»، خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند:مدیرمسئول روزنامه جوان: کوروش برای همه ایرانیان محترم است/نماینده اصلاح‌طلب: شرایط مطلوب اصولگرایان است/قربانیان حساب‌های نیابتی بانک سرمایه چه کسانی هستند؟ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۹۳۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶ 01 November 2019
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
انتقاد یک مقام دولتی از بی‌اخلاقی‌ها علیه حداد عادل

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری گفت: اخلاق و انصاف عناصر اصلی هر کنش و گفتمانی است چه اصلاح‌طلب باشیم چه اصولگرا. وقتی بار‌ها قربانی این بداخلاقی‌ها بوده‌ایم با شکیبایی و ⁧ روادار⁩ی بیشتری به ⁧قضاوت⁩ بنشینیم.علیرضا معزی با بیان این که «می‌توانیم منتقد و مخالف جدی عقاید و مواضع سیاسی دکتر ⁧ حداد عادل⁩ باشیم؛ کما اینکه از منتقدان جدی ایشان هستم» گفت:، اما دلیل نمی‌شود تنها ۳۰ ثانیه از یک گفت‌وگوی مبسوط درخصوص وضعیت آموزشی و رشته ⁧ علوم انسانی⁩ در دو دهه‌ی پیش را گزینش کنیم و بگوییم صرفاً برای تحصیل پسرشان مدرسه تأسیس کرده‌اند.وی با بیان این که «بد نیست در خصوص تأسیس مدارس پسرانه و دخترانه‌ی ⁧فرهنگ⁩ چند نکته را بدانیم شاید به قضاوتمان کمک کند» افزود: خانم ماهروزاده از وضع اسفناک رشته علوم انسانی در مدارس آن هم در سال‌هایی سخن می‌گوید که بسیاری از نشردهندگان این ویدیو اساساً آن سال‌ها را درک نکرده‌اند.معزی خاطر نشان کرد: دکتر ⁧حداد عادل⁩ و ⁧دکتر ماهروزاده⁩ در سال‌هایی که مدارس علوم انسانی فرهنگ را تأسیس کردند، دو چهره صرفاً آموزشی و پرورشی بودند و این اقدامشان اعتباری برای این رشته در همان سال‌ها محسوب می‌شد بگونه‌ای که اقدام آنان، آغازگر تأسیس مدارس علوم انسانی دیگر شد.‏وی یادآور شد: ایشان می‌گوید فقدان مدرسه‌ای با کیفیت و معتبر برای ثبت‌نام پسرشان، انگیزه‌ای برای تأسیس مدرسه پسرانه فرهنگ در سال‌های بعد شد. تا آنجا که اطلاع دارم فرید حداد در رشته علوم انسانی در مدرسه‌ای دولتی دیپلم گرفت، و مدرسه فرهنگ پس از دیپلم او تأسیس شد.‏معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریئیس جمهوری خاطر نشان کرد: حتی بسیاری از چهره‌های سیاسی که با عقاید دکتر حداد عادل زاویه داشتند نیز فرزندشان را در مدرسه فرهنگ ثبت نام کردند نظیر دکتر عطاءالله ⁧مهاجرانی⁩.معزی در خاتمه تاکید کرد: اخلاق و انصاف عناصر اصلی هر کنش و گفتمانی است چه اصلاح‌طلب باشیم چه اصولگرا. وقتی بار‌ها قربانی این بداخلاقی‌ها بوده‌ایم با شکیبایی و ⁧ روادار⁩ی بیشتری به ⁧قضاوت⁩ بنشینیم.
 
کرباسچی: اصلاح طلبان باید از مردم عذرخواهی کنند

کرباسچی تصریح کرد: نقد‌های وارده به کارنامه خودمان را باید صریحا برای مردم مطرح کنیم؛ مردم صداقت ما را ببینند و آنوقت آنجایی که نتوانسته‌این کاری کنیم درکمان خواهند کرد. این کار برای مردم پذیرفتنی‌تر است تا اینکه مدام رجزخوانی کنیم و بگوییم این انتخابات را برده یا آن انتخابات را برده‌ایم.وی افزود: خیلی از پیروزی‌های ما نتیجه عملکرد بد رقبای ما بوده است نه اینکه ما خیلی خوب عمل کرده باشیم. ما خیلی جا‌ها نقش داشتیم و اصلاح طلبان باید این موضوع را صریحا اعلام و با مردم در میان بگذارند؛ و حتی همانطور که آقای خاتمی مطرح کردند باید از مردم عذرخواهی هم کنیم و درست ارزیابی کنیم تا مشکلاتمان برطرف شود.کرباسچی در مورد طرح رسا، نیز گفت: این طرح کلیت خوبی دارد، اما به نظر من قابل اجرا نیست و اشکالات قانونی دارد و نمی‌تواند موفق باشد چرا که تبلیغ زودهنگام است و باعث برخورد می‌شود.
 
پاسخ علی مطهری به یک سوال انتخاباتی

علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا از لیست اصلاح طلبان کاندیدا می‌شوید یا لیست اصولگرایان گفت:: هنوز به جمع بندی نرسیدم که اصلاً در انتخابات شرکت کنم یا خیر. وی در پاسخ به این پرسش که برخی‌ها گفته‌اند که صحبت شما علیه نظارت رهبری بر حسن اجرای سیاست‌های کلی موجب رد صلاحیت شما می‌شود افزود: آقای جبرائیلی اشتباه می‌کند.
 
منتجب‌نیا: تحزب با نظام ولایی مغایرت ندارد

عضو هیات موسس حزب جمهوریت ایران اسلامی با تاکید بر اینکه نظام حزبی به هیچ وجه به نظام ولایی مغایرت ندارد، گفت: احزاب می‌توانند مردم را متحد کنند در حالی که فقدان احزاب ممکن است منجر به عوام‌گرایی شود. حجت الاسلام رسول منتجب‌نیا عصر پنجشنبه در نخستین کنگره حزب جمهوریت ایران اسلامی با بیان این که مسأله تحزب امروز به عنوان مترقی‌ترین نظام در جهان مطرح است افزود: عقلای جهان به این نتیجه رسیده‌اند که تحزب از بهترین روش‌ها برای اداره کشورهاست. نظام حزبی به هیچ وجه با نظام ولایی و احکام دینی مغایرت ندارد و بلکه موید یکدیگر هستند. منتجب نیا با اشاره به تاکید آیات و روایات بر جمع گرایی اظهار داشت: ۱۹ بار در قرآن واژه حزب مطرح شده و در روایات هم بر هم‌اندیشی و مجالست تاکید شده است.
وی، تبدیل خرد فردی به خرد جمعی، پیشگیری از استبداد، شکوفایی نیرو‌های جوان، تقویت فرهنگ پرسشگری و پاسخگو کردن حاکمیت، تولید فکر و برنامه و پیشگیری از تفرقه و پراکندگی نیرو‌ها را از مزایای تحزب عنوان کرد و گفت: بر خلاف تصور، احزاب می‌توانند مردم را متحد کنند. در حالی که نبود حزب می‌تواند به پوپولیسم منجر شود.
 
طیف خاکستری می‌آید!

نماینده شیراز در مجلس در مورد انتخابات آتی خانه ملت نیز گفت: به نظر بنده طیف خاکستری در این انتخابات مشارکت می‌کند و نتیجه این انتخابات همه را متعجب خواهد کرد! رجبی در مورد تائید صلاحیت اصلاح‌طلبان نیز افزود: قطعاً این شورا با سعه‌صدر برخورد خواهد کرد و جریان اصلاح طالبان در این خصوص برنامه‌ریزی کرده‌اند به‌طوری‌که رقبا نیز ما را تحسین می‌کنند.
 
اصغرزاده: این دوره قرار نیست بین بد وبدتر انتخاب کنیم

چهره سیاسی اصلاح طلب گفت: راهبرد ائتلاف طرفداران زیادی در جبهه اصلاحات ندارد؛ در حقیقت در این دوره قرار نیست ما بین بد وبدتر دست به انتخاب بزنیم. ابراهیم اصغرزاده در بخشی از گفتگوی خود درباره سرلیست شدن محمدرضا عارف در انتخابات مجلس آینده گفت: فکر می‌کنم آقای عارف به احتمال زیاد کاندیدای مجلس نخواهند شد. این چهره اصلاح طلب درباره ارائه لیست اصلاح طلبانه و یا ائتلاف هم گفت: در مورد لیست سال ۹۸ باید بگویم استراتژی مسلط بر جبهه اصلاحات این است که جریان اصلاحات کاندیدا‌هایی را معرفی کنند که اصلاح طلب باشند، بنابراین آن راهبرد ائتلاف طرفداران زیادی در جبهه اصلاحات ندارد؛ در حقیقت در این دوره قرار نیست ما بین بد وبدتر دست به انتخاب بزنیم. وی هم چنین درباره واکنش اصلاح طلبان به ردصلاحیت احتمالی کاندیداهایشان از سوی شورای نگهبان گفت: ما باید منتظر باشیم تا شورای نگهبان غربالگری و گزینش‌های خودش را انجام بدهد، بعد بیاییم از میان کاندیدا‌هایی که در حقیقت شورای نگهبان انتخاب کرده است یک لیستی را به مردم معرفی کنیم.
 
مدیرمسئول روزنامه جوان: کوروش برای همه ایرانیان محترم است

مدیرمسئول روزنامه جوان در مورد کوروش اظهارنظر کرد. عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان با بیان اینکه کورش برای همه ایرانیان محترم است، نوشت: اگر حاکمی بوده که تا نیل حکومت کرده شخصیتی فراملی است. او ادامه داد: اگر ذوالقرنین است شخصیتی الهی است که با نژاد پرستی و ملی گرایی نسبتی ندارد. او افزود: ظلم بزرگ قراردادن پهلوی‌های در امتداد تاریخی او و آوردن وی به تقابل با نظام دینی است که دم خروس پمپئو هم بیرون زد.
 
نماینده اصلاح‌طلب: شرایط مطلوب اصولگرایان است

عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس، گفت: شرایط کنونی مطلوب حال اصولگرایان است، اما اگر فضای مشارکتی بالایی داشته باشیم، معتقدم مجلس یازدهم مجلس متعالی به لحاظ وجود وزن‌ها و گفتمان‌های مختلف در صحن علنی مجلس خواهد بود. عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده نقده و اشنویه و نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم، گفت: هر تحلیلی که در خصوص انتخابات مجلس یازدهم انجام دهیم تحلیل در فضاست. ما نمی‌توانیم بدون آمارسنجی و رأی‌سنجی مردم پیش‌بینی‌هایی صورت دهیم. او با یادآوری اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات در ترکیب مجلس آینده تاثیر مستقیم دارد تاکید کرد: اگر درصد مشارکت زیر ۲۵ درصد باشد، مجلسی شبیه مجلس نهم یا هفتم خواهیم داشت. اما اگر درصد مشارکت بیش از ۲۵ درصد و کمتر از ۴۰ درصد باشد، مجلس دوگفتمانی خواهیم داشت که تمام گفتمان‌ها در آن حضور پیدا خواهند کرد. اصل موضوع در حال حاضر بستگی به میزان مشارکت مردم دارد. این نماینده مجلس ادامه داد: بنده در جلسه شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم گفتم در شرایط فعلی نمی‌توان شاهد مشارکت بالای مردم در انتخابات بود. شرایط کنونی مطلوب حال اصولگرایان است، اما اگر فضای مشارکتی بالایی داشته باشیم، معتقدم مجلس یازدهم مجلس متعالی به لحاظ وجود وزن‌ها و گفتمان‌های مختلف در صحن علنی مجلس خواهد بود. در غیر این صورت همان‌طور که گفتم، مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم یا نهم خواهد بود. حسین‌زاده در پاسخ اینکه شباهت مجلس آینده به مجلس دهم محتمل است یا خیر، گفت: آرزو نمی‌کنم که مجلس یازدهم شبیه مجلس دهم شود. ما باید به یک نرم استاندارد در سیاست‌ورزی برسیم. این ایراد هم تنها به مجلس برنمی‌گردد، در حال حاضر اشخاصی هستند که وزیر شده‌اند و تا دیروز عضو احزاب بوده‌اند، اما امروز از آن احزاب انصراف داده‌اند. در صورتی که افرادی که وزیر می‌شوند باید همچنان عضو همان حزبی که بوده‌اند باقی بمانند.
 
روایت جالب یک سایت کروات از سبیلوی ایرانی که در فوتبال رکورد دار شد

سایت اینفو کرواسی در گزارشی به علی دایی مهاجم و سرمربی سابق ایرانی پرداخته است: ️خیلی از کسانی که فوتبال را از دهه ۹۰ می‌شناسند به خوبی بازیکن سبیلویی را به یاد دارند که در خط حمله تیم ملی ایران گل‌های زیادی به ثمر رساند و رکورد گل‌های او در تیم ملی سال‌هاست که در فوتبال جهان باقی مانده است. این بازیکن از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۶ برای تیم ملی ایران به میدان رفت و توانست ۱۰۹ گل به ثمر برساند؛ رکوردی که هیچ بازیکنی در تیم ملی فوتبال کشورش موفق نشده به آن دست یابد. این بازیکن در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز به عنوان مهاجم نوک برای ایران به میدان رفت، هرچند خیلی‌ها در ایران انتقاد کردند که او سنش بالا رفته و بهتر است مهاجمی جوان‌تر برای این تیم به میدان برود.

قربانیان حساب‌های نیابتی بانک سرمایه چه کسانی هستند؟

مجرمان و متهمان این پرونده به نیابت از افراد کم‌بضاعت، معتادان و کودکان اقدام به انتقال پول‌هایی کلان کرده‌اند و عواید نامشروع کلانی را به دست آوردند. پرونده کارتن‌خواب‌ها یا پرونده افتتاح ۲۴۰ حساب توسط موسوی‌نژاد در موضوع پرونده حسین هدایتی از جمله این حساب‌های نیابتی هستند که به نام مظلومان، اما به کام مفسدان اقتصادی باز شدند. مجرمان افراد فقیر را سوار بر ماشین‌های لوکس می‌کردند و آن‌ها را به عنوان مدیران عامل شرکت معرفی می‌کردند. حساب‌های نیابتی در پرونده هادی رضوی، حسین هدایتی و شاملویی که به زودی پرونده او مورد رسیدگی قرار می‌گیرد وجود دارند.

اصولگرایان این دوره سهمیه‌بندی ندارند

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه: معتقد به اختلاف دو نسل قدیم و جدید اصولگرا نیستم، علتش این است که ما در اسلام، مانند مارکسیسم نیستیم که گروهی را نسل کهنه بنامیم و گروهی را نسل نو بدانیم. ما که این را قبول نداریم. ما نسل قدیم شده‌ایم؟ اینکه نگاه نسل جوان با نسل قبل متفاوت است، خب باید هم متفاوت باشد. وی درباره وضعیت لیدری و رهبری فردی یا شورایی در جریان اصولگرا گفت: گاهی افرادی به روی کار می‌آیند که حرف اول و آخر را می‌زنند و حرفشان فصل الختام است، گاهی هم جمع می‌شوند. الان نمی‌شود گفت که به طور قطع یک نفر در اصولگرایان حرف آخر را می‌زند. جامعه روحانیت عضو شورای ائتلاف نیست بلکه قبول کردند نظارت و داوری را بپذیرند، سه نفر را برای همین نظارت معرفی کردند. مسیر را خوب می‌دانم. ان‌شاءالله این دوره سهمیه‌بندی نداریم، بلکه ارزش‌محوری داریم

روایتی از تلاش‌ها برای انحلال ارتش

سرهنگ محمدعلی شریف‌النسب، از فرماندهان عملیات در آزادسازی خرمشهر و مقاومت حصر آبادان در کافه خبر گفت:️نتیجه نبرد ذوالفقاری، حفظ آبادان و خرمشهر بود. ۳۳۰ درجه ما در محاصره عراقی‌ها بودیم و فقط ۳۰ درجه در اختیار ما بود که همان جاده خسروآباد بود. آن تز امام که فرمودند: اگر همه با هم باشید خداوند هم با شماست، یعنی وحدت کلمه و وحدت هدف که باشد امداد‌های الهی هم پشت آن است، در آنجا به ما ثابت شد. در روز‌های ابتدایی جنگ هر روز در ستاد جنگ‌های نامنظم، آیت الله خامنه ای، دکتر چمران و فرماندهان جمع می‌شدند و حوادث و اتفاقات را بررسی می‌کردند و با مشورت به یک راهکار مشترک می‌رسیدند. این تز نه اینکه تز امروز ارتش باشد از گذشته‌های دور بوده است؛ چگونه این کشور توانسته است از امپراطوری‌های قدیم مثل عثمانی و شوروی تا به امروز بماند؟ این ارتش، ارتش پهلوی و قاجار نیست بلکه ارتش الهی است. گاهی هم تلاش کرده اند که از آن استفاده ابزاری بکنند، اما ارتش شاخصه‌ها و انسان‌های فرزانه‌ای دارد که آن‌ها مانع شده اند. در یک کلام این ارتش سرافراز‌ترین ارتش جهان است. زمانی که انقلاب احتیاج به خون دهی داشت ارتش پا به میدان گذاشت. بعد که سپاه تشکیل شد گفتند که سپاه روی چشم ما جا دارد. این خط انحلال ارتش را منافقین دادند، اگر این خط به پیروزی می‌رسید انقلابی نمی‌ماند و در واقع این ارتش بود که انقلاب را نگه داشت.

یک درخت، متهم اصلی مشکلات تنفسی مردم خوزستان

مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان خوزستان: در سال‌های گذشته شهرداری اهواز به کاشت تعداد زیادی از گونه گیاهی کنوکارپوس اقدام کرد. یکی از ویژگی‌های این گونه گیاهی گرده افشانی آن در آبان‌ماه است که با شروع بارش‌ها گرده آن در محیط پراکنده و موجب بروز مشکلات تنفسی می‌شود. مطالعات انجام شده نشان داد اگر این گیاه (کنوکارپوس) پیش از آبان ماه هرس شود، دیگر شاهد گرده افشانی آن نخواهیم بود/ باشگاه خبرنگاران جوان
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار