مطالعه جدید نشان می دهد مراحل مختلف خواب به مغز فرصت می دهد تا خودش را از مواد سمی احتمالی پاکسازی نماید.
کد خبر: ۷۹۴۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷ 04 November 2019

محققان دریافتند در طول خواب عمیق، به نظر می رسد فعالیت موج آهسته سلول های عصبی، فضایی را برای مایع مغزی نخاعی ایجاد می کند تا به شکل هماهنگ به داخل مغز وارد و خارج شوند؛ فرآیندی که تصور می شود موجب پاکسازی ضایعات متابولیکی می شود.

«لورا لوئیس»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بوستون آمریکا، عنوان می کند: «این ضایعات شامل بتاآمیلوئید است؛ پروتئینی که به شکل غیرعادی در مغز افراد مبتلا به زوال عقل انباشت می شود.»

وی تاکید می کند که هنوز اثبات نشده است که خواب عمیق به پیشگیری از زوال عقل یا سایر بیماری ها کمک می کند.

به گفته وی، «هدف نهایی این تحقیق این است که دریابیم چرا کیفیت بد خواب با ریسک بالاتر انواع مشکلات مزمن نظیر زوال عقل، بیماری قلبی و افسردگی، مرتبط است.»

محققان می دانند که مایع مغزی نخاعی به پاکسازی ضایعات متابولیکی از مغز کمک می کند. همچنین می دانند که این فرایند در طول خواب تقویت می شود. اما دلایل این موضوع هنوز نامعلوم باقی مانده است.

محققان با بررسی ۱۱ فرد سالم در طول خواب و انجام اسکن MRI برای کنترل جریان مایع در مغز و ارزیابی فعالیت الکتریکی سلول های مغز دریافتند خواب عمیق به تقویت مغز کمک کرده و به مغز اجازه می دهد تا از ضایعات روزانه رهایی یابد و این خانه تکانی روزانه به تقویت عملکرد مغز کمک می کند./م

مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار