اما وضعیت محور ایلام سرابله به رغم تعریض آن همچنان خطر آفرین است ،چراکه تعدد کشته ها وحوادث جاده ای در این مسیر درماهها وهفته های اخیر ،خبر از سر درون آن می دهد ! سری که همان ضعف ساختاری و فنی خطرناک مستور شده در دل  جاده است ،تاجایی که تعریض صورت گرفته هم  نتوانسته ضعف فنی حادثه آفرین این محور را مخفی نماید .
کد خبر: ۷۹۴۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹ 05 November 2019

تابناک ایلام ::راههای مواصلاتی در تمامی جوامع بعنوان یکی از مولفه های مهم توسعه به شمار می آیند ،بصورت کلی بررسی جوامع توسعه یافته وبه صورت خاص استانهای برخوردار کشور نشان می دهد زیرساختهای ارتباطی از جاده ها ،بزرگراهها وآزادراه ها گرفته تا راه آهن و فرودگاه از نقش غیر قابل انکاری در رشد وتوسعه این جوامع ومناطق برخوردارند.

استان ایلام با برخورداری از مزیت های نسبی موثر وشتاب دهنده توسعه ای سالهاست که از قافله توسعه وپیشرفت و بهره گیری از این مزیت ها به نفع مردم و رشد همه جانبه عقب مانده و بی توجهی مسئولین در ادوار گذشته به این مولفه مهم خود به یکی از عوامل اصلی عدم تحقق توسعه وپیشرفت و مانعی مهم در مسیر رشد وتعالی اقتصادی وبالفعل شدن پتانسیل های بالقوه این استان تبدیل شده اند .

در کنار نقش آفرینی این عوامل بازدارنده رشد وتوسعه استان ،راههای غیر استاندارد و منسوخ شده ارتباطی،بعد از جنگ یکی از مهمترین ابزار مرگ ومیر مردم استان شناخته می شوند ،بی شک اگر در سالهای اخیر وهمزمان با رشد زندگی ماشینی وتکثر و تولید خودروهای غیر استاندارد تر از جاده ها،تمهیدات لازم در خصوص متوازن نمودن راههای ارتباطی با حجم بی شمار خودرو موجود دربین مردم اندیشیده می شد ،چه بسا علیرغم ترکتازی ارابه های مرگ در بین مردم ،این حجم از مرگ ومیر عزیزانمان را شاهد نبودیم.

اگر چه اربعین فرصتی شد تا ضعف مفرط وکشنده استان در حوزه راههای ارتباطی بصورت عریان پیش چشم مسئولین ارشد کشوری قرار گیرد و اقداماتی در خصوص استاندارد سازی راهها صورت پذیرفته وهمسنگ با حجم بالای ترددها در استان ،مسیرهای ارتباطی مهم وپرتردد استان تعریض ویا چهار بانده شوند ،اما با گذشت چندین سال شاهدیم که همچنان ایادی عزراییل در برخی محورها به انجام ماموریت خویش مشغولند!

یکی از این محورهای پر حادثه که در ماههای اخیر تلفات جانی متعددی را بر حای گذاشته ،محور ایلام به سرابله است ،محور پرترددی که به رغم تعریض آن، کماکان بساط  تصادفات مرگبار در آن برچیده نشده و هرهفته بایستی خبر تاسف بار مرگ ویا حراحت شدید هم استانی هایمان را از این محور مخابره نماییم.

نمی خواهیم  سیاه پوش شدن ناشی از مرگ هم استانی هایمان را بهانه ای برای سیاه جلوه دادن وضعیت جاری قرار دهیم یا اینکه با بزرگنمایی در این مورد خاص، کارها واقدامات انجام شده در حوزه عمرانی وراهسازی را تحت شعاع قرار داده ویا تلاش های مسئولین را کم مقدار جلوه دهیم ،چون اصولا مشی ما سیاه نمایی نبوده و تعهد به رسالت واقعی امان اجازه چنین شیوه رفتار رسانه ای را به ما نخواهد داد .چرا که عبور از این مسیر وانطباق آن با شرایط سه یا چهار سال پیش، خود معیاری قابل استناد برای قضاوت است . لذا در قضاوتی  بیطرفانه ومنصفانه باید گفت کارهای خوبی در جاده های استان خصوصا مسیرهای منتهی به مرز مهران صورت گرفته ورضایتبخش است ،یقینا مردم در ارزیابی خود به عملکرد مسئولین نمره قابل قبولی خواهند داد.

اما وضعیت محور ایلام سرابله به رغم تعریض آن همچنان خطر آفرین است ،چراکه تعدد کشته ها وحوادث جاده ای در این مسیر درماهها وهفته های اخیر ،خبر از سر درون آن می دهد ! سری که همان ضعف ساختاری و فنی خطرناک مستور شده در دل  جاده است ،تاجایی که تعریض صورت گرفته هم  نتوانسته ضعف فنی حادثه آفرین این محور را مخفی نماید .

لذا انتظار می رود مسئولین راه وشهرسازی ،کارشناسان فنی و افسران پلیس راه به صورت میدانی وبا کارکارشناسی دقیق چرایی بروز حوادث جاده ای متعدد دراین محور را مورد بررسی قرار دهند ،چراکه هزینه نمودن با وجود عدم حذف ضعف های فنی خطرناک وکشنده این مسیر ،اتلاف سرمایه های ملی و مهمتر از همه نابودی سرمایه های انسانی ارزشمند این آب وخاک قلمداد می شود .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار