مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی ایلام:
مدیرکل امور کتابخانه‌های عمومی ایلام گفت: فضای مجازی در کنار مزایای متعدد به میزان سرانه مطالعه جامعه لطمه جدی وارد و آنها را از مطالعه و کتابخوانی دور کرده است و مردم به جای استفاده از کتاب به شبکه‌های مجازی رجوع می‌کنند.
کد خبر: ۷۹۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 13 November 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ مراد جلیلیان با بیان اینکه آمار دقیقی از سرانه مطالعه در جامعه وجود ندارد، اظهار داشت: آنچه مشخص است اینکه باید فرهنگ مطالعه و کتابخوانی توسعه یابد.

وی افزود: ترویج فرهنگ کتابخوانی یک ضرورت و وظیفه همگانی است که باید همه اقشار و مسئولان نسبت به آن احساس مسئولیت و اهتمام جدی داشته باشند چرا که فاصله جامعه ما با ایده‌آل‌های کتابخوانی زیاد و چشمگیر است.

جلیلیان یادآور شد: ۱۴ میلیارد ریال برای تجهیز و بهسازی کتابخانه‌های استان ایلام مصوب شده است که در صورت تحقق و تخصیص این مبلغ بخش زیادی از مشکلات کتابخانه‌های استان مرتفع می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی از موارد موثر در ارتقای سطح کتابخوانی، افزایش کیفی محتوای پایان‌نامه‌های دانشجویی است که این پایان‌نامه‌ها در صورت غنای محتوایی در قالب کتاب در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

مدیرکل امور کتابخانه‌های ایلام گفت: بر اساس آمارها و بررسی‌های انجام گرفته در جامعه‌ای که میزان مطالعه و سواد مطالعاتی مردم بالا باشد به همان نسبت نیز جرم و جنایت و بزه کاری کاهش می‌یابد.

جلیلیان با بیان اینکه سواد و دانش از طریق مطالعه و کتابخوانی انجام می‌گیرد، اضافه کرد: باید گرایش مردم به ویژه قشر جوان، نوجوان، کودک، فرهنگیان و اهل قلم به کتابخوانی افزیش پیدا کند.

وی اظهار داشت: استان ایلام در حال حاضر دارای ۴۳ باب کتابخانه با تعداد ۵۱ هزار و ۵۲۳ عضو فعال است که در این کتابخانه‌ها در سال گذشته و امسال چهار هزار و ۳۴۱ برنامه فرهنگی با محتوای کتاب و کتابخوانی برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه استان ایلام در زمینه اهدای کتاب به کتابخانه‌ها در سطح کشور از وضعیت مطلوب و بالایی برخودار است، افزود: در سال گذشته ۹۳ هزار جلد کتاب از سوی مردم به کتابخانه‌های استان ایلام اهدا شده است.

وی گفت: یکی از برنامه‌های امور کتابخانه‌های استان ایلام حمایت از ناشران و نویسندگان بومی است که در سال گذشته ۲۵۰ میلیون ریال کتاب از نویسندگان و ناشران بومی خریداری و به کتابخانه‌های استان تحویل داده شده است.

جلیلیان یادآور شد: عمده کتابخانه‌های استان ایلام برای جستجوی راحت کتاب به اینترنت رایگان مجهز شده است تا اعضا و مراجعه‌کنندگان با سهولت بیشتری به منابع مطالعاتی دسترسی داشته باشند.

وی تاکید کرد: به منظور تریوج فرهنگ مطالعه در بین مردم و ادارات ۱۴ تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف امضا شده است تا فرهنگ مطالعه و کتابخوانی به یک نیاز و باور عمومی تبدیل شود.

استان ایلام دارای ۴۳ باب کتابخانه شهری و روستایی با ۵۱ هزار و ۵۲۳ نفر عضو و ۶۸۸ هزار و ۴۰۰ نسخه کتاب است و پنج کتابخانه دیگر نیز در دست ساخت وجود دارد.

۱۰ درصد جمعیت استان ایلام عضو کتابخانه‌های عمومی هستند./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار