امروز استاندار ایلام هوشمندانه با در نظر داشتن منافع ملی همدوش با دیگر مسئولین دستگاههای حاکمیتی و همپای مردم در راهپیمایی حمایت از مقام معظم رهبری ،جلوه ای از همبستگی ووحدت ملی بعنوان ضرورت این روزهای نظام رابه نمایش می گذارند واز سویی یکه وتنها بار سنگین دفاع از دولت در مقابل تخریب گران را به دوش می کشند ودر این راه با کسی مماشات ندارد.
کد خبر: ۷۹۸۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰ 20 November 2019

تابناک ایلام :: پس از چهار روز التهابات ناشی از اجرایی شدن یک تصمیم حاکمیتی در افزایش قیمت بنزین ،استاندار ایلام همدوش با دیگر مسئولین دستگاههای حاکمیتی دراستان ودر حمایت از بیانات حکیمانه رهبری معظم انقلاب اسلامی وهمپا با اقشار مختلف مردم ،جلوه ای از همبستگی ملی را به نمایش گذاشتند .

آنگونه که در کشور رایج است ،در مواجهه با اتفاقات وتصمیم گیری های مختلف ،همواره مواضع وسخنان رهبری برای همه حریانات سیاسی در کشور فصل الخطاب بوده و سیاسیون و مدیران رده های مخلف کشور درراستای انسجام بخشی و اتحاد آفرینی مکلف به تبعیت وتمکین به فرمایشات ایشان هستند. بنابراین هرگونه مجادله وتفسیر به رای نمودن بیانات معظم له و استمرار تلاش ها برای تاختن به دولت مستقر وتضعیف آن به واقع پیش افتادن از ولایت تعبیر وتفسیر می شود. 

حرکت امروز مسئولین استان ایلام وجمعی از اقشار وصنوف مختلف مردمی در حمایت از بیانات رهبری و محکوم نمودن حرکات آسیب زا در این حوزه معنا ومفهوم می شود ،بدین معنا که پس از این حرکت ،در عمل تابعیت از رهبری توسط تمامی جریانات سیاسی اثبات شود و از بیان هر گونه مساله هدفمند شکننده وحدت وانسجام ملی پرهیز شود .

 استاندار ایلام در نشست شورای اداری به درستی منفذهای شکننده انسجام ملی را شناسایی واز تریبون داران فصل الخطاب دانستن فرمایشات رهبری وضرورت پایان دادن به بی اخلاقی ها و مجادلات بی حاصل وتخریب وتضعیف دولت بعنوان رکن اصلی واجرایی حاکمیت راخواستار شدند .از اینرو بدلیل اهمیت موضوع ضرورت پرهیز از بروز رفتارهای مخدوش کننده وحدت ملی و دفاع هوشمندانه از رکن اجرایی نظام ،سخنان ایشان حاوی نکات مهم وارزشمندی بود که باید مورد توجه رسانه ها ،مدیران وسیاسیون هر دو طیف قرر گیرد.

در بسیاری از نظامهای سیاسی مترقی جهان رقابت جریانها و تشکل های سیاسی بیس فعالیت انتخاباتی را تشکیل داده و از این ابزار برای تبیین برنامه های رقبای انتخاباتی و افزایش مشارکت عمومی در پای صندوق های رای بهره برداری می نمایند .

نکته جالبتر اینکه پس از انتخاب یک گزینه از سوی مردم و مشخص شدن جریان پیروز انتخابات ،رقابتها وکشمکش های سیاسی فروکش کرده و با تمرکز بر  منافع ملی کشور ،رقابتها جای خود را به رفاقت داده و همه جریانها وتشکلها  ،طیف پیروز انتخابات را در راستای ارایه خدمت مطلوب به مردم و همچنین صیانت از اصل نظام سیاسی ،از طریق ارایه   راهکارهای مطلوب یاری می رسانند.

اما متاسفانه در کشور  بدلیل نوع ساختار قدرت در کشور واحیانا تکثر قدرت و حضور جریانات قدرتمند با منافع متفاوت ،در تضاد بارویه های مرسوم پذیرفته شده سیاسی ،اینگونه نبوده و جریان شکست خورده انتخابات به جای حمایت از دولت حاکم و کمک به اجرایی شدن برنامه هایی که عمدتا منافع ملی نظام در آن نهفته است ،از تمامی ابزار برای خنثی سازی وبی اثر نمودن برنامه ها بهره جسته واز هیچ تلاشی برای ناکارآمد نمودن دولت مستقر و کم اهمیت جلوه دادن کارکردهای موثر آن فروگذار نمی کنند.

مصداق عینی ما اقدامات مخرب و فعالیت های پر حجم جریان مخالف دولت در طول سالیان اخیر است ،جریانی قدرتمندی که بدلیل بهره مندی از بزرگترین شبکه های رسانه ای و تریبون های گوناگون بدون در نظر گرفتن منافع ملی وبی توجهی به این اصل مهم که عامه مردم دولت را نماد نظام تلقی می کنند ،تمامی مساعی خود را بر تضعیف کارکردهای دولت مستقر به کار بسته اند .

در همین جریان سهمیه بندی بنزین مشاهده شد که این خط تخریبی چگونه با پیشی گرفتن از رهبری معظم انقلاب اسلامی و بدون توجه به مکانیسم تصمیم گیری در سران سه قوه و مقصر جلوه دادن دولت در این تصمیم حاکمیتی ،دانسته یا نادانسته هزینه های سیاسی ،امنیتی و اجتماعی را به کلیت نظام تحمیل نمودند. اگرچه با هوشیاری وبصیرت مردم ،صف معترضین از اغتشاشگران جدا شد ،اما حقیقت مظلومیت دولت همچنان باقیست.

شوربختانه اینکه امروزه در یک سوی میدان مدیرانی را در راس دستگاههای اجرایی شاهدیم که به رغم تاکیدات چندباره استاندار ایلام مبنی بر ضرورت حمایت همه جانبه از دولت ،اما همچنان منفعلانه تنها خواننده وشنونده حجم عظیم محتواهای مخرب و تخریب کننده دولت از سوی رسانه ها ،شبکه های اجتماعی پر تعداد وتریبون داران قدرتمند هستند ،اما زبان در کام کشیده وصم وبکم بار این دفاع را بر دوش نماینده عالی دولت در استان انداخته اند .،امادر سوی دیگر میدان سیاسیون مخالف دولت را شاهدیم که بدون کمترین ملاخطه ،حساسیت و درک شرایط کشور ،از هر گونه فرصت وتریبونی برای تخریب و تضعیف دولت بهره می برند،به گونه ای که شعار اطاعت وسرسپردگی از ولایت سر داده اما در عمل فرسنگ ها حلوتر ازایشان در حرکت هستند.

امروز استاندار ایلام هوشمندانه با در نظر داشتن منافع ملی همدوش با دیگر مسئولین دستگاههای حاکمیتی و همپای مردم در راهپیمایی حمایت از بیانات مقام معظم رهبری ،جلوه ای از همبستگی ووحدت ملی بعنوان ضرورت این روزهای نظام رابه نمایش می گذارند واز سویی یکه وتنها بار سنگین دفاع از دولت در مقابل تخریب گران را به دوش می کشند ودراین راه با کسی مماشات ندارد.

به واقع این روزها  قاسم سلیمانی دشتکی تجسم عینی وحدت ملی و نماد تعصب وحمایت از دولت تدبیر وامید است ،نه به گونه ای رفتار می کند که با چالش کشیدن نمادها وشعائر انقلابی مظهر دودستگی،افتراق و انشقاق معرفی شوند و نه سنگر دفاع جانانه از دولت مستقر وجریان سیاسی حاکم را در مقابل تخریب گران وتضعیف کنندگان خالی کرده اند .

 وی برای چندمین بار آن هم در روزهای حساسی که بسیاری از سیاسیون حامی دولت ومدیران منفعلانه فقط حمله وتخریب را نظاره گرند ،با دفاع تمام قد از دولت و گوشزد نمودن ضرورت خروج مدیران منفعل از لاک بی تفاوتی ،نقشه راهی در پیش روی مدیران منتسب به دولت ترسیم نمود.سلیمانی دشتکی با انتقاد شدید از تریبون داران ،از آنان خواست با درک شرایط حساس کشور ،در عمل فصل الخطاب بودن سخنان ومواضع رهبری را معنا کنند.

استاندار ایلام  ،با درک و بینش سیاسی درست ، مقوله مهم "جدا نبودن دولت از نظام بعنوان" حلقه گمشده این روزها فضای سیاسی ورسانه ای کشور را پیش کشیدو گفت : "دولت منتخب مردم و نماینده نظام و جدای از نظام نیست وهمه ما داخل یک کشتی نشسته ایم "

این گفته استاندار ایلام بعنوان یک عنصر مهم کلیدی در سپهر سیاسی و رسانه ای کشور است که متاسفانه بسیاری از فعالین سیاسی مخالف دولت با بی تفاوتی  از کنار آن گذشته اند ،بدون شک اگر دلسوزان نظام با هر گرایش سیاسی تنها بر این عنصر مهم تمرکز نموده ودر رقابتها وجدل های سیاسی نیم نگاهی به آن معطوف نمایند ،آسیب رفتارهای سیاسی به حداقل خواهد رسید.

مع الاسف در بسیاری از موارد، سیاسیون کشور خصوصا جریان تریبون دار قدرتمند مخالف دولت ،بدون توجه به این اصل مهم، تنها به سیاه نمایی برنامه های دولت پرداخته و با رفتارهای سطحی نگرانه ،با تصور غلط غش نمودن مردم به سوی جریان سیاسی مورد خواست آنان، با قرار گرفتن در مسیر جریان رسانه ای معاند ودشمن نظام، عملا کارکردهای دولت به عنوان نماد نظام رابه چالش می کشند.

استاندار ایلام در بخش دیگری از سخنان خود  در موضع حمایتی منطقی از دولت ،"خدمات دولت را همان خدمات نظام" قلمداد می کند موضوع دیگریست که کمتر مورد توجه سیاسیون مخالف دولت قرارگرفته است ،بی گمان امنیت ملی نظام باید نقطه اشتراک همه جریانات سیاسی تلقی شود . تنها راه حفظ امنیت نظام برخورداری از حمایت همه جانبه مردمی وحفظ انسجام ملی است ،واین مهم جز با رفع مشکلات مردم وارایه خدمات مطلوب وبهره مند شدن مردم از مواهب آن میسور نخواهد شد .

بنابراین همانگونه که سلیمانی دشتکی به خوبی به آن اشاره داشتند ،همه باید خدمات نظام ودولت را ببینند و برجسته سازی خدمات وکارکردهای مثبت دولت با برآیند اعتماد زایی مردمی به حاکمیت و افرایش حمایت عامه به نظام باید در موضعگیری ها وخطابه ها مورد اهتمام قرار گیرد ،چرا که تضعیف دولت بعنوان یکی از ارکان اصلی حاکمیت خسران امنیتی ،سیاسی واجتماعی جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

همانگونه که در مقدمه نیز به آن اشاره شد ،محور دیگر سخنان امروز استاندار که از حیث وحدت آفرینی و انسجام بخشی از درجه اهمیت بالایی برخورداراست ،جلوگیری از "تزریق یاس ونوامیدی در بین مردم " است . دشمنی دشمنان برکسی پوشیده نبوده ،چرا اساس کار دشمن دشمنی است .یکی از اصلی ترین ابزارها و محوری ترین فعالیتهای دشمنان ، تزریق یاس ونا امیدی در بین مردم و ایجاد سرخوردگی و بی تفاوتی در بین آحاد مختلف مردم است.

به هر حال طبیعت وفلسفه فعالیت دشمن مشخص وروشن است ،اما اینکه یک تریبون داربدون درک شرایط ،مطالبی را بیان نموده وبه گونه ای سخن بگوید که از آن بوی ناامیدی ویاس به مشام برسد ،جای تامل دارد ،چرا که چنین رفتاری فقط تسهیل کننده مسیرها برای تحقق اهداف دشمن خواهند بود و آنان را یک گام به اهداف  خود برای جدایی افکنی  بین مردم وحاکمیت نزدیک تر خواهد کرد .

به یقین مردم ما امروز ثمره  رفتارهای معقول وهمدلانه مسئولین استان از استاندار گرفته تا نماینده ولی فقیه و فرمانده سپاه تا انتظامی را چشیده اند واین مهم می تواند به عنوان الگویی درست ومنطقی در تراز بالاتر مورد اهتمام واقع شده و به عنوان نقشه راهی در پیشگاه فعالین سیاسی ورسانه ای قرار گیرد .

کسی منکر مشکلات ونارسایی ها نیست ،اگر همگی همدلانه چشم انداز وافق روشن کشور را مد نظر قرار داده ،در کنار بیان انتقادات مشفقانه واعتراض اصولی وساختارمند به تصمیمات مشکل زا ،خوبیها وکارکردهای مهم ومثبت را هم ببینند ،نه تنها برشی از یک سیاسی اخلاقمدار را در پیش چشم مردم به نمایش می گذارند ،بلکه کشور را در مقابل آسییب های سیاسی،اجتماعی وامنیتی ناشی از بی اعتمادی عمومی بیمه خواهند کرد .

کوتاه سخن اینکه در محور های چندگانه سخنان استاندار ایلام ،اهتمام به دو نکته بیش از سایر نکات مطرح شده بعنوان نیازهای اساسی امروز کشور ضروری به نظر می رسد ،نکات مهمی که نقطه برخورد و نهایی هر دوی آنها حفظ نظام وافزایش اعتماد عمومی وانسجام ملی در مواجهه با ناملایمات است.

نکته اول ؛رعایت انصاف از سوی تریبون داران مخالفین سیاسی دولت است ،انتظار می رود با تجدید نظر در شیوه جاری ،درکناربیان نارسایی ها و نقصانها ،نسبت به برجسته سازی خدمات دولت که تجلی نقاط مثبت حاکمیت است مبادرت ورزند.والبته در موارد مشابه به آنچه که این روزها به وقوع پیوست، در عمل فصل الخطاب بودن سخنان رهبری را معنا کنند.

نکته دوم ؛مدیران دولت نسبت به گذشته به تبیین عملکرد دولت در بین مردم جدیت به خروج دهند ،بیان عملکرد مثبت وتلاش های صورت گرفته در استان وکشور از سوی دولت ،دفاع از دولت در مقابل تخریب ها وهجمه های متواتر از سوی مخالفین ،نه تنها به افزایش محبوبیت عمومی و اعتمادزایی مردم به جریان سیاسی منتسب منجر خواهد شد ،بلکه تاحدودی می تواند از حجم فشارهای ناشی از جنگ روانی دشمنان ومعاندین نظام بکاهد .

در تکمیل این نکته باید گفت که امروز استاندار ایلام نقشه راهی را تحت عنوان " ضرورت دفاع از دولت  "و " حمایت منطقی از عملکرد دولت " ترسیم نمود که باید بعنوان یک منشور مهم در رفتارهای مدیریتی مورد توجه قرار گرفته و بعنوان شاخص و معیاری اساسی در ارزیابی عملکرد مدیران مدنظر قرار گیرد،مدیران باید در ادامه راه به گونه ای رفتار کنند که بار حمایت از دولت فقط بر روی  دوش نماینده عالی آن در استان سنگینی نکرده وهرکدام به سهم خود گوشه ای از این بار را بلند نمایند  .و صد البته سیاسیون مخالف دولت وبرخی تریبون داران که از قضا سنگ ولایتمداری را به سینه می زنند، باید سخنان مقام معظم رهبری را فصل الخطاب دانسته واز بیان سخنان افتراق گونه که اساس وحدت ملی را خدشه دار می کند ،پرهیز نمایند . 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار